کد خبر 8833
۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

شریعتی خبر داد

تامین منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر به زودی

تامین منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر به زودی

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: شرکت ملی گاز موظف شد ۲۵ هزار میلیارد ریال منابع مورد نیاز سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را ظرف ۴۵ روز تامین و پرداخت کند.

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تشریح دستور کار امروز کمیته نیروی کمیسیون متبوعش به نمایندگان ما، گفت: با توجه به اینکه نظارت بر اجرای قوانین یکی از شئون و وظایف مجلس است این جنبه نظارتی در مجلس یازدهم پررنگ تر شده است.

وی افزود: یکی از بندهای قانونی که تاکنون اجرا نشده است بند ی تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۰ است که مطابق قانون دائمی اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب اسفند ۱۳۸۹ دولت مکلف بوده است که منابعی را برای سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کند.   

به گفته وی در بند تبصره ۱۵ برای اولین بار در قانون بودجه سنواتی قرار گرفت اما همچنان بعد از ۱۸ ماه اجرا نشده است. ه فته گذشته نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد و این موضوع نیز مورد بحث و بررسی صورت گرفت؛ مقرر شد در جلسه این هفته کمیته نیرو کمیسیون انرژی این موضوع پیگیری شود.

شریعتی ادامه داد: مکاتباتی در دولت و سازمان ساتبا و شرکت‌های خصوصی و مجموعه نظارتی با پیگیری دیوان محاسبات، انجام شده است. این موضوع با حضور تمام ذی‌نفعان در کمیته نیرو کمیسیون انرژی از وزارت نفت، شرکت ملی گاز، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات و شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذار و سازمان بازرسی کل کشور، بررسی‌ شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: اینکه منابع ۲۵ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده در بند ی تبصره ۱۵ از چه محلی تامین شود با توجه به اینکه سال ۱۴۰۰ تمام شده و سال مالی تمدید شده تا پایان شهریورماه جاری، رو به اتمام است، نهایتا پس از طرح مباحث مختلف از جمله استناد ماده ۷۵ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی تصریح شد که منابع اجرای این قانون از محل منابع داخلی شرکت‌های دولتی هم تأمین شود.

وی اضافه کرد: در صورت جلسه امروز مقرر شد که ۲۵ هزار میلیارد ریال در قالب حواله های گاز از محل سهم دولت توسط شرکت ملی گاز به کارگزاران قانونی معرفی شده از سوی سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر تحویل و حواله ها ظرف ۴۵ روز از تاریخ تحویل نقد شود که این سرمایه‌گذاران بعد از مدتها به این مبالغ دسترسی پیدا کنند.

شریعتی گفت: مطابق ماده ۷۵ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ضمانت اجرایی برای آن در نظر گرفته شد که اگر ظرف ۴۵ روز این حواله ها نقد نشد شرکت ملی گاز موظف است از محل منابع داخلی خود علاوه بر تعهدات در بودجه عمومی سالانه این رقم را پرداخت کند و دیوان محاسبات نیز بر این مصوبه نظارت داشته باشد.

انتهای پیام

کد خبر 8833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =