کد خبر 9778
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶

اعظمی:

طی ۵۳ سال اخیر با ۹ درصد کاهش بارندگی مواجه بوده‌ایم

 طی ۵۳ سال اخیر با ۹ درصد کاهش بارندگی مواجه بوده‌ایم

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه «بر اساس آمار تا سال۲۰۵۰ میلادی وضعیت کم آبی و کم بارشی به همین صورت فعلی ادامه خواهد داشت»، اظهار کرد: از الان باید چاره‌ای بیندیشیم، در غیر صورت طی دهه‌های آینده نه تنها شاهد تخلیه برخی روستاها از سکنه خواهیم بود بلکه شاهد این روند درباره برخی شهرها نیز خواهیم بود.

به گزارش نمایندگان ما، ذبیح‌الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره چگونگی مواجهه با بحران کم آبی در کشور اظهار کرد: بر اساس آمارهای سال‌های آبی، طی ۵۳ سال اخیر با نزدیک به ۹ درصد کاهش بارندگی مواجه بوده‌ایم و هوای کشور نیز یک درجه کمتر شده است.

وی گفت: با توجه یه اینکه بیش از ۸۰ درصد آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی است، در کمیسیون کشاورزی از وزیر نیرو خواسته‌ایم تا علاوه بر همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در حوزه آبخیزداری و آب‌خوان‌داری، نسبت به تکمیل سدهایی که در دست ساخت است نیز به ویژه سدهایی که در مرزها قرار دارند و آبهایی که از کشور خارج می شود، در اسرع وقت اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به وجود حداقل ۵۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی در جنوب کشور تاکید کرد: در جنوب کشور از چابهار تا خرمشهر مرز دریایی داریم و آب‌های زیادی وجود دارد که مستقیماً وارد دریا می‌شود؛ در این زمینه باید سدهای نیمه تمامی نظیر سد دالکی در بوشهر و پروژه‌های نیمه تمام موجود در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز هرچه سریعتر تکمیل شوند.

اعظمی ادامه داد: بر اساس قول وزیر نیرو طرح مطالعاتی ۹ سد که در جنوب شرق کشور آماده شده و کار ساخت آن به زودی ساخت آغاز می‌شود؛ این اقدام می‌تواند نقش بسیاری مهمی در زمینه ذخیره‌سازی آب داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه «بر اساس آمار تا سال۲۰۵۰ میلادی وضعیت کم آبی و کم بارشی به همین صورت فعلی ادامه خواهد داشت»، اظهار کرد: از الان باید چاره‌ای بیندیشیم، در غیر صورت طی دهه‌های آینده نه تنها شاهد تخلیه برخی روستاها از سکنه خواهیم بود بلکه شاهد این روند درباره برخی شهرها نیز خواهیم بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر 9778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =