کد خبر 9531
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶

پور ابراهیمی مطرح کرد

پیش بینی مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال آینده

پیش بینی مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال آینده

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تعیین راهکارهای بازگشت منابع حاصل از صادرات محصولات غیر نفتی به چرخه اقتصادی کشور و تلاش برای بهبود تراز تجاری در جلسه مشترک با رئیس بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدرضا پورابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست مشترک با رئیس بانک مرکزی، اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی که صبح امروز ( ۱۰ آبان ماه) برگزار شد، گفت: پیرو برگزاری جلسات مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با فعالان اقتصادی در سراسر کشور، آخرین نشست با فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی برگزار شد. وضعیت صادرات محصولات کشاورزی یکی از موضوعات بسیار مهم مطرح شده در این جلسات  بود. در همین راستا امروز جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و اعضای کمیسیون اقتصادی برگزار و چند محور بسیار مهم برای افزایش ظرفیت صادرات کشور مد نظر قرار گرفت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصلی‌ترین موضوع مطرح شده در جلسه امروز، بررسی نحوه بازگشت منابع ارزی ناشی از صادرات و نرخ تسویه صادرات و همچنین تعهدات ارزی سنوات گذشته بود. ابتدا پیشنهاد سازمان توسعه تعاون در خصوص نحوه تسویه تعهدات ارزی مطرح شده که می‌تواند نرخ ارز بازار نیمایی را تقویت کرده و با مشوق‌های صادراتی، صادرات غیر نفتی به ویژه محصولات کشاورزی را تقویت کنیم.

وی اظهار کرد: پیشنهاد دومی که از ناحیه کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد، ایجاد بازار توافقی در خصوص محصولات کشاورزی  از طریق حواله بود. خوشبختانه تجربه اجرایی شدن بازار توافقی اسکناس با اقدام بانک مرکزی نتیجه داده و این تجربه می‌تواند در بخش های دیگری نیز تا سقف‌های مشخص اجرایی شود. همچنین پیشنهاد رئیس بانک مرکزی در خصوص امکان ارائه حواله های ارزی به بانک مرکزی و در مقابل آن رویکرد تسویه اسکناس از طریق بازار توافقی اسکناس در داخل کشور به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم مورد توافق قرار گرفته و مقرر شد بررسی کارشناسی و اجرایی آن در دستور کار قرار گیرد.

پورابراهیمی عنوان کرد: روش های تسویه از طریق تهاتر حواله با فعالانی که واردات کشور را انجام می‌دهند و صادرات در برابر واردات و روشهایی که می‌تواند موجب تسویه با شیوه غیرنقدی ‌شود که در کمیسیون مورد بررسی قرارگرفته و مقرر شد با هماهنگی بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و اتحادیه تخصصی صادرات و سازمان توسعه تجارت که در این موضوع بسیار مهم مسئولیت دارد، جمع بندی لازم انجام گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: پیش بینی می‌کنیم با وجود همکاری‌هایی که میان دولت و مجلس، کمیسیون اقتصادی، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و نمایندگان اتاق بازرگانی شکل گرفته ظرف مدت یک هفته آینده جمع بندی نهایی و  اولویت‌ها مشخص شده و نظر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان که موتور اصلی جریان صادراتی کشور هستند، شاهد اتفاقات مثبتی باشیم. لذا با وجود همکاری‌ها، صادرات کشور در بخش محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته حتما افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مطرح کردند، پیش بینی ما این است که تراز تجاری کشور که سالها منفی بوده به عدد برابری رسیده و از سال آینده وارد تراز تجاری مثبت شویم.

انتهای پیام

کد خبر 9531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =