کد خبر 5070
۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

گزارش اختصاصی؛

جزئیات روند بررسی سهام عدالت

جزئیات روند بررسی سهام عدالت

تأمین سهام موردنیاز جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون به تصویب رسید اما همچنان بحث تأمین سهام ابهام دارد .

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: زمستان ۱۴۰۰ بود که نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به وضعیت جاماندگان سهام عدالت شدند، این درحالی است که هنوز تعدادی از مردمی که به این سهام نیاز دارند از آن بی بهره مانده اند.

ثبت نام سهام عدالت برای کسانی که تا کنون ثبت نام نکرده اند در مجلس بررسی شد و به تصویب رسید، اما اینک دولت به فکر منابع مالی برای انجام این طرح است.

هم اکنون ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی در بازار امروز به ۲۲ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان، ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی به ۱۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و همچنین ارزش سهام ۴۹۲ هزار تومانی  هم به ۱۱ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان رسید. بر این اساس ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته حدود یک درصد افزایش یافت.

ارزش سهام یک میلیون تومانی تا قبل از شروع اصلاح بازار سهام در تابستان به بیش از ۳۸ میلیون تومان رسیده بود اما به مرور و قرار گرفتن روند معاملات بورس در فاز اصلاحی از ارزش این سهام در بازار کاسته شد.

آزادسازی سهام عدالت از جمله مسایلی بود که در چند سال اخیر مورد بحث بسیاری از مسوولان قرار داشت، عرضه آن در بورس به عنوان چالشی جدی در بازار مدنظر قرار گرفته بود و فقط در انتظار اجازه رهبر معظم انقلاب بود که در نهایت این اقدام در ۹ اردیبهشت ماه سال گذشته با صدور ابلاغیه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آزادسازی و از طریق دو روش با عنوان آزادسازی به روش مستقیم و نیز غیرمستقیم فرصت تصمیم‌گیری را در اختیار مشمولان این سهام قرار داد.

جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 مجلس شورای اسلامی، می گوید: تأمین سهام موردنیاز جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون به تصویب رسید اما همچنان بحث تأمین سهام ابهام دارد چراکه سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است که امکان واگذاری سهام‌های بازگشتی سهام عدالت را به‌دلیل تعهدات جدید ندارد، این موضوع از جمله نکاتی است که به‌دلیل محدودیت‌های سازمان خصوصی‌سازی همچنان وضعیت مشخصی ندارد.

 حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه می گوید:  از سال گذشته همچنان 130 هزار میلیارد تومان سهام باقی مانده که یک برگه آن نیز عرضه نشده است. در بودجه امسال نیز 75 هزار میلیارد تومان سهام باید عرضه شود، 130 هزار میلیارد تومان نیز کمیسیون تلفیق پیشنهاد کرده است تا برای حمایت از تأمین اجتماعی و ایثارگران سهام عرضه شود، به‌عبارتی تاکنون 400 هزار میلیارد تومان سهام دولت باید عرضه گردد که اصلاً چنین سهامی وجود ندارد، پیشنهاد ما این است که این موضوع به کمیسیون تلفیق بازگردد و با دعوت از وزیر اقتصاد در وهله‌ اول روشن گردد که ما اصلاً چه‌میزان سهام داریم و بعد در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام

کد خبر 5070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =