کد خبر 9222
۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

جلالی:

بیش از ۱۲ هزار جوان تحصیلکرده بیکار در رفسنجان داریم 

بیش از ۱۲ هزار جوان تحصیلکرده بیکار در رفسنجان داریم 

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس بیان کرد: بیش از ۱۲ هزار جوان تحصیلکرده بیکار در رفسنجان داریم که اگر صنایع پایین‌دستی مس در رفسنجان ایجاد شود مشکل بیکاری شهرستان حل می‌شد.

به گزارش نمایندگان ما، حجت‌الاسلام حسین جلالی ظهر امروز ۲۱ مهرماه در نشست‌ رفع مشکلات صنعتگران رفسنجان نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: مجتمع مس سرچشمه در ۵۰ کیلومتری رفسنجان قرار دارد، مس در کنار ماست و برای کشور ظرفیت بزرگی است. ۷۰ درصد کاتد کشور در مس سرچشمه رفسنجان تولید می‌شود و ظرفیت بزرگی برای اشتغال، صنایع جنبی دارد.

وی افزود: این ظرفیت در رفسنجان به‌خوبی مورد استفاده قرار نگرفته و در زمینه صنایع و کارخانجاتی که می‌تواند ایجاد اشتغال کند عقب هستیم، مس می‌توانست چندین کارخانه در رفسنجان داشته باشد که بار اشتغال شهرستان را کم کند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس بیان کرد: بیش از ۱۲ هزار جوان تحصیلکرده بیکار در رفسنجان داریم که اگر صنایع پایین‌دستی مس در رفسنجان ایجاد شود مشکل بیکاری شهرستان حل می‌شد.

وی با درخواست اختصاص اسید به کشاورزان و کارخانجات شهرستان، گفت: ضرورت دارد اسید با قیمت پایین به کشاورزان و کارخانه‌داران شهرستان رفسنجان عرضه شود.

جلالی با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای محروم نیز از رفسنجان جلو افتاده‌اند، تأکید کرد: برچسب برخورداری از رفسنجان باید برداشته شود چرا که زمانی محصول پسته وجود داشت و خیّرین کارهای بزرگی در شهرستان انجام می‌دادند و نمی‌دانم کجا این تقسیم‌بندی صورت گرفت که رفسنجان را شهر برخوردار از امکانات معرفی کردند اما «آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت». الان مردم رفسنجان دیگر با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند نه از پسته خبری هست و نه کشاورزی، و در حال حاضر برخی شهرستانهای محروم از رفسنجان وضع بهتری دارند. لذا باید واژه برخوردار بودن را از رفسنجان و همچنین انار برداریم.

به گفته نماینده مردم رفسنجان در خانه ملت، در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان که در اختیار مس است هیچ سرمایه‌گذاری از سوی صنعت مس صورت نگرفته و لازم است صنایع مس در این مورد اقدام کند.

فرماندار رفسنجان نیز در این جلسه با اشاره به تغییرات اقلیمی که موجب ضربه‌ به بخش کشاورزی رفسنجان شده است، اظهار کرد: طی ۵ سال گذشته، سال ۹۶ و  سال ۹۸ محصول داشتیم و مابقی سال‌ها سرمازدگی و گرمازدگی به محصول خسارت زده است و کشاورزان با بحران جدی مواجه‌اند.

حسین رضایی رفتن به سمت صنعتی شدن را یکی از ضرورت‌ها در شهرستان رفسنجان برشمرد که مس باید نگاه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد و گفت: سرمایه‌گذاران برای رفتن در نواحی و شهرک‌های صنعتی رغبتی ندارند.

وی ادامه داد: وقتی آسیب‌شناسی می‌کنیم قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی چندبرابر بیرون است و سرمایه‌گذار رغبتی به سمت این شهرک‌ها ندارد و در نتیجه نواحی صنعتی پیشرفتی نخواهند داشت.

مقام عالی دولت در رفسنجان موضوع  مالیات واحدهای صنعتی را یادآور شد و افزود: تولیدکنندگان که جهادگران عرصه اقتصادی هستند نباید درگیر مسائل مالیاتی شده و کارگران‌شان را تعدیل کنند. در بحث مالیات، رفسنجان چهار برابر درآمد کشاورزی مالیات می‌پردازد.

وی افزایش قیمت اسید را نیز موجب خسارت به تولیدکنندگان دانست و خواستار رسیدگی به این موضوع شد.

فرماندار رفسنجان همچنین خاطرنشان کرد: از مسئولیت‌های اجتماعی مس رضایت نداریم. با تغییر و تحولاتی که در مس ایجاد شده این مسئولیت‌ها در رفسنجان به‌خوبی انجام نمی‌شود و کارها قفل شده و در شهرستان با چالش روبه‌رو شده‌ایم.

انتهای پیام

کد خبر 9222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =