کد خبر 6020
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۴

عباسی مطرح کرد

بارورسازی ابرها برای غنی کردن سفره های زیر زمینی

بارورسازی ابرها برای غنی کردن سفره های زیر زمینی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به جزییات اختصاص ۵ میلیارد تومان برای بارورسازی ابرها در بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبات بودجه مقرر شد تشکیلاتی در کشور راه اندازی شود برای مطالعات و برنامه ریزی در جهت تغییرات اقیلمی در کشور که یکی این اقدامات بارورسازی ابرها بوده است.

به گزارش نمایندگان ما، علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد بارورسازی ابرها در کشور گفت: ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در نیمکره خشک کره زمین قرار گرفته و به تازگی با تغییرات اقلیمی مواجه است، برهمین اساس با کاهش بارندگی و خشکسالی متمادی دست و پنجه نرم می‌کند با تمام این تفاسیر سوء مدیریت‌ها بر بحران خشکسالی بیشتر دامن می‌زند.   

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل خشکسالی کشور در سایه عدم مدیریت‌ها بر بحران کم آبی‌ها بیشتر دامن زده است، متوسط بارش سالانه کشور حدود ‪ ۲۵۰‬میلیمتر است که طی سال‌های اخیر این میزان کاهش داشته است؛ در نظر بگیریم اگر همین میزان را در ۱۶۵ میلیون مترمکعب تقسیم کنیم حدودا ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارندگی داریم که میزان ۳۰۰ میلیارد متر مکعب به صورت‌های مختلف همچون تبخیر، سرازیر شدن آب‌ها به دریاها و… از دسترس بهره برداری خارج می‌شود.

 فکری به حال هدر رفت ذخایر آبی کشور کنید

وی با اشاره به هدر رفت آب ادامه داد: باید از ابتدا هدر رفت ۳۰۰ میلیارد متر مکعب منابع آبی را در نظر گرفت و فکری به حال ۱۰۰ میلیارد مترمکعب باقی مانده شودکه امروزه بخش زیادی از آب به واسطه کشاورزی سنتی از بین می‌رود. متاسفانه از منابع آبی در حوزه کشاورزی نتوانستیم استفاده بهینه را داشته باشیم، کشورهای پیشرفته حدود ۶۰ درصد از منابع آبی بهره برداری می‌کنند اما ما تنها ۳۰ الی ۳۵درصد از طریق منابع آبی بهره‌مند می‌شویم.

اختصاص ۵۰۰ میلیاد تومان برای مطالعه و تغییرات اقیلمی کشور

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: کشور باید در یک جهاد عمومی از تمام ظرفیت‌ها، از کشاورزی مدرن گرفته تا احداث آبخیزداری و آبخوانداری و فرهنگسازی عمومی برای حفظ منابع طبیعی و… استفاده کند تا با حداکثر توان این آب‌ها را حفظ کنیم و در مرحله بعدی موضوع بارورسازی ابرها را مطرح کنیم.

عباسی در مورد جزئیات اختصاص ۵ میلیارد تومان برای بارور سازی ابرها در بودجه تاکید کرد: طبق مصوبات بودجه مقرر شد تشکیلاتی در کشور برای مطالعات و برنامه ریزی و تغییرات اقیلمی راه اندازی شود که یکی از این اقدامات بارورسازی ابرها بوده است.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برای حل مشکل بحران بی آبی باید اقدامات منسجمی انجام دهیم، ابتدا باید ذخایر آبی خود را حفظ کرده و برای نگهداری این ذخایر تلاش کنیم، در مرحله بعدی برای افزایش سفره‌های زیر زمینی از راهکاریی نظیر بارورسازی ابرها استفاده کنیم، البته این اقدام با توجه به شرایط و تجربیاتی که دیگر کشورها داشته‌اند آخرین اقدام محسوب می‌شود.

هندوانه ایرانی را ترکیه خریدار است

عباسی کشاورزی سنتی را مسیری برای از بین رفتن منابع آبی کشور دانست و گفت: کشوری همچون ترکیه که در کشاورزی پیشرفت داشته به این بارور رسیده است که محصولات آب بری همچون هندوانه را کمتر تولید و اقدام به واردات آنها از طریق سایر کشورها نظیر کشور ما کنند بر همین اساس باور "آب هست اما کم است" را برای خود و هموطنان تعریف کرده و شروع به ذخایر منابع آبی در کشور خود می‌کنند.

اجباری برای کشت محصولات با توجه به شرایط اقلیمی وجود نداشته است

وی ادامه داد: در حال حاضر بالای ۹۰ درصد کشاورزی کشور ما با تصمیمات کشاورز است، یعنی خود کشاورز تصمیم می‌گیرد، چه محصولی امسال کشت کند تا بیشترین سود را بدست آورد؛ فارغ از آن که چه میزان از منابع طبیعی صرف می‌شود، در نظر بگیریم حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد کشاورزی کشور کشت سنتی است، بیشتر از ۶۰ تا ۷۰ درصد کشاورزی ما بیشتر از  زیر یک هکتار کشاورزی دارند به بیانی دیگر کشاورزی ما هم خصوصی و هم قراردادی است یعنی حدود ۴ میلیون کشاورز خودشان تصمیم می‌گیرند چه محصولاتی را کشت کنند و اجباری برای تعیین تولید محصولات آنها وجود نداشته است.

 مشوق‌های حاکمیت می‌تواند کشاورزی مدرن را در کشور ترویج دهد

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس تاکید کرد: دولت باید در کنار برنامه ریزی مشوق‌هایی را برای کشاورزان ارائه کند تا آنها را تشویق کنند به سمت اولویت‌هایی پیش روند که الگوی کشت در کشور عملیاتی شود تا شاهد ذخیره سازی منابع آبی هم باشیم، با مشوق‌هایی همچون میزان سهمیه آب، کود و سم برای محصولات می‌توان کشاورزی را به سمت مدرنیته شدن سوق داد، برهمین اساس کشاورز خود را با تصمیمات حاکمیت یک دست می‌کند.

اجرای الگوی کشت براساس آمایش سرزمینی

نماینده مردم در مجلس یازدهم در مورد مسئولیت پذیری کشاورزان بیان کرد: کشاورزان در کشت محصولات خود سود و زیان تلاش‌های خود را در طول یکسال در نظر می‌گیرند و اقدام به کشت محصولات می‌کنند که اگر حاکمیت حمایت‌هایی را داشته باشد می‌تواند آنها را مسئولیت پذیر کرده و منابع طبیعی را حفظ کند و همچنین نیاز کشور را تامین کند، متاسفانه در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم. در بودجه سال جاری مقرر شد پیاده کردن الگوی کشت براساس آمایش سرزمینی به کشاورزان ابلاغ شود، امیدواریم با نظارت مجلس امسال این مهم بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد تا شاهد حفظ منابع طبیعی و رونق کشاورزی مدرن در کشور باشیم.

بحران محیط زیست به ضرر جان بشر است

عباسی در ادامه به معضلات کم آبی کشور اشاره کرد و گفت: بحران بی آبی علاوه بر اینکه امنیت غذایی کشور را به مخاطره می‌اندازد بلکه باعث رشد ریزگردها در کشور هم شده است که نباید به راهکارهای کوتاه مدت برای حل آنها اکتفا کنیم؛ امروزه شاهد طغیان ریزدگردها در کشور هستیم که بخشی از آنها به مسائل خارج از کشور گره خورده اما بیشتر عامل آن به خشکسالی داخلی و برداشت از سفره های زیرزمینی و خشکی تالاب‌ها بازمی‌گردد، به فرض مثال در استانی همچون البرز با حفر ۳۰ متر به آب می رسیدیم، اما امروز با حفره ۲۵۰ متر هم به آب نمی رسیم، همین عاملی بر رشد معضلاتی همچون فرونشست زمین، خشکی دشت‌ها، رشد آلودگی هجوم ریزدگردها و افزایش بیمارهای قلبی و عروقی در کشور شده است.

 تمام ریزگردها مربوط به مسائل داخلی نیست

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای مقابله با معضلات محیط زیستی که حیات بشر را به مخاطره انداخته نیازمند پوشش گیاهی هستیم، باید با اقدامات حفاظتی آب و خاک را حفظ کنیم، در معضل ریزدگرها تمام دلایل به کشورهای همسایه باز نمی‌گردد بلکه همت مسئولان داخلی را بیشتر می‌طلبد که در کنار آن باید دیپلماسی آب با کشورهای همجوار را هم پررنگ کنیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: باید توجه ویژه‌ای به حوزه آبخیزداری در کشور داشته و اگر این بخش را تقویت کنیم، بی شک شاهد بهبود وضعیت در حفظ منابع آبی کشور خواهیم بود؛ مدیریت منابع آبی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت دانش بنیان بهترین گزینه برای  منابع آبی کشور است که باید مورد توجه قرار بگیرد. 

انتهای پیام

کد خبر 6020

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =