کد خبر 14994
۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲

لطفی:

نبود آمار دقیق از جمعیت جوانان شاغل چالش‌ اساسی حوزه اشتغالزایی است

نبود آمار دقیق از جمعیت جوانان شاغل چالش‌ اساسی حوزه اشتغالزایی است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه نبود آمار دقیق از جمعیت جوانان شاغل و جویای کار از چالش‌های اساسی حوزه اشتغالزایی است، ایجاد وزارت آمار برای ارائه داده‌های دقیق را راهکاری مطلوب در جهت برنامه‌ریزی‌های کارآمد در کشور دانست.

به گزارش نمایندگان ما، حسن لطفی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اساسی در خصوص اشتغالزایی در کشور، نبود آمار دقیق از جمعیت جوانان شاغل و جویای کار است، گفت: ما با یک چالش بسیار مهم در حوزه ارائه آمار کشور مواجه هستیم که مربوط به تنها این دولت هم نبوده و در تمام دولت‌ها وجود داشته است تاجاییکه دولت‌ها حتی آماری از تعداد کارکنان خود نیز نداشته‌اند.  

نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وقتی دولت آمار دقیقی از کارکنان خود در اختیار ندارد چطور می‌تواند آماری از تعداد جوانان کشور داشته باشد آن هم در شرایطی که داده‌های آماری زیربنای برنامه‌ریزی برای کشور است و وقتی اطلاعات این حوزه غلط باشد قطعا برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نیز صحیح نیست و در پی آن منابع مالی، وقت و سرمایه هم اتلاف خواهد شد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون آماری از تعداد جوانان در کشور در دست نیست بنابراین مشخص نیست که چه میزان جمعیت واجد شرایط ازدواج و جمعیت شاغل در کشور داریم و چه تعداد جوان در کشور جویای کار هستند بنابراین داده‌های آماری موجود با زیرساخت‌های جامعه همخوانی ندارد.

لطفی خاطرنشان کرد: در برخی نقاط کشور شغل وجود دارد اما در آن مناطق جوانان جویای کار نداریم و متقاضی برای فعالیت در آن وجود ندارد بنابراین یکی از چالش‌های اصلی حوزه اشتغال نبود آمار و داده‌های دقیق است که بر اساس آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

وی افزود: بر اساس آمار سال‌های گذشته 570 هزار نفر افراد غیر فعال در کشور داریم به این معنا که واجد شرایط کار بوده اما شغلی ندارند بنابراین باید مشخص شود دولت چه برنامه‌ای برای جذب آنها دارد؟

لطفی اظهار کرد: برای برون‌رفت از این مشکل می‌طلبد که از طریق ادغام مرکز آمار ایران، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان هدفمندی یارانه‌ها یک وزارت آمار در کشور تشکیل دهیم چرا که تا زمانیکه این ساختار در کشور شکل نگیرد نمی‌توانیم برنامه‌ریزی صحیحی در جهت ایجاد اشتغال برای جوانان داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تاکید کرد: تربیت نیروی جوان برای فعالیت در مشاغل مختلف متناسب با علاقه‌ای که دارند از دیگر مواردی است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم و این موضوعی است که تاکنون مغفول مانده است به همین دلیل اغلب افراد در شرایط کنونی بدون در نظر گرفتن علاقه‌ای که دارند در مشاغل مختلف فعالیت دارند و این عاملی است که مانع از ایجاد خلاقیت شغلی توسط افراد می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ما پتانسیل‌های ناشناخته‌ای برای ایجاد اشتغال در کشور داریم کما اینکه هیچ آمار دقیقی از معادن و زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف کشور وجود ندارد و مصداق این موضوع حوزه انتخابیه‌ام است و همین موضوع مانع از سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی و تولیدی برای اشتغالزایی و کارآفرینی در شهرستان‌ها شده است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 14994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =