کد خبر 9519
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

قالیباف:

رئیس مجلس پای حرف‌های جمعی از دهه هشتادی‌ها نشست

رئیس مجلس پای حرف‌های جمعی از دهه هشتادی‌ها نشست

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمانه با جمعی از دانش‌آموزان نخبه مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد)، به مدت ۳ ساعت مشکلات، دغدغه‌ها، پیشنهادها و راهکارهای آنها درباره مسائل نوجوانان، دانش‌آموزان و بهبود شرایط کشور را که بسیار صریح مطرح کردند، شنید و در نهایت مقرر شد برای ادامه گفت‌وگو، مجدداً جلسه دیگری برگزار شود.

به گزارش نمایندگان ما، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمانه با جمعی از دانش‌آموزان نخبه مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان(سمپاد)، به مدت ۳ ساعت مشکلات، دغدغه‌ها، پیشنهادها و راهکارهای آنها درباره مسائل نوجوانان، دانش‌آموزان و بهبود شرایط کشور را که بسیار صریح مطرح کردند، شنید و در نهایت مقرر شد برای ادامه گفت‌وگو، مجدداً جلسه دیگری برگزار شود.

در ابتدای این جلسه ۳ ساعته، دانش آموزان دختر و پسر نخبه مدارس تهران صراحتاً به بیان مسائل خود پرداختند.

ابتدا دانش آموزی از مدرسه فرزانگان یک، با بیان اینکه دانش آموزان باید مطالبه گری کنند، اظهار داشت: لازم است برای ارائه پیشنهادات و انتقادات فضایی ایجاد شود همچنین برای آزمون ورودی مدارس سمپاد استانداردهایی وجود دارد که بسیار ساده است و همه دانش آموزان می توانند در آن شرکت کنند اما بسیاری از آنهایی که قبول می شوند به دلیل عدم حمایت ها و توانایی پرداخت هزینه ها، از آن صرف نظر می کنند لذا با بورسیه شدن می توان این مشکل را برطرف کرد.

وی تأکید کرد: باید در کتاب های تحصیلی که قدیمی شده بازنگری صورت گیرد و مجلس دانش آموزی نیز از حالت فرمالیته خارج شود.

انتقاد از طبقاتی شدن آموزش در کشور

در ادامه جلسه دانش آموزی از مدرسه علامه حلی با انتقاد از وجود ۲۶ نوع مدرسه در کشور که باعث می شود آموزش در کشور طبقاتی شده و بعضاً در انحصار یک تفکر خاص قرار گیرد، اظهار داشت: لازم است دانش آموزان بتوانند با هر عقیده ای که  دارند در فضایی امن و گفت و گو محور، صحبت کنند و حتی مسئولان نیز پای صحبت آنها بنشینند.

وی به اصل ۳۰ قانون اساسی درباره آموزش و پرورش رایگان اشاره و عنوان کرد: اکنون برای تحصیل در دانشگاه، اولویت دانشجویان حضور در دانشگاه های دولتی است و بعد دانشگاه های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد که این موضوع باید درباره مدارس نیز رخ دهد به این معنا که سطح آموزش و امکانات در مدارس دولتی به اندازه ای باشد که حضور دانش آموزان در مدارس دولتی در اولویت خانواه ها باشد.

این دانش آموز نخبه ادامه داد: در حال حاضر دو میلیون نفر دانش آموز در مدارس خریدخدمتی تحصیل می کنند که مشخص نیست معلمان آنها چگونه تربیت شده اند در حالی که معلم باید از طریق سیستم دانشگاه فرهنگیان وارد مدرسه شود همچنین یک و نیم میلیون دانش آموز هر ساله وارد پایه اول ابتدایی می شوند اما در نهایت به دلایل مختلف همچون، فقر، طلاق، اعتیاد، کودکان کار، بیماری و غیره تنها ۸۰۰ هزار نفر از آنها فارغ التحصیل شده و دیپلم می گیرند.

وی خواستار تقویت حوزه آموزش شد که در اثر شیوع کرونا تضعیف شده بود.

ده هشتادی هایی که متفاوت فکر می کنند لزوما اغتشاشگر نیستند

دانش آموز دیگری از مدرسه علامه حلی ۱۰ در این جلسه درباره اهمیت گفت و گو میان افراد، عنوان کرد: باید پذیرفت که دیدگاه های افراد نسبت به یک موضوع متفاوت است و افراد دهه هشتادی هستند که در مسائل اخیر کشور متفاوت فکر می کنند اما لزوما اغتشاش گر نیستند لذا باید به همه حق انتخاب داده شود و بدانیم که اصلاح اجتماعی به حرف نیست.

دانش آموزان نخبه اجازه ورود به کتابخانه های دانشگاه ها را ندارد

دانش آموز نخبه دختری از مدرسه فرزانگان ۶ در ادامه تأکید کرد: نخبگان زیادی در کشور معرفی می شوند لذا باید مشکلات بزرگی که در کشور وجود دارد را به آنها سپرد تا بتوانند با تشکیل گروه های علمی آنها را برطرف کنند که این مشکلات اکثرا در حوزه بحران آب، انرژی و محیط زیست است که نیاز به پژوهش دارد و دانش آموزان نخبه توانایی آن را دارند.

وی افزود: کتابخانه مرجع و بزرگ یکی از مهم ترین ضروریاتی است که دانش آموزان نخبه به آن احتیاج دارند به خصوص که ما اجازه ورود به کتابخانه دانشگاه های بزرگی همچون دانشگاه تهران را نداریم که فقط بتوانیم کتاب های آنها را بخوانیم و از روی آنها یادداشت برداری کنیم.

انتقاد از محتوای کتب درسی

دانش آموز نخبه ای از مدرسه علامه حلی ۱ با انتقاد از محتوای موجود در کتب درسی، گفت: محتوای این کتب نیازمند اصلاح است هچنین لازم است فضای مجازی آزاد در اختیار ما قرار داده شود چرا که پژوهش و ارتباط با پژوهشگران از این طریق انجام می شود. لازم است زمینه و بستر ماندگاری نخبگان کشور نیز از سوی مسئولان فراهم شود.

دلم می خواهد خدمتم برای کشور خودم باشد

دانش آموز دیگری که از نخبگان مدرسه فرزانگان یک بود در ادامه این جلسه به صحبت پرداخت و با تأکید بر اینکه نمی خواهم مهاجرت اجباری داشته باشم، گفت: این به این معنا است که نمی خواهم به خاطر شرایط بد موجود در کشور مجبور شوم به کشور بیگانه ای مهاجرت کنم و دلم می خواهد خدمتم برای کشور خودم باشد.

وی درباره مدال های المپیاد و ارزش گذاری آنها نیز تصریح کرد: مدال المپیاد اقتصاد معافیت ندارد و فقط مدال المپیاد ادبی است که معافیت دارد و متاسفانه برخی افرادی که این مدال ها را نیز دریافت کرده اند در حال مهاجرت از کشور هستند.

هزینه بالای تحصیل در مدارس سمپاد

این دانش آموز نخبه در ادامه به هزینه بالای حمل و نقل و سرویس دانش آموزان نخبه اشاره کرد و یادآور شد: شهریه مدارس سمپاد حدود ۱۶ میلیون تومان و در مناطق خاصی است و بعضا ممکن است افرادی از نقاط دوردست شهر ناچار به تردد به این مدارس شود که هزینه سرویس آنها بیشتر از هزینه تحصیل آنها می شود.

وی ادامه داد: مدرسه من در میدان فلسطین واقع شده که در شرایط و روزهای اخیر از مکان هایی است که اغتشاش در آنها تشدید یافته و ممکن است هنگام تردد ما به مدرسه با مترو و اتوبوس هر اتفاقی برای ما بیفتد که کسی هم پاسخگو نیست.

انتقاد از ناکارامدی صداوسیما در مقابل رسانه های معاند

دانش آموز نخبه دیگری از مدرسه علامه حلی ۱۰ با اشاره به حضور نوجوانان در اتفاقات اخیر در سطح شهر، ابراز داشت: اگر نوجوان به موقع شنیده نشده و حرف هایش جدی گرفته نشود، در چنین مواقعی به سمتی می رود که او را جدی می گیرند و اجازه بیان حرف ها و مطالباتش را به او می دهند.

وی اضافه کرد: سبد رسانه ای کشور خالی است و دست کشورهای دیگر در این خصوص پر است. تعداد کارمندان صداوسیما بیش از چند ده هزار نفر است اما در برابر یک شبکه برون مرزی معاند که کمتر از ۲۰۰ نفر کارمند دارد، کارایی نداشته و ناکارآمد است.

این دانش آموز در ادامه با اشاره به برخی اقدامات تأکید کرد: به عنوان نمونه در طول ۱۶ سال تحصیل یک دانش آموز هیچ گونه فرهنگ سازی برای او نشده بعد انتظار داریم با یک جلسه نیم ساعته در محل گشت ارشاد، وضعیت فرد تغییر کند لذا این رویکرد غلطی است که در مدیریت فرهنگی کشور وجود دارد.

کمترین حق برای افراد، حق انتخاب است از این رو باید حرف آنها را شنید

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۷ در ادامه جلسه با بیان اینکه نباید به دلیل ترس از محکوم شدن، نتوانم مخالفت خود را بیان کنم، یادآور شد: رویکرد گشت ارشاد بعضا باعث مشکلات روحی برای برخی افراد شده است در حالی که کمترین حق برای افراد، حق انتخاب است از این رو باید حرف آنها را شنید.

بستر مناسب برای اعتراض در کشور وجود ندارد

دانش آموز دیگری از مدرسه علامه حلی ۱۰ با انتقاد از عدم بها دادن به رشته های علوم انسانی، عنوان کرد: متأسفانه بستر مناسب برای اعتراض در کشور وجود ندارد که منجر به بروز شرایط فعلی می شود. نمی شود فضای مجازی را فیلتر و محدود کرد اما همچنان ببینیم که مسئولان در همان فضای مجازی در حال فعالیت هستند.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۶ نیز در ادامه این جلسه بیان داشت: برای یک اقدام در مدرسه که باعث توسعه آن می شود، مجوزهای زیادی لازم است و مدت ها طول می کشد تا یک درخواست از مراحل بوروکراسی عبور کند لذا باید اختیار مدیران مدارس سمپاد افزایش یابد. همچنین یک دانش آموز سمپادی باید مورد حمایت بیشتری واقع شود.

جهاد فقط نظامی نیست بلکه جهاد علمی هم مورد تاکید رهبر انقلاب قرار دارد

در ادامه دانش آموزی از مدرسه علامه حلی ۱ با بیان اینکه فرار مغزها زمانی صورت می گیرد که بستری برای فعالیت آنها وجود نداشته باشد، اظهار کرد: مسئولان باید به حرف های مقام معظم رهبری گوش دهند که جهاد علمی را مهم بر می شمرند.

وی افزود: علیرغم اینکه خدمت سربازی یک خدمت مقدس است اما باید در نظر داشت که جهاد فقط نظامی نیست بلکه جهاد علمی هم خود یک نوع خدمت و جهاد محسوب می شود که باید فرد نخبه بتواند به پژوهش و تحقیق خود ادامه دهد و دو سال او در سربازی تلف نشود. همچنین در همه جای دنیا به المپیاد بیش از کنکور اهمیت می دهند که در این خصوص باید رویکرد در کشور تغییر کند.

 دانش آموز مطالبه گر، غرب زده نیست

دانش آموز نخبه دختری از مدرسه فرزانگان یک در ادامه که معتقد بود کلاس های آموزشی نیم ساعته در گشت ارشاد نمی تواند تغییری در افراد ایجاد کرده و حتی ممکن است باعث انزجار آنها شود، گفت: دانش آموز مطالبه گر، غرب زده نیست.

دانش آموز دیگری که او نیز از مدرسه فرزانگان یک در این جلسه حاضر شده بود، گفت: متأسفانه به رشته علوم انسانی کم لطفی شده در حالی که آینده این کشور را افرادی می سازند که در این رشته ها تحصیل کرده اند.

دانش آموزی از مدرسه علامه حلی ۱ در ادامه این جلسه با بیان اینکه هنگام بازپرسی از دانش آموزان خاطی در جریانات اخیر باید یک روانشناس تربیتی نیز حضور داشته باشد، گفت: طرح رتبه بندی معلمان باعث انتظار و فرسودگی معلمان شده که این حال به دانش آموزان نیز انتقال داده می شود و معلمی که خسته و اذیت شود، قطعا پیابندی خود را نیز نسبت به تدریس از دست می دهد.

انتقاد از بی توجهی به دروس عمومی

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۷ در این جلسه بیان داشت: عموما تدریس درس های عمومی در مدارس کم اهمیت شمرده می شود و حتی گاهی توسط افراد غیرمتخصص تدریس می شود. برای مثال معاون یک مدرسه تدریس درس دینی را بر عهده می گیرد در حالی که هیچ سررشته ای در این خصوص ندارد و سؤالاتی که برای دانش آموزان به وجود می آید، همانگونه باقی می ماند.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان یک در ادامه این جلسه خواستار اهمیت دادن به رشته فوتوگرافی و ایجاد رشته هایی نظیر آن در مدارس سمپاد کشور شد.

دانش آموز دیگری نیز از همین مدرسه عنوان کرد: لازم است فضای بزرگ و صادقانه ای برای ابراز نظرات وجود داشته باشد و در کنار آزادی بیان، آزادی پس از بیان نیز داشته باشیم.

دانش آموزی از مدرسه علامه حلی یک در ادامه جلسه با انتقاد از اینکه در کشور، نخبه پرورش می دهیم اما امکان حفظ آنها را نداریم، با انتقاد از اهمیت دادن به المپیک و عدم توجه به المپیاد، عنوان کرد: جایزه کسی که مدال طلای المپیاد را کسب می کند تنها ۳ میلیون تومان است که این حاکی از عدم ارزشمندی این رقابت ها برای مسئولان است.

انتقادات صریح یک دانش آموز از محتوای برخی کتب درسی

این دانش آموز درباره عدم اهمیت دادن نظام تحصیلی به دروس عمومی همچون دینی و تاریخ بیان داشت: درس دینی صرفا تبدیل به یک درس حفظی شده تا جایی که افراد برای حفظ مطالب آن اقدام به شعرسازی می کنند تا هنگام امتحان به خاطر بسپارند و یا در کنکور بتوانند به سوالات آن پاسخ دهند. همچنین تاریخ در هر مقطع تحصیلی، شامل ۲۴ درس است که حجم زیادی بر می دارد و حتی می شود با کتاب های آن وزنه زد اما هیچ بار علمی برای ما ندارد.

دانش آموزی نخبه دختری از مدرسه فرزانگان ۷ در ادامه با بیان اینکه ما از نسل خود جلوتر هستیم، گفت: ممکن است حرف هایی که امروز می زنیم، همین امروز یا طی ماه های آینده هم تأثیری نکند اما امیدوارم در آینده اثرگذار باشد.  

دانش آموز پسری از مدرسه علامه حلی ۱۰ در ادامه این جلسه بیان کرد: در سال های دوره ابتدایی به ما انواع علم ها را می آموزند اما الفبای زندگی را یاد نمی دهند در حالی که این سال ها نقطه عطفی برای همه سال ها است.

وی درباره اهمیت المپیاد عنوان کرد: در دنیا چند کشور برای المپیاد هدف دارند و کشور ایران نیز خود را یکی از مدعیان آن می داند و تعداد مدال های المپیاد از سوی نخبگان متعدد است اما به نظر می رسد هدفی برای آن از سوی کشور تبیین نشده است.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۶ در ادامه جلسه با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب درباره محتوای برخی کتب درسی گفت: لازم است کتب درسی اصلاح شود.

دانش آموزی در ادامه جلسه از مدرسه علامه حلی ۱ از فضای مجازی رها شده انتقاد کرد و گفت: فضای مجازی رها شده و باید فکری از سوی مسئولان برای آن شود که تأثیرات منفی روی نوجوانان گذاشته است.

وی همچنین تدریس دروس دینی و تاریخ را با ایراداتی همراه دانست و افزود: دروس عمومی نباید به صورت نمره ای باشد بلکه باید به صورت ارائه شود.

انتقاد از محدودیت در فضای مجازی

دانش آموز دیگری از مدرسه فرزانگان ۱ در این جلسه با انتقاد از ایجاد محدودیت برای فضای مجازی در شرایط فعلی کشور، گفت: فرصت های شغلی که فضای مجازی برای برخی افراد ایجاد شده بود با تعطیلی این فضا از دست رفت در حالی که به دنبال بسته شدن یک کسب و کار، یک خانواده متلاشی می شود.

این دانش آموز ادامه داد: از سوی دیگر عدم اهمیت به محیط زیست و میراث فرهنگی باعث شده حوزه گردشگری کشور تضعیف شود در حالی که می توان از این فضا برای رونق اقتصاد استفاده کرد.

دانش آموزی در ادامه این جلسه از مدرسه علامه حلی ۱ با انتقاد از رسانه ملی ضعیف عنوان کرد: می گویند دفاع مقدس باعث عقب ماندگی کشور شد و زیرساخت ها را از بین برد که حرف درستی است اما  اکنون که ۳۰ سال از آن دوران گذشته و نمی شود همان حرف را مدام تکرار کرد.

وی افزود: همچنین باید توجه کرد با توجه به ضرورت استفاده از فضای مجازی باید فرهنگ استفاده از آن را تعالی بخشید که در این صورت نیازی به فیلترینگ نیست.

سواد رسانه ای باید از مقطع ابتدایی آموزش داده شود

وی در ادامه آموزش، پژوهش، فناوری و تولید را باعث رشد و توسعه کشور دانست و افزود: سواد رسانه ای باید از مقطع ابتدایی آموزش داده شود همچنین باید رقابت هایی هدفمند در مقاطع تحصیلی مختلف برای نخبگان ایجاد شود که نتیجه بخش خواهد بود.

دانش آموزی از مدرسه فرزانگان ۶ در ادامه از عدم محتواسازی مناسب از سوی صداوسیما انتقاد کرد و گفت: انیمیشن های خارجی باعث افزایش خشونت در کودکان شده است که با محتواسازی مناسب باید جلوی آن را گرفت. از سوی دیگر مسئولان باید بدانند فضای مجازی برای پژوهش و تحقیق افراد نخبه مورد نیاز است که در حال حاضر محدود شده است.

دانش آموزی از همین مدرسه، عنوان کرد: در حال حاضر در کشورهای خارجی علوم ابن سینا تدریس می شود اما در کشور ما به این موضوع بهایی داده نمی شود. همچنین لازم است مسئولان به سیستم ورزشی مدارس نیز رسیدگی کنند.

در ادامه کریمیان رئیس سمپاد تهران نیز در این جلسه با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه برای تداوم نظام نیازمند پژوهشگر و دانشمند هستیم، گفت: برای تربیت پژوهشگر و دانشمند نیز باید به صورت ویژه به آموزش و پرورش توجه کنیم که از آن غفلت کرده ایم.

وی افزود: همانگونه که برای دانش آموزان معمولی و استثنایی معلم تربیت کرده ایم باید برای دانش آموزان مستعد و تیزهوش نیز معلم تربیت کنیم.

الهام یاوری رئیس مدارس سمپاد نیز در این جلسه صحبت دانش آموزان حاضر را یک فرصت دانست و گفت: حتی اگر با برخی صحبت ها موافق نباشیم باید آنها را به فضای سیاستگذاری و تصمیم گیری نزدیک کنیم و آنها را به عنوان شنونده در محافل تصمیم گیری حاضر کنیم.

وی در پایان بر تربیت و حضور معلمان پرورشی در مدارس تأکید کرد.

قالیباف: این جلسه برای شنیدن حرف‌های شما بود

در ادامه این جلسه که حدود ۳ ساعت به طول انجامید و همه دانش آموزان حاضر به بیان دیدگاه های خود پرداختند، دکتر محمدباقر قالیباف  با بیان اینکه امروز از کلام تک تک دختران و پسران خوبم استفاده کردم، گفت: این جلسه برای من جلسه ای جذاب و متفاوت بود.

قالیباف با بیان این که این جلسه را تشکیل داده ام تا حرف‌های شما را بشنوم تاکید کرد: مایلم جلسه دیگری در خدمت شما باشم تا هم من بتوانم ابتدا نکات خودم را مطرح کنم و هم شما فرصت داشته باشید تا حرف‌های من را نقد کنید.

در پایان این جلسه قرار شد در جلسه دیگری ادامه این گفت و گوها دنبال شود.

انتهای پیام

کد خبر 9519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =