کد خبر 8802
۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

مقتدایی:

عضویت در شانگهای بر دامنه نفوذ ایران خواهد افزود

عضویت در شانگهای بر دامنه نفوذ ایران خواهد افزود

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای اقدام عملی در بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان است.

به گزارش نمایندگان ما، عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سفر رییس جمهور به ازبکستان برای حضور در اجلاس سران همکاری شانگهای گفت: به دلیل تحولاتی که در ماه‌های اخیر در سطح بین المللی و مناسبات خاص بین قدرت‌های مطرح به وجود آمد، سازمان همکاری‌ شانگهای می‌تواند جایگاه و نقش ویژه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو ایفا کند.

نایب رییس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جایگاه ایران به عنوان قدرت نوظهور در آسیا و جهان افزود: ایران و کشورهای همسایه نظیر تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان و سایر کشورها منطقه می‌توانند بازارهای مشترکی برای تامین نیازهای متقابل اقتصادی یکدیگر ایجاد کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: ایران پیش از این یکی از کشورهای ناظر در سازمان همکاری شانگهای بود و در این اجلاس با امضای اسناد در روند عضویت قرار  گرفت که بر اثرگذاری و دامنه نفوذ جمهوری اسلامی ایران خواهد افزود.

وی با بیان اینکه اجلاس اخیر دستاوردهای پیشین کشور را تکمیل می‌کند، تصریح کرد: اجلاس ازبکستان تکمیل کننده راهبردی است که رییس جمهور برای ارتباط با همسایگان و بهبود دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم تدوین کرده است و سبب تامین منافع چندجانبه ایران و سایر کشورها خواهد شد.

مقتدایی درباره اینکه عضویت ایران در اجلاس همکاری شانگهای، چه تاثیری در رفع تحریم‌ها خواهد داشت، گفت: آمریکایی‌ها با تحریم‌ها علیه ایران به دنبال فلج کردن جمهوری اسلامی بودند که این سیاست از اساس شکست خورده است.  

این نماینده مجلس ادامه داد: سازمان  شانگهای ارتباط ایران با چین، روسیه، هند و بسیاری دیگر از کشورهای عضو را تقویت خواهد کرد.

وی افزود: از طرفی این رویه نشان می‌دهد که اگر ایران بتواند دیپلماسی‌های مختلف از جمله دیپلماسی همسایگان را پیش ببرد، یا دیپلماسی اقتصادی خود را تقویت کند، در عمل شکست تحریم‌ها و ناکارآمدی آن را اثبات خواهد کرد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه آیا عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بر اهمیت این سازمان به‌عنوان عامل اصلی حل مسائل افغانستان خواهد افزود، گفت: همکاری‌های آسیایی می‌تواند بسیار دامنه دار باشد که یکی از این همکاری به تحولات افغانستان مربوط است.

ایران می‌تواند دامنه امنیت سازی کشورهای منطقه را تقویت کند

مقتدایی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دامنه امنیت سازی مشورهای منطقه را تقویت کند. به ویژه اینکه ایران در زمینه دفاعی و بازار تسلیحات نظامی و زیرساخت‌های تولیدی، جایگاه بسیار مهمی در منطقه و جهان  دارد.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رییس جمهور، ۲۳ شهریور  برای حضور در بیست و ‌دومین نشست سران اجلاس شانگهای، تهران را به مقصد سمرقند ترک کرد.

در این سفر سه روزه وزیر امور خارجه اسناد عضویت دایم ایران در این سازمانها منطقه ای را امضا کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 8802

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =