کد خبر 18064
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵

۲۵ روز مانده تا انتخابات/قهر با صندوق رأی به صلاح نیست/خواص میدان دار انتخابات باشند

۲۵ روز مانده تا انتخابات/قهر با صندوق رأی به صلاح نیست/خواص میدان دار انتخابات باشند

در شرایطی که برخی کارگزاران و چهره‌های سیاسی برای جلب مشارکت بیشتر مردم را ترغیب و از میدان داری خواص سخن می‌گویند، برخی دیگر شیوه کنونی برگزاری انتخابات را به نقد می‌کشند.

به گزارش نمایندگان، کمتر از چهار هفته مانده به انتخابات یازدهم اسفند، تبلیغات نامزدهای انتخاباتی شتاب بیشتری گرفته و جریان‌های سیاسی برای ارائه لیست و ترغیب به مشارکت خیز برداشته اند.

 چرا و چگونه صندوق رأی به وضعیت کنونی دچار شده؟  

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: چرا نباید از خود بپرسیم که چرا و چگونه صندوق رأی بعنوان منبع مشروعیت بخش جمهوری اسلامی، از آن اهمیت و جایگاه و با آن میزان استقبال، به وضعیت کنونی دچار شود؟

آیا نباید حذف و طردهای متوالی، ایستادگی در مقابل مطالبات ملی و البته برخی ناوفاداری‌ها و خلف وعده ها را بعنوان مبانی امید سوزی در کشور و نظام بدانیم؟

 سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: جبهه اصلاحات در انتخابات اسفند ماه در تهران امکان ارائه لیست ندارد

 خواص «تبیین‌گر» و «میدان‌دار» انتخابات باشند

حسن نوروزی، نماینده مجلس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت نقش آفرینی خواص در انتخابات پیش رو تاکید کرد: یکی از وظایف خواص تبیین درباره نقش انتخابات و مشارکت در انتخابات در تثبیت جایگاه نظام است؛ خواص باید درباره نقش مشارکت حداکثری در زمینه‌هایی نظیر چگونگی سهیم شدن آحاد ملت در پیروزی اهداف انقلاب اسلامی، تقویت رهبری به عنوان محور اصلی ولایت فقیه، ناامید کردن دشمن، تقویت روحیه مقاومت در جهان و منطقه و همچنین وحدت عمومی به عنوان یکی از استوانه‌های بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی و ادامه حیات آن تا به امروز تبیین‌گری کنند.

وی با بیان اینکه «خواص باید در کنار تبیین‌گری، میدان‌داری نیز کنند»، اظهار کرد: به فرمایش امام راحل یکی از وظایف خواص این است که هم در انتخاب اصلح مردم را آگاه کنند و هم خودشان انتخاب اصلح را به مردم معرفی کنند چراکه مشارکت حداکثری در انتخابات یک مقوله است و انتخاب اصلح مقوله‌ای در کنار مشارکت حداکثری است.

این نماینده مجلس با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه «خواص می‌توانند برای برگزاری انتخابات پرشور نقش‌آفرین باشند و نتیجه انتخابات پرشور نیز افزایش اقتدار ملی است»، گفت: خواص امروز باید مانند اول انقلاب نقش محوری ایفا کنند؛ در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی شهید بهشتی‌ها، باهنرها و مفتح ها هم تبیین گر و هم نقش‌آفرین بودند و هم با سینه‌ای سپر شده در کنار ملت و برای ملت و نظام جان‌فشانی کردند تا این نظام با انتخاب‌های اسوه‌ای و الگویی توانست خط‌الرأس‌های دقیقی را برای خود ترسیم کند.

شیوه فعلی برگزاری انتخابات در مسیری اشتباه است

مرتضی الویری، چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مجلس چهارم به عنوان اولین مجلسی که توسط فیلتر شورای نگهبان شکل گرفته بود، قانون انتخابات را اصلاح کرد و نظارت استصوابی به عنوان قانون در قوانین انتخابات جاخوش کرد و تداوم یافت که امروز به این‌جا رسید. امروز آن‌ها باید جواب این سوال را بدهند که آیا در مجلس اول و دوم و سوم برای این‌که کسی به مجلس ورود پیدا کند نیاز به تایید صلاحیت از ناحیه هیئت نظارت یا شورای نگهبان بود؟

مواردی که امروز درباره انتخابات وجود دارد، مطرح نبود، متاسفانه نظارت‌ها تا امروز ادامه پیدا کرد و بدتر از آن یک قانون عجیب و غریبی نوشته شد که باید بگویم محکمه تفتیش عقاید برای کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند، محسوب می‌شود.

در مجموع این شیوه برگزاری انتخابات مسیر اشتباهی رفته و هر چه جلو آمدیم و به زمان حاضر نزدیک شدیم، وضع بدتر شد تا به شکل فعلی درآمد.

 مناظره‌های انتخاباتی زنده نیست 

رئیس سازمان صداوسیما از برگزاری مناظره‌های رادیو-تلویزیونی در انتخابات پیشِ رو در حوزه‌های انتخابیه مختلف به صورت ضبط شده خبر داد.

وی درباره مناظرات انتخاباتی در صداوسیما اظهار داشت: باید دید مناظراتی که در حوزه های انتخابیه صورت می‌گیرد به چه میزان است سپس بر همان اساس طراحی اجرای مناظره ها را خواهیم داشت.

مناظرات انتخاباتی به صورت ضبطی خواهد بود و از بین نامزدهایی که در هر حوزه انتخابیه ثبت نام کرده اند انجام خواهد شد؛ با توجه به تعداد نامزدهای هر حوزه انتخابیه، تعداد شرکت کنندگان در مناظره ها هم متفاوت خواهد بود ممکن است در یک حوزه انتخابیه افرادی که در مناظره شرکت می کنند، بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ نفر باشد یا ممکن است کمتر از ۱۰ نفر باشند؛ لذا برنامه‌ریزی مناظره ها بستگی به تعداد نامزدهای آن حوزه انتخابیه دارد.

مناظره ها شامل برخی سؤالات عمومی و عمدتا مربوط به همان حوزه انتخابیه خواهد بود و نامزدها می توانند راهکارهای مورد نظر خود برای حل مسائل حوزه انتخابیه خود و همچنین حل مسائل کلانی که به عهده نماینده مجلس است را مطرح کنند.

یکی از سوالاتی که نامزدها در مناظره ها پاسخ دهند این است که برای جلوگیری از دادن وعده‌های غیر واقعی انتخاباتی چه باید کرد؟

قهر با صندوق رای راه‌حل مشکلات نیست

ایزدخواه، نماینده تهران در مجلس گفت: متأسفانه چندین دوره است که انباشت مشکلات و مسائل کشور، دستاویزی شده تا بعضاً برخی فعالان سیاسی بگویند که ما امسال رأی نمی‌دهیم و با صندوق رأی قهر می‌کنیم که این مباحث نشان می‌دهد چنین افرادی، فلسفه جمهوریت را متوجه نشده‌اند.

اساساً جمهوریت به این معنا است که مردم نقش خود را در هدایت و اداره کشور ایفا کنند.  

راه حل رفع مشکلات کشور، قهرکردن با صندوق‌های رأی نیست و اتفاقاً مردم باید در فرایندهای متعدد حضور داشته باشند و نقش ملت فقط پای صندوق‌های رأی نیست، بلکه مردم باید در فرایندهای متعدد تشکیل خانه ملت، نقش داشته باشند.

 سامانه آرا چیست

معاون فضای مجازی صداوسیما: بیش از ۱۴ هزار نامزد انتخابات مجلس داریم که برای هر یک از آنها صفحاتی در تلوبیون ایجاد می‌شود و می‌توانند تا ۱۰ ساعت ویدئو در آن بارگذاری کنند.

صفحات ایجاد شده بر طبق فهرست تایید شده وزارت کشور است.

این یک شبکه اجتماعی تخصصی برای تبلیغات انتخاباتی است که در تلوبیون ایجاد می‌شود.

انتهای پیام 

کد خبر 18064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =