کد خبر 5027
۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶

نبویان:

خط قرمز ما هیچ دولتی نیست و ما تضمینی به هیچ دولتی نداده‌ایم

خط قرمز ما هیچ دولتی نیست و ما تضمینی به هیچ دولتی نداده‌ایم

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: خط قرمز ما هیچ دولتی نیست و ما تضمینی به هیچ دولتی نداده‌ایم. اگر دولت ها در امتیاز گرفتن از امریکا و غرب جدی‌تر باشند، می‌توانیم امتیازات جدی‌تری بگیریم.

به گزارش نمایندگان ما، جدیدترین قسمت برنامه «جهان آرا»، با موضوع «بررسی آخرین وضعیت مذاکرات وین» و با اجرای امیرحسین ثابتی به روی آنتن شبکه افق رفت.

در برنامه شب گذشته «جهان آرا»، پس از مرور اخبار هفته توسط امین سلیمی، پیرامون موضوع یاد شده گفت و گویی با حجت الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

خط قرمز ما هیچ دولتی نیست و ما تضمینی به هیچ دولتی نداده‌ایم

به دنبال تضمین ذاتی برای برجام هستیم

نبویان در ابتدای برنامه با بیان اینکه ایران به دنبال تضمین‌های حقوقی، اقتصادی و مهمتر از همه تضمین ذاتی توافق برجام است، گفت: حداقل تضمین آمریکا برای برجام این است که بیانیه سیاسی اعلام کند، هر چند این اقدام صرفا یک تأکید است.

وی افزود: تضمین ذاتی برجام این است که به قانونِ اقدام راهبردی خود، بندی با این مضمون اضافه کنیم که اگر دشمن از برجام خارج شد، ایران مستقیما به سمت غنی‌سازی ۶۰ درصد برود.

به هیچ دولتی برای برجام تضمین ندادیم

نبویان اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی منافع ملت مهم است نه منافع دولت‌ها و مجلس فعلی این هدف را دنبال خواهد کرد. اگر همین تیم مذاکره‌کننده هم توافقی انجام دهد که منافع ملت ایران را تأمین نکند و تحریم‌های بانکی و نفتی رفع نشوند، برای مردم ایرانارزشی نخواهد داشت.

این نماینده مجلس گفت: خط قرمز ما هیچ دولتی نیست و ما تضمینی به هیچ دولتی نداده‌ایم و نمی دهیم. اگر دولتها در مذاکرات وین جدی‌تر باشند، می‌توانیم امتیازات جدی‌تری بگیریم.

وی با اشاره به اینکه «آیسا» و «کاتسا» باید برداشته شوند، تصریح کرد: حذف اسامی از تحریم‌ها فایده ندارد، چون همان‌ها تحت تحریم‌های دیگر مطرح می‌شوند.

نبویان یادآور شد: در برجام عبارت «انتفاع اقتصادی» آمده است، خود آمریکایی‌ها بگویند اگر «آیسا» و «کاتسا» و سایر تحریم‌ها باقی بمانند، آیا این امر محقق می‌شود؟ اگر قرار نیست تحریم‌های نفتی و بانکی برداشته شوند، توافق حاصلی ندارد.  

موضع قالیباف در مورد برجام به روایت نبویان

نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که تیم مذاکره‌ کننده دولت گذشته کلاه گشادی سر مردم ایران گذاشته است به این دلیل که  اعلام کردند درابتدا ما اقدام کنیم، سپس غربی‌ها وارد عمل می شوند ولی اینجا اعلام می کنم که این بار چنین خبرهایی نیست؛ اول باید غربی‌ها پیشقدم شوند، بعد دولت به مجلس گزارش دهد و ملت ایران راستی‌آزمایی کند، سپس مجلس اقدامات کاهشی در زمینه هسته‌ای را تصویب می کند.

وی اظهار داشت: تیم مذاکره ‌کننده باید به پیچیدگی تحریم‌ها توجه داشته باشد؛ در واقع زنجیره تحریم‌ها باید از بین برود نه صرفا چند تحریم که با تحریم‌های دیگر پوشش داده شوند.

نبویان در ادامه برنامه «جهان آرا» به مواضع محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مواضع ایشان در جلسات علنی و غیرعلنی در رابطه با برجام و لغو تحریم‌ها، قابل تأیید است.

به گفته نماینده تهران در مسیر توافق جدید بایستی تحریم‌ها علیه سپاه و مشخصا علیه سپاه قدس برداشته شود، اینکه می‌گویند اینها هسته‌ای نیست، ما هم می‌گوییم «کاتسا» را بردارید تا این مسئله حل شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در برجام گفتند بگذارید نفس بکشیم، از مردم ایران می‌پرسم آیا نتیجه عملکرد تیم مذاکره کننده گذشته، نفس کشیدن بود یا نفس گرفتن؟

انتهای پیام

کد خبر 5027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =