کد خبر 4752
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶

نشست بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در مرکز پژوهش ها برگزار شد

نشست بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستایی در مرکز پژوهش ها برگزار شد

معاونت زیر بنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با برگزاری نشستی به بررسی طرح جامع مدیریت شهری و روستایی پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، «طرح جامع مدیریت شهری و روستایی» در تاریخ  ۱۸/ ۰۴/۱۳۹۹ اعلام وصول و در تاریخ ۱۶/ ۹/۱۳۹۹ تحت عنوان ماده ۱۴۲ قانون مجلس به مرکز پژوهش های مجلس واگذار گردید. آنچه در این طرح قابل مشاهده است دغدغه بسیار ارزشمند نمایندگان محترم در خصوص ساماندهی امور عمومی در سطح محلی است اما متاسفانه طرح مذکور نتوانسته این مهم را جامه عمل بپوشاند.

دفتر مطالعات زیربنایی پس از آسیب شناسی وضع موجود و مطالعه تطبیقی در سایر کشورها، به دنبال انتخاب الگویی مناسب با قوانین موجود کشور و در عین حال مدیریتی متکی بر روش های علمی و پیشرو بوده است. در این رابطه نشست تخصصی مورخ ۱۲/ ۱۱/۱۴۰۰ برنامه ریزی شد تا با کسب نظر از متخصصان ارجمند، مزایا و معایب روش های مختلف مدیریت یکپارچه شهری و روستایی و قابل دستیابی مورد بررسی قرار گیرد. در این نشست جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه های تهران، علم و صنعت ایران، علامه طباطبایی،   بین المللی امام خمینی (ره)، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس  و نیز نمایندگانی از مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، بنیاد مسکن، سازمان اراضی کشور، دیوان محاسبات، شهرداری تهران،   مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری تهران و اداره حقوقی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و پیرامون محورهایی همچون لزوم نگاه پهنه ای به سرزمین یا تمایز شهر و روستا، نحوه رسیدن به الگوی مورد نظر (میزان تمرکز زدایی)، الگوی مطلوب حکمرانی شهر و روستا بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

در نهایت در انتهای نشست مقرر شد که مباحث روستایی به صورت مجزا مطالعه و به روستا به عنوان موضوعی متفاوت با شهر نگریسته شود و بحث حریم کلان شهرها و شهرها مورد توجه دقیق تری قرار گیرد و امر مهم دیگر در نظر گرفتن انطباق طرح با قانون اساسی و مرتفع شدن تعارضات طرح با اصول قانون اساسی بود و در آخر هم تصمیم گرفته شد که گزارش تهیه شده توسط کارشناسان مرکز در یک کمیته پنج نفره از افراد منتخب مورد بررسی نهایی قرار گیرد.

انتهای پیام

کد خبر 4752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =