کد خبر 2764
۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳

گزارش اختصاصی:

پایان برجام چه خواهد شد؟

پایان برجام چه خواهد شد؟

برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک؛ توافقنامه ای که مدت ها پیش، جنجال سیاسی و حتی بین المللی بزرگی برپا کرد، این توافقنامه، بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 5+1 که چین، فرانسه، آلمان، روسیه،انگلستان، آمریکا و با حضور نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی بودند آغاز شد، شروع این نوع از مذاکرات که در نتیجه به بد عهدی طرف های غربی ایران، از جمله آمریکا منجر شد، با مخالفت سیاستمداران زیادی مواجه شد و در نتیجه آنطور که انتظار می رفت به پایان نرسید.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک؛ توافقنامه ای که مدت ها پیش، جنجال سیاسی و حتی بین المللی بزرگی برپا کرد، این توافقنامه، بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 5+1 که چین، فرانسه، آلمان، روسیه،انگلستان، آمریکا و با حضور نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی بودند آغاز شد.

شروع این نوع از مذاکرات که در نتیجه به بد عهدی طرف های غربی ایران، از جمله آمریکا منجر شد، با مخالفت سیاستمداران زیادی مواجه شد و در نتیجه آنطور که انتظار می رفت به پایان نرسید.

در هجدهم اردیبهشت سال ۹۷ ترامپ که تازه بر سر کار آمده بود، پایان مذاکرات هسته ای (برجام)  را اعلام کرد و تمامی تحریم‌های کنار گذاشته شده دوباره به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد.

ترامپ نمی دانست که ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این تحریم ها بودند که باعث پیشترفت ایران در میان رقبای بین المللی شد و در نتیجه آن جمهوری اسلامی ایران توانست در تولید داخلی  به خودکفایی برسد.

بد عهدی آمریکا و کنار کشیدن آن از برجام باعث بد بینی مجامع بین المللی و عدم اعتماد در مذاکرات بین المللی، به این کشور شد.

پس از ترامپ، جو بایدن بر سرکار آمد که در دوره او نیز شرایط برجام تغییر چندانی نکرد پس از پیگیری های بسیار، جمهوری اسلامی ایران پذیرفت در مذاکراتی غیرمستقیم از طریق طرف‌های باقی‌مانده در برجام، شرایط بازگشت آمریکا به این توافق را بررسی کند.

باوجود این که مقامات غربی و آمریکایی بارها اذعان داشته اند رویکرد فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران از زمان دولت دونالد ترامپ آشکارا اعلام شد، ناکام مانده است اما این رویکرد ضد مردم ایران از سوی دولت دموکرات کنونی آمریکا به ریاست بایدن نیز ادامه دارد؛ رویکردی که در واقع منحصر به دوره دولت چهارساله ترامپ نبود بلکه بیش از چهار دهه است که در اشکال و انواع مختلف، از سوی واشنگتن در برابر تهران اتخاذ شده و ادامه دارد.

اما موضوع اصلی که در اینجا مطرح میشود این ات که؛ آیا ادامه توافقات با امریکا که سالهاست سیاستهای خصمانه خود را علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه داده و همچنان در مسیر ایجاد موانع در رسیدن به نتایج مطلوب برجامی گام برمی دارد می توان سودمند باشد؟ آیا این دوره از مذاکرات، باحضور امریکا می تواند د جهت برداشته شدن تمامی تحریم ها که از شرط های اصلی ایران برای مذاکره است، موثر باشد؟

در این باره ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، میگوید: راهبرد ایران در برجام مشخص و از قبل اعلام شده است، جمهوری اسلامی در موضوعات هسته‌ای بر حقوق خود همچنان اصرار دارد و بر اساس منافع ملی تصمیم می‌گیرد. هیچ چیز نمی‌تواند مانع تحقق دستاوردهای هسته‌ای و منافع ملی ما شود.

از مسیر مذاکره، اقدامات میدانی و عملی منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باید تامین شود. اروپایی‌ها نمی‌تواند برای ما شرط جدید تعیین کنند، آنها باید به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند و نسبت به جبران خسارات اقدام کنند.

اینک انجام مذاکرت برای اجرای موثر و کامل برجام و لغو تحریم های ظالمانه، موضوع اصولی نظام جمهوری اسلامی است و دولت سیزدهم که تازه بر سرکار آمده است، مصمم به پیشبرد این سیاست اصولی نظام است.

حال باید دید که دولت جدید چگونه مذاکرات برجام را با وجود همه بدعهدی های غرب، به پایان خواهد رساند؟ آیا این مذاکرات نتیجه سودمندی خوهد داشت؟

از سوی دیگر، اسماعیل کوثری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در این باره میگوید: تا زمانی که رویه 4+1 با  جمهور اسلامی ایران به شیوه فعلی باشد آن ها نمی توانند انتظار تعیین  زمان مشخصی را برای از سرگیری مجدد مذاکرات هسته ای وین داشته باشند.

 انتظار می رود که طرف های غربی ضمن اصلاح رویه کنونی زمینه را برای حضور مجدد ایران در مذاکرات هسته ای وین فراهم کنند.

و این حکایت همچنان ادامه دارد....

انتهای پیام

کد خبر 2764

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =