کد خبر 1860
۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴

مقتدایی:

به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخطار دادیم فقط در موضع خود دخالت کند

به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخطار دادیم فقط در موضع خود دخالت کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گوشزد کرده ایم که چون شما یک مجموعه خدمات رسان و آژانس خدماتی هستید باید در زمینه فعالیت خود صرفا امور فنی و خدماتی را لحاظ کنید نه فشارهای سیاسی.

به گزارش نمایندگان ما، عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به دخالت آمریکا در روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: در شکل گیری سازمان ملل متحد، مخصوصا به جهت اینکه مقر سازمان ملل در ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و در طول زمان عادت کرده اند که در امور سازمان دخالت کنند، با توجه به اینکه بیش از 20 درصد بودجه سازمان ملل متحد توسط آمریکایی ها پرداخت می شود، آنها از این موضوع هم برای دخالت و اثرگذاری بر روند فعالیت های سازمان ملل استفاده می کنند و به خصوص آنها بر عملکرد دبیرکل و مدیران ارشد سازمان ملل متحد اثرگذار بوده اند. از این جهت همه به دخالت های سیاسی آمریکا در سازمان عادت کرده اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان کرد: این در حالی است که جهان تشنه عدالت است و حتی در دوران دبیرکلی کوفی عنان بحث تحول ساختاری ملل متحد هم مطرح شد به گونه ای که موضوع وتو در شورای امنیت نیز مورد خدشه قرار گرفت؛ اما به هر حال الان ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت تلاش می کند تا بر زیر مجموعه های ملل متحد اثرگذار باشد.

وی اظهار داشت: همواره به مسئولان تراز اول سازمان های بین‌المللیِ زیر مجموعه سازمان ملل متحد تاکید و اصرار کرده‌ایم که مراقبت کنند اسیر رفتارهای سیاسی قدرت های بزرگ نشوند و کار تخصصی و فنی خودشان را انجام دهند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: به مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گوشزد کرده ایم که چون شما یک مجموعه خدمات رسان و آژانس خدماتی هستید باید در زمینه فعالیت خود صرفا امور فنی و خدماتی را لحاظ کنید نه فشارهای سیاسی، از جمله فشار آمریکا یا کشورهایی که خودشان متهم اشاعه صلاح های هسته ای هستند مانند رژیم اشغالگر قدس؛ بنابراین آژانس باید کار فنی خود را انجام دهد.

مقتدایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح به حقوق بین الملل پایبند است، اظهار داشت: در قالب پادمان با آژانس همکاری می کنیم و این همکاری حقوقی و فنی است که نباید آژانس اجازه دهد دیگران مباحث سیاسی خود را در چارچوب آژانس دنبال کنند. به آژانس هشدار می دهیم ایران عضو فعال آژانس بین المللی انرژی اتمی است و این عضو حق دارد که اساسنامه آژانس را مطالبه کند.از آژانس می خواهیم به اساسنامه خود پایبند باشد و کار سیاسی نکند.

وی در ادامه با اشاره به سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به مسکو با هدف توسعه همکاری های هسته ای، گفت: از قدیم با کشورهای دارای فناوری های پیشرفته همکاری داشته ایم، همکاری های ما قطعا صلح آمیز است و فراتر از فعالیت های صلح آمیز اقدامی نخواهیم داشت اما همین فعالیت ها نیازمند همکاری با کشورهای دارای پیشرفت هسته ای است، روسیه یکی از کشورهای دارای توانمندی فناوری هسته‌ای است که می‌تواند همکاری ایران و روسیه به حد بالاتری از فعالیت فنی برای مصالح کشور و امور صلح آمیز کمک کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: برای تولید رادیو داروها، برق و انرژی نیازمند همکاری با کشورها هستیم، همکاری ایران با روسیه صرفا در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

منبع:  خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 1860

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =