کد خبر 5073
۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴

گزارش اختصاصی؛

رصد نتیجه مذاکرات وین از ذره‌بین مجلس/ دولت قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را رعایت کند 

رصد نتیجه مذاکرات وین از ذره‌بین مجلس/ دولت قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را رعایت کند 

در حالی مذاکرات هسته‌ای در وین به روزهای پایانی خود نزدیک شده است که اخیرا 250 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای هشدارهای لازم را در خصوص نتیجه مذاکرات و رعایت قانون لغو کلیه تحریم‌ها به دولت داده‌اند. 

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: مذاکرات هسته‌ای بعد از چندین ماه مستمر پیگیری از سوی جمهوری اسلامی ایران و 1+4 در وین به روزهای پایانی خود نزدیک شده است و طبق اظهار نظر مسئولان دستگاه‌ دیپلماسی کشورمان 97 درصد متن مذاکرات نهایی شده و در مورد چند درصد باقی مانده که مهمرترین بخش مذاکرات هسته‌ای رایزنی‌ها در جریان است. 

مجلس یازدهم هم با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران دست دولت را برای مذاکرات هسته‌ای به منظور کسب حداکثر منافع باز گذاشته است و اخیرا هم 250 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای خواستار توجه و تمرکز تیم مذاکره کننده کشورمان بر خروجی و نتیجه مذاکرات شده‌اند که شاید عمده هشدارهای آنها به دولت سیزدهم معطوف است. 

برای بررسی این موضوع با محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم. 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیل نمایندگان ما، درباره بیانیه اخیر نمایندگان با موضوع افزایش دقت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی هرگونه مذاکره‌ای که منجر به برداشتن همه تحریم‌ها باشد را حمایت خواهد کرد و علاقه‌مند است که همه تحریم‌های نفتی، هسته‌ای و ... را که به بهانه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی از سوی غرب ترسیم شده است، برداشته شده و لغو شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی بایستی راستی‌آزمایی را به عنوان مهمترین اصل و موضوع در نتیجه مذاکرات هسته‌ای مدنظر قرار دهد  چرا که ما در گذشته یکبار این راستی‌آزمایی را تجربه کردیم و بعد از اینکه تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش دادیم و حتی اورانیوم غنی شده خود را هم تحویل برخی کشورهای خارجی دادیم اما طرف خارجی به وظایف خود عمل نکرده و حاضر به لغو تحریم‌ها نشد و حتی تعداد دیگری تحریم هم علیه کشورمان تصویب کرد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای بایستی حتماً‌ شرط راستی‌آزمایی گنجانده شود تا طرف مقابل ملزم شود که تحریم‌ها را لغو کرده و ضمانت دهد مجددا این تحریم‌ها با اسامی و روش‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران عملیاتی نشود و غربی‌ها بایستی متعهد شوند که به بهانه‌های مختلف این تحریم‌ها از سوی  سنا و کنگره آمریکا تصویب نشود.

انگلیس: مذاکرات وین در مرحله نهایی است - ایسنا

آصفری گفت: از تیم مذاکره‌کننده کشورمان حمایت کامل را داریم اما بایستی بدانیم که طرف مقابل و اعضای تیم مذاکره‌کننده 1+4 افراد بسیار متبحری در زیر میز زدن و عدم ایفای وظایف و تعهدات‌شان هستند و به هیچ وجه نمی‌توانیم بپذیریم که تحریم‌های مختلف علیه کشورمان به بهانه‌های متعدد مجدداً در دستور کار آنان قرار گیرد.

وی گفت: بعد از اینکه تحریم‌های علیه کشورمان برداشته شده و لغو شد بایستی جمهوری اسلامی راستی‌آزمایی انجام داده و به عینه عدم کارکرد این تحریم‌ها را ملاحظه کرده و مطمئن شود که تحریم‌ها با روش‌های مختلف باز نخواهد گشت چرا که ممکن است طرف غربی به بهانه‌های مختلفی به دنبال تصویب و اجرای تحریم‌ها باشد.

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور تأکید کرد: هیچگونه توافقی در موضوع موشکی و مذاکره‌ای در این موضوع را نمی‌پذیریم و جمهوری اسلامی در موضوع امنیت و دفاع به هیچ وجه از منافع ملی خود کوتاه نخواهد آمد و مجلس و دولت در این موضوع بسیار حساس بوده و به هیچ وجه کوتاه نمی‌آیند.

آصفری گفت:‌مذاکرات با 1+4 فقط در موضوع هسته‌ای است و خروجی آن بایستی لغو همه تحریم‌ها باشد و چیزی کمتر از آن را نمی‌پذیریم ضمن اینکه قانون لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران هم مهمترین ابزار در دست دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است.

انتهای پیام/

کد خبر 5073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =