کد خبر 333
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸

گزارش اختصاصی؛

پلتفرم های خارجی باید نظام مند شوند

طرح صیانت از کاربران فضای مجازی دقیقا چه می کند؟
پلتفرم های خارجی باید نظام مند شوند

در حال حاضر پلتفرم‌هایی در کشور فعال هستند که با قوانین ما فعالیت نمی‌کند؛ دفتر رسمی در کشور ندارد و پرسش نمایندگان حامیان طرح این است که اگر این پلتفرم ها تصمیم بگیرند فعالیت خود خارج از نظم قانونی کشور را ادامه دهند تکلیف کار چیست؟

به گزارش پاگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، موضوع فعالیت پلتفرم های خارجی در فضای اینترنت ایران هفته هاست که با مطرح شدن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی ارسال زبان ها افتاده است.

بنا به ادعای نمایندگان موافق طرح صیانت از فضای مجازی؛ در حال حاضر پلتفرم‌هایی در کشور فعال هستند که با قوانین ما فعالیت نمی‌کند؛ دفتر رسمی در کشور ندارد و پرسش نمایندگان حامیان طرح این است که اگر این پلتفرم ها تصمیم بگیرند فعالیت خود خارج از نظم قانونی کشور را ادامه دهند تکلیف کار چیست؟

در واقع پرسش اینجاست که آیا این پلتفرم ها می خواهند قاعده مند باشند یا خیر؟

با توجه به‌ بررسی هایی که در این رابطه صورت گرفته است تقریباً تمامی پلتفرم های خارجی مورد استفاده در کشور خارج از مجوزهای قانونی و کنترلی است و اگر آنها تصمیم بگیرند که خودشان دسترسی به کاربران ایرانی را فعال یا غیرفعال کنند مختارند!

 سودهای کلان اقتصادی پلتفرم های خارجی از بی قانونی و عدم پاسخگویی موضوع دیگری است که در این رابطه مطرح می شود.

 در واقع پلتفرم های خارجی حتی در شرایط تحریم از قوانین و تحریمی هم استفاده و پیروی نمی کنند و قوانین نانوشته بین خود را به صورت علنی اجرایی می کنند.

مبنای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی رشد فضای داخلی و پلتفرم های ایرانی تولید شده در فضای قانونمند است.

موضوعی که منتقدان طرح هیچگاه به آن نپرداختند؛ در واقع اگر منتقدان طرح به خوبی و مسلط در رابطه با این طرح مطالعه داشته باشند متوجه خواهند شد که این طرح فرصتی را به پلتفرم های خارجی می دهد تا خود را نظام‌مند و قاعده مند کنند.

این طرح توضیح می دهد در صورتیکه پلتفرم ها قاعده مند نشوند برخوردهای قهری با آنها صورت خواهد گرفت اما در واقع فیلترینگ در هیچ کجای طرح به صورت اولیه مطرح نشده است.

به بیان ساده‌تر طرح صیانت از کاربران فضای مجازی به دنبال فیلتر نیست بلکه به دنبال هدفمند کردن پلتفرم های خارجی است.

انتهای پیام

کد خبر 333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =