کد خبر 10698
۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴

طاهری:

باید عرضه خودرو در بورس متوقف شود

باید عرضه خودرو در بورس متوقف شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما با عرضه خودرو در بورس با شرایط کنونی قطعا مخالف هستیم زیرا از یک سو تقاضا بسیار بوده و از سوی دیگر عرضه بسیار محدود و کم است.

به گزارش نمایندگان ما، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار خودرو، گفت: چند عامل موجب شده که قیمت خودرو افزایش یابد در واقع یکی از این عوامل نحوه نگرش مردم به خودرو  است که اکنون خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده است به این معنا که همان‌گونه که برای حفظ ارزش پول، به بازار دلار بیش از نیاز فشار وارد می‌شود، بازار خودرو نیز متحمل این فشار شده یعنی میزان تقاضا در بازار خودرو به دلیل تیراژ تولید کم طی سال‌های گذشته و جهش ارز افزایش یافته است.

وی افزود: راهکار رفع این مشکل در بلندمدت مباحث اقتصادی، مدیریتی و افزایش تیراژ تولید داخل است اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر به دنبال کاهش تب بازار خودرو ظرف چند هفته هستیم، باید میران عرضه خودرو به بازار متناسب با عطش و تقاضا شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اثر روشی که دولت برای واردات خودروهای خارجی به کارگرفته، با توجه به اینکه واردات ۴ سال گذشته متوقف بوده حداقل یک سال بعد خود را نشان می‌دهد، زیرا باید فرآیند سفارش، تولید خودرو و حمل آن طی شود؛ حتی ممکن است ۱۰۰ هزار دستگاه خودرویی که برای واردات پیش‌بینی شده زودتر از ۶ ماه نیز وارد نشود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به راهکار لازم برای ایجاد تناسب در عرضه و تقاضا، توضیح داد: راهکار رفع این مشکل آن است که بتوان طی ۱ تا ۲ هفته از خودروهای موجود در مناطق آزاد و خودروهای دست دوم ۳ تا ۵ سال کارکرده حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه وارد کنیم.

طاهری گفت: قیمت برخی از این خودروها یک دهم بهای خودروی نو همان مدل است در واقع اگر این خودروها در کنار تولید داخل وارد بازار شوند در وهله نخست سقف خودروهای گرانقیمت کاهش می‌یابد و از سوی دیگر عرضه به بازار نیز بیشتر می‌شود؛  البته توصیه ما در بلندمدت به کارگیری این راهکار نیست اما با توجه به عطشی موجود به نظر می‌رسد با شروع این اقدام پس از چند هفته عطش از بین رود.

وی همچنین درباره عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: ما با عرضه خودرو در بورس با شرایط کنونی قطعا مخالف هستیم زیرا از یک سو تقاضا بسیار بوده و از سوی دیگر عرضه بسیار محدود و کم است و با مدیریت این موضوع توسط عرضه‌کننده (یعنی تولیدکننده)، سود ناشی از آن به جیب تولیدکننده می‌رود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: یا باید عرضه خودرو در بورس متوقف شود که ما به دنبال این هستیم که خودروهای داخلی به هیچ وجه در بورس عرضه نشوند یا اگر به هر دلیلی این خودروها عرضه می‌شوند، سود مازاد بر سود و قیمت معقول خودروها باید به جیب دولت رود زیرا با این روش انگیزه افزایش قیمت خودرو در بورس کالا توسط تولیدکننده از بین می‌رود در واقع با این سازوکار  تولیدکننده انگیزه‌ای برای مهندسی قیمت خودرو در بورس نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد خبر 10698

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =