کد خبر 10212
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

مرکز پژوهش های مجلس:

مشوق های مالیاتی از ابزارهای تنظیم گر دولتی در حمایت از بنگاه های اقتصادی است

طراحی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بنگاه های اقتصادی ایران
مشوق های مالیاتی از ابزارهای تنظیم گر دولتی در حمایت از بنگاه های اقتصادی است

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی پژوهشی با بررسی تجارب سایر کشورها، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بنگاه های اقتصادی ایران با الگوی اجرایی پیشنهادی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی ابعاد طراحی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه بنگاه های اقتصادی ایران مبتنی بر تجارب سایر کشورها و ارائه الگوی اجرایی پیشنهادی پرداخت.

در این گزارش به کارگیری مشوق های مالیاتی به عنوان یکی از ابزارهای تنظیم گر و نظامند دولت ها در حمایت از فعالیت های تحقیق و توسعه در بنگاه های اقتصادی معرفی شد.

در ادامه به تجربه کشورهای توسعه یافته اشاره شد که نشان می دهد، مشوق های مالیاتی با اهداف توسعه فناوری و اقتصادی عموماً در قالب هزینه ای و به صورت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به کار گرفته می شود.

در ادامه این گزارش مواردی همچون سهولت امکان تغییر نرخ اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نسبت به تغییر نرخ مالیات بنگاهی، کسر مستقیم اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه از بدهی مالیاتی بنگاه و شفافیت مالیاتی ایجاد شده از این طریق و همچنین هدف گیری و پوشش دهی مؤثرتر ریسک هزینه کردهای تحقیق و توسعه به عنوان دلایل اهمیت مشوق مالیاتی یاد شد.

در این گزارش، سادگی در طراحی و اجرا، هزینه های منطقی مدیریتی و اجرایی، پایین بودن احتمال تخلفات و هوشمند سازی و امکان اجرا در مقیاس بالا (تعداد زیاد شرکت های متقاضی) به عنوان چهار اصل اساسی و مهم در ارتباط با طراحی این نوع مالیات معرفی شدند.

همچنین علاوه بر طراحی، چگونگی اجرا و پیاده سازی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، سه موضوع شناسایی و تعیین پروژه های تحقیق و توسعه، اقلام هزینه کرد تحقیق و توسعه واجد شرایط و فرایند ارزیابی و راستی آزمایی هزینه کرد تحقیق و توسعه بنگاه های اقتصادی، موضوعات کلیدی و شایسته توجهی هستند که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 10212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =