کد خبر 11127
۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

بدری در تشریح نشست کمیسیون عمران مجلس:

نحوه محاسبه حق الزحمه مشاروان املاک تغییر می‌کند

نحوه محاسبه حق الزحمه مشاروان املاک تغییر می‌کند

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس از بررسی طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

به گزارش نمایندگان ما، صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تشریح نشست امروز (سه شنبه ۴ بهمن ماه) کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به وضعیت نامناسب بازار اجاره بها مسکن اشاره کرد و گفت: نبود ساز و کار مشخصی برای تعیین قیمت اجاره منجر به گرانی سرسام آور اجاره بها شده و مردم را به ویژه اقشار کم درآمد جامعه را به زحمت انداخته است از این رو طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی را دستور کار امروز کمیسیون عمران قرار داده و در نشست امروز نیز بخشی از بندهای آن را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: مهمترین  موضوع در بندهای بررسی شده شیوه تعیین حق الزحمه مشاوران املاک بود چرا که اگر تعرفه آنها درصدی از قیمت مسکن باشد، مشاوران برای دریافت سود بیشتر، به افزایش قیمت خانه‌ها دامن می‌زنند. از این رو مقرر شد در کمیته تخصصی شیوه ای برای این امر طراحی و در جلسه بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به لزوم تعیین عوارض بر زمین‌های بایر شهری، عنوان کرد: اراضی بایر در شهرها به ویژه اراضی کاربری مسکونی و اراضی بلاتکلیف دستگاه‌های دولتی، از خدمات شهری شهرداری‌ها استفاده کرده و مشکلاتی را برای مردم و هم چنین شهرداری‌ها به دلیل انباشت زباله و دپوی نخاله های ساختمانی و... و. ایجاد می‌کند لذا باید تعیین تکلیف شده و تحت ساخت و ساز مسکن قرار بگیرند. از این رو مقرر شد عوارضی برای زمین‌های بایر شهری ایجاد شود تا شهرداری ها اراضی بایر را شناسایی کرده و عوارض مربوطه را از مالکان آنها مطالبه و هنگام نقل و انتقال اراضی حق و حقوق خود را دریافت کنند.   

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای دریافت عوارض از اراضی بایر شهری اظهار کرد: این امر موجب افزایش درآمدپایدار شهرداری ها و انگیزه جهت تعیین تکلیف اراضی می‌شود. برای نرخ عوارض در نشست کمیته بحث و بررسی صورت خواهد گرفت تا در نهایت یا درصدی از ارزش منطقه ای ملک و یا رقم کارشناسی معاملاتی باشد. این نرخ پس از تعیین در کمیته در نشست بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

کد خبر 11127

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =