کد خبر 9582
۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

در دیدار پیرهادی و سفیر عمان بیان شد:

همکاری و تعامل فرهنگی میان تهران و مسقط گامی ضروری برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور است

همکاری و تعامل فرهنگی میان تهران و مسقط گامی ضروری برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور است

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی و سفیر عمان در تهران در دیداری دو جانبه بر ضرورت تعمیق روابط تهران - مسقط از کانال تعاملات فرهنگی تاکید کردند.

به گزارش نمایندگان ما، محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی سفیر عمان در تهران دیدار و گفتگو کردند.

ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی سفیر عمان در تهران در دیدار با محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی و نماینده تهران در مجلس، همکاری و تعامل فرهنگی میان تهران و مسقط را گامی ضروری برای تقویت  و تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور بیان کرد.

‌پیرهادی نیز در ابتدای این دیدار، با اشاره به قدمت  بیش از۵۰ ساله روابط سیاسی – اقتصادی ایران وعمان، برقراری همکاری و تعاملات فرهنگی دو کشور را عامل مهمی در تعمیق بیش از پیش روابط دو کشوردانست وگفت: حسن همجواری ایران و عمان که سبب حفظ استقلال و پیشبردمنافع سیاسی و اقتصادی دو کشور شده، تهران و مسقط را به دو همراه خوب درمنطقه بدل کرده است که توجه به پیشینه روابط تاریخی فرهنگی واشتراکات در حوزه های مختلف می تواند به تقویت بیش از پیش این روابط و اثر گذاری مثبت در منطقه منجر شود.

‌نماینده تهران بر ضرورت ورود پتانسیلی نو به همکاریهای فرهنگی دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری ها فرهنگی وارتقاء سطح مناسبات در حوزه‌های مختلف از گردشگری، صنایع دستی گرفته تا سینما وکتاب و... منجر به افزایش سطح مناسبات تهران ومسقط ونزدیکی وهمراهی هر چه بیشتر مردم دو کشور خواهد شد.

‌پیرهادی با اشاره به طرح" تبادل کتاب" ادامه داد: در این طرح که به معرفی یونسکو رسیده، به دنبال توسعه و بارور شدن فرهنگ ملی کشورهاست و در صدد قوام دادن فرهنگ بومی و محلی هر کشور در مقابله با ایده غرب برای ساختن فرهنگی مسلط بر دیگر کشورها در لوای طرح جهانی شدن فرهنگ هاست. هرچند با توسعه شبکه‌های ارتباط جمعی، ارتباطات مجازی گسترش یافته است و اغلب مرجع نسل های در حوزه های فرهنگی وعلمی از بستر فضای مجازی تامین می شود اما ترویج فرهنگ بومی و محلی در قبال تلاش غرب برای تسلط فرهنگی بر دیگر کشورها گامی ضروری است که باید در قالب تقویت حوزه های فرهنگی و به صورت ویژه حضور نشر و کتاب به آن توجه کرد.

‌وی با بیان اینکه در ایده تبادل کتاب هم ضرورت تقویت ارتباط های میان فردی در جوامع دیده شده وهم مسائل و دغدغه های محیط زیستی درحوزه نشر را تا حدود زیادی مرتفع کرده‌است، افزود: اگرچه پایه ایده تبادل کتاب، رفع تبعیض در حوزه علم و فرهنگ، تسهیل دسترسی به متون برای توسعه فرهنگی – علمی متوازن میان افراد یک جامعه است اما به واسطه اشتراک زبانی یا مذهبی کشورهای مسلمان می توان این ایده را در میان چند کشور به صورت مشترک انجام داد تا به پویایی فرهنگی وقرابت هر چه بیشتر جوامع مسلمان  منجر شود.

‌پیرهادی تاکید کرد که امروزه تحولات در حوزه روابط بین الملل حاکی از اهمیت مقوله فرهنگ در دستیابی به اهداف و بهبود روابط میان دولت‌ها و ملت‌ها است و در این میان حتما مناسبات فرهنگی باعث همگرایی دولتها و ملتها خواهد شد.

‌این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به دستاوردهای فرهنگی برپایی نمایشگاه دائمی کتاب تهران، طرح تبادل کتاب را ظرفیتی همپای این رویداد فرهنگی دانست وگفت: گسترش طرح تبادل کتاب  در میان کشورهای منطقه مانع بروز بحران کم سوادی و ارتقاء سطح تحکیم بنیان های فرهنگی کشورها و در نتیجه همبستگی و اتحاد بیشتر در منطقه خواهد شد.

تقدیر سفیر عمان از ایده تبادل کتاب

‌ابراهیم بن احمد بن محمد المعینی سفیرعمان در تهران نیز در ادامه این دیدار، مسیر مناسبات مسقط- تهران را همواره مثبت و رو به جلو بیان کرد و گفت: سیاست راهبردی مسقط در قبال تهران، برداشتن گام های مثبت در زمینه ارتقاء سطح مناسبات در همه حوزه ها بوده است و امیدواریم که در زمینه اقتصادی و تجاری نیز بتوانیم به افق موردنظر با تهران دست یابیم.

سفیر عمان بر ضرورت گسترش تعاملات فرهنگی دو کشور تاکید کرد و با بیان اینکه طرح تبادل کتاب، ایده ای قابل تقدیر است، گفت: مناسبات و تعاملات فی مابین عمان و ایران دارای دیرینگی روابط تاریخی، ریشه دار و همواره از ثبات برخوردار بوده است. وی همچنین افزود: عمان همواره با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران مراودات مثبتی داشته است و هر چند که معتقد است که سطح روابط اقتصادی نیز باید چون سطوح دیگر ارتقاء یابد.

‌وی با اشاره به تعدد کتابخانه‌های عمان، طرح تبادل کتاب را ایده‌ای قابل توجه دانست و تصریح کرد:  طرح تبادل کتاب با مشارکت گروه های مختلف مردمی، ارتقای فرهنگی را در بر خواهد داشت و بر همین اساس از پیاده سازی این ایده در عمان حمایت خواهم کرد.

انتهای پیام

کد خبر 9582

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =