کد خبر 18947
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸

نمایندگان گزارش می‌دهد

ماجرای شاسی بلندهایی که به مجلس یازدهم وارد شد اما خروجی شفاف نداشت

ماجرای شاسی بلندهایی که به مجلس یازدهم وارد شد اما خروجی شفاف نداشت

در حالی که کمتر از دو روز به برگزاری دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است موضوع خودروهای شاسی بلند دریافتی از سوی برخی نمایندگان مجلس باز هم خبرساز شده است.

به گزارش نمایندگان، موضوع خودروهای شاسی بلند که به یکی از حواشی معروف مجلس یازدهم تبدیل شد؛ سال گذشته اولین بار از سوی احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز مطرح شد؛ او از واگذاری تعدادی خودروی شاسی بلند به برخی نمایندگان خبر داده و از هیات رئیسه مجلس خواسته بود تا ارتباط این واگذاری‌ها با استیضاح وزیر صمت وقت(رضا فاطمی امین) بررسی کند. پس از آن نیز بارها جزئیات دیگری از این ماجرا از سوی این نماینده مجلس مطرح شد اما موج تکذیب‌ها نیز در مجلس یازدهم نسبت به این موضوع قابل توجه بود.

هرچند بعد از موج اولیه تکذیب‌ها این موضوع از سوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بررسی و اصل دریافت خودروها تایید شد اما ارتباط آن با استیضاح وزیر صمت خیر.  

در همان زمان هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز این موضوع را بررسی نماینده‌ای که به عنوان افشا کننده شاسی بلندها معروف بود را به قوه قضاییه معرفی کرد.

حالا و در روزهای اخیر این موضوع بار دیگر از سوی نمایندگانی که ه دور دوم انتخابات راه یافته‌اند بازخوانی می‌شود.  

سید نظام الدین موسوی: در موضوع خودروهای شاسی بلند موضع هیات رییسه مجلس را اعلام کردم

سیدنظام الدین موسوی دبیر ائتلاف امناء در بخشی از فیلمی که از او در فضای مجازی منتشر شده، در خصوص ماجرای خودروهای شاسی بلندی که برخی نمایندگان مجلس دریافت کرده بودند گفت: آن زمان مطرح شد که تعدادی خودرو شاسی بلند میان نمایندگان توزیع کردند تا استیضاح صورت نگیرد و گفتند که سیدنظام الدین موسوی بارها و بارها این مسئله را تکذیب کرده است، در صورتی که من چنین حرفی نزده ام.

وی ادامه داد: سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نظرات هیئت رییسه را اعلام می کند، نه نظرات شخصی خود را. او طبق قانون باید امانت دار باشد. بنده هم به عنوان سخنگوی هیات رئیسه مجلس جمع بندی رسمی جلسات را بیرون ارائه می کردم و نظرات شخصی خود را در صفحه شخصی خودم مطرح می کردم.

کاندیدای تهران در انتخابات خاطرنشان کرد: اولین کسی که این ادعا را مطرح کرد، یکی از نمایندگان مجلس بود. فهوای حرف او این بود که وزیر صمت سابق که قرار بود در مجلس استیضاح شود، تعدادی ماشین شاسی بلند بین نمایندگان توزیع کردند که استیضاح صورت نگیرد. این ادعا غلط بود و همان موقع وزیر صمت که بعدا در آستانه استیضاح قرار گرفت، آن را رد کرد و گفت چنین چیزی نبوده است و به دادگستری نامه زد تا پیگیری کنند.

موسوی افزود: آن چیزی را هم که من به نقل از حراست مجلس رد کردم این بود که رابطه ای میان استیضاح و گرفتن فیدلیتی نیست. اما اینکه فیدلیتی وارد مجلس شده و برخی از نمایندگان و کارکنان گرفته اند، امر دیگری است.

سلیمی: تکلیف شاسی بلندها باید روشن شود

علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دلیجان نیز در روزهای گذشته درخصوص شفاف‌سازی مجلس در بحث شاسی‌بلندها مجلس گفت: من همین الان هم می‌گویم باید تکلیف شاسی بلندها مشخص شود. باید اسامی کسانی که خودرو گرفتند مشخص شود؛ برخی نه یکی، بلکه چندتا شاسی بلند گرفته‌اند اما می‌گویند ضد فساد هستیم؟ می‌گویند من عدالتخواه هستم و با فساد مبارزه می‌کنم! می‌گویند انقلابی هستیم کدام انقلابی؟ یکی از الزامات انقلابی‌گری اخلاق و ادب است.

شفاف سازی محدود درباره خودروهای شاسی بلند 

تنها شفاف سازی محدودی که درباره موضوع خودروهای شاسی بلند دریافتی از سوی برخی نمایندگان مجلس در مجلس یازدهم انجام شد گزارش کمیسیون اصل ۹۰ بود که البته به طور کامل قرائت نشد اما اعلام شد که گزارش خودروهای شاسی بلند که در مجلس و دیگر دستگاه‌ها توسط بهمن خودرو عرضه شد و موجب یک رانت برای تعدادی از نمایندگان نیز گردید، آماده و نهایی شده است. این گزارش تحویل هیأت رئیسه مجلس شده و در صورت ارجاع به صحن علنی قرائت خواهد شد.

بر اساس آنچه از محتوای گزارش اعلام شد این خودروساز در بازه‌ای اقدام به توزیع خودروها کرده که هنوز ممنوعیت عرضه خودرو خارج از سامانه توسط دولت سیزدهم ابلاغ نشده بود و برخلاف ادعای کذب یکی از نمایندگان مجلس موضوع ارتباطی به استیضاح آقای فاطمی امین هم ندارد. فروش این خودروها در شهریور ۱۴۰۰ بوده و موضوع استیضاح آقای فاطمی امین در سال ۱۴۰۱ کلید خورد.

در هر حال موضوع دریافت خودروهای شاسی بلند از سوی نمایندگان مجلس و رانتی که برای آنها ایجاد شده بود و در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ نیز به آن تاکید شده است؛ موضوعی است که مجلس یازدهم تنها چند روز مهلت دارد تا افکار عمومی را نسبت به آن شفاف کند چرا که هر چند ورود این خودروها به مجلس تایید شده اما خروجی شفافی درباره آنها وجود ندارد. 

انتهای پیام 

کد خبر 18947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =