کد خبر 2797
۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

مرکز پژوهش‌های مجلس:

تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه ورزش به میزان چشمگیری کاهش یافته است

تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه ورزش به میزان چشمگیری کاهش یافته است

معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به واکاوی وضعیت اقتصادی باشگاه های ورزشی در دوران کرونا پرداخت. در این گزارش اشاره شده است: تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه ورزش به میزان چشمگیری کاهش یافته است و از زمان شیوع تاکنون ۶۰۰۰ باشگاه در سطح کشور تعطیل شده یا تغییر کاربری داده اند.

به گزارش نمایندگان ما، معاونت مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به واکاوی وضعیت اقتصادی باشگاه های ورزشی در دوران کرونا پرداخت. در این گزارش اشاره شده است: تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه ورزش به میزان چشمگیری کاهش یافته است و از زمان شیوع تاکنون ۶۰۰۰ باشگاه در سطح کشور تعطیل شده یا تغییر کاربری داده اند.

در این گزارش آمده: وضعیت کنونی باشگاه‌های ورزشی در دوره کرونا نشان می‌دهد که تغییر کاربری باشگاه‌ها شتاب گرفته است؛ مربیان بی‌شماری بیکار شده‌اند؛ کم‌تحرکی افزایش یافته است؛ کارکنان باشگاه‌ها بیکار شده‌اند؛ احتمال ابتلا به نوع شدید کرونا و بیماری‌های غیرواگیر به‌دلیل کم‌تحرکی افزایش یافته است؛ تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش به میزان چشمگیری کاهش یافته است و از زمان شیوع تاکنون ۶ هزار باشگاه در سطح کشور تعطیل شده یا تغییر کاربری داده‌اند و جمعیت ورزشکاران سازمان‌یافته از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به حدود یک میلیون نفر کاهش یافته است.

در ادامه این گزارش با بیان اینکه صنعت باشگاه‌داری ایران مستقیماً با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده است،   تاکید شده است: ازجمله راهکارهای اثربخش برای خروج از وضعیت کنونی عبارتند از: بخشودگی اجاره اماکن ورزشی توسط وزارت ورزش و جوانان، ادارات کل ورزش و جوانان، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و دیگر سازمان‌های دولتی؛ کارشناسی مجدد اجاره‌بهای سال ۱۴۰۰ و تأمین تنفس یک‌ساله برای بازپرداخت وام‌ها به‌دلیل اینکه وام‌های دریافتی توسط باشگاه‌ها هیچ تنفسی ندارند و در این شرایط که عملاً باشگاه‌ها تعطیل هستند نیز بانک‌ها نسبت به دریافت اقساط و سودهای آنها اقدام می‌کنند. برگزاری لیگ آمادگی جسمانی آنلاین ازسوی شهرداری‌های سراسر کشور با همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی در سطوح محله، منطقه، شهر، استان و ملی یکی از راهکارهای مناسب در شرایط کرونایی است.

همچنین در این گزارش پیشنهاداتی ارائه شده است که اجرای مصوبات هیات دولت برای بخشودگی اجاره اماکن ورزشی در وزارت ورزش و جوانان، ادارات کل ورزش و جوانان، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور و دیگر سازمان‌های دولتی و  کارشناسی مجدد اجاره‌بهای سال ۱۴۰۰، حضور یک نماینده باشگاه‌داران در ستاد کرونای ورزش و کمیسیون ماده (۵) و تنفسی یک‌ساله برای بازپرداخت وام‌های لحاظ شده از جمله این پیشنهادات است.

در ادامه این گزارش آمده است: تعطیلی متناوب باشگاه‌ها موجب ایجاد باشگاه‌های زیرزمینی غیرقانونی شده است، بنابراین نیاز است که با حمایت همه‌جانبه از باشگاه‌های ورزشی موجود شرایط را برای ادامه فعالیت آنها فراهم کرد تا باشگاه‌های ورزشی به دنبال انتخاب مسیر نادرست و غیرقانونی نباشند و با توجه به اینکه خیل بیکاری پرسنل و مربیان قابل جبران نیست و ازسوی‌دیگر، سلامت جامعه و اوقات فراغت مردم در آینده به‌شدت آسیب می‌بیند.

مرکز پژوهش های مجلس دراین گزارش ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری‌ها از اماکن مسکونی با شرایط باشگاه‌های ورزشی درخواست تغییر کاربری به واحدهای خدماتی و تجاری را در ازای مطالبه دریافت وجه دارند و این برخلاف توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای ورزشی است لذا می‌توان با ارائه حکمی از این اقدام جلوگیری کرد.

همچنین ستاد مقابله با کرونا در ورزش ملزم است که پروتکل‌های بهداشتی رشته‌های مختلف ورزشی را براساس محتوای ارائه شده در پیوست مورد بازنگری و ساماندهی قرار دهد و بازگشایی باشگاه‌های ورزشی براساس طرح باشگاه ایمن و بررسی امکان برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی انجام پذیرد.

در این گزارش با توجه به نقش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طراحی دستورالعمل باشگاه‌های ایمن و همچنین زیرساخت‌ها و اماکن متنوع ورزشی شهرداری‌ها در سراسر کشور و به‌ویژه کلان‌شهر تهران و تولی‌گری وزارت ورزش و جوانان؛ هماهنگی و هم‌افزایی این سه دستگاه را برای ساماندهی و بازگشایی باشگاه‌های ورزشی و تداوم فعالیت می‌طلبد.

این مرکز پیشنهاد داد شهرداری‌های سراسر کشور با همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی، لیگ آمادگی جسمانی آنلاین را در سطوح محله، منطقه، شهر، استان و ملی برگزار کنند.

انتهای پیام

کد خبر 2797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =