کد خبر 13902
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱

علیزاده برمی:

دوگانگی در محاسبه هزینه تولید گوشت مرغ قابل قبول نیست

دوگانگی در محاسبه هزینه تولید گوشت مرغ قابل قبول نیست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: دولت باید تصمیم بگیرد که تمامی نرخ ها را بر اساس دلار و یا اینکه ریال محاسبه کند، نمی‌توان به عده‌ای خاص اجازه محاسبه قیمت محصول تولیدی بر اساس دلار داده شود و هر روز فاصله قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

به گزارش نمایندگان، علی اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار، گفت: نهاده‌ها با نرخ ارز آزاد در بازار توزیع و به دست مرغداران می‌رسد هرچند که باید بر اساس نرخ ارز نیمایی توزیع ‌شوند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هزینه کارگر و حمل و نقل را نیز باید در تعیین نرخ گوشت مرغ مدنظر قرار بگیرد، ادامه داد: هزینه تولید گوشت مرغ برای مرغداران مشخص بوده اما وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد نرخ آن را به صورت دستوری اعمال کند که این مسئله نیز نیازمند کنترل‌های شدید در بازار است.

وی با تاکید بر اینکه دلالان کاذبی همواره در بازار هستند که از فاصله بین نرخ دستوری و نرخ بازار سوء استفاده می‌کنند، عنوان کرد: در کشور ما برخی از کالاها مانند فلزات و محصولات پتروشیمی با اجازه دولت با نرخ دلار آزاد به فروش می‌رسند که اثرات تخریبی  بر بازار می‌گذارد و هر محصولی که در ساخت آن از این محصولات استفاده ‌شود نرخ آن افزایش پیدا می‌کند اما از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی بر مرغداران فشار وارد می‌کند تا مرغ را با نرخ ریالی به بازار عرضه کنند این دوگانگی در نقطه‌ای باعث ایجاد گسستگی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت اگر قصد دارد مشکل قیمت مرغ در بازار را برطرف کند باید تمامی قیمت‌ها از دستمزد کارگران و کارمندان تا محصولات پتروشیمی و فولادی را با نرخ دلاری تعیین کند و یا اینکه همه این موارد را برحسب ریال محاسبه نماید؛ اگر چنین اقدامی انجام شود قیمت ها نیز اصلاح می‌شوند.

علیزاده برمی با اشاره به اینکه مدل اقدامات دولت و وزارت جهاد کشاورزی بازی کردن با اعصاب و روان مردم است و توپ را در زمین کشتارگاه‌ها و مرغداران می‌اندازند، ادامه داد: در حال حاضر کمبود فولاد در بازار نداریم زیرا تولیدکنندگان آن بر اساس نرخ دلار محصول خود را به بازار عرضه می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به دلیل اینکه مردم هر روز از محصولات دامی و کشاورزی مانند گوشت و لبنیات استفاده می‌کند افزایش قیمت آن دارای حساسیت است و مجبور هستند از آن نیز استفاده کنند، عنوان کرد: دولت باید تصمیم بگیرد که تمامی نرخ ها را بر اساس دلار و یا اینکه ریال محاسبه کند، نمی‌توان به عده‌ای خاص اجازه محاسبه قیمت محصول تولیدی بر اساس دلار داده شود و هر روز فاصله قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

منبع:خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 13902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =