کد خبر 6050
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶

یادداشت؛

زنگ خطر بحران جمعیت؛ یک قدم تا ایران سالمند/ مجلس یازدهم پیشرو در حمایت از فرزندآوری

زنگ خطر بحران جمعیت؛ یک قدم تا ایران سالمند/ مجلس یازدهم پیشرو در حمایت از فرزندآوری

چند سالی است که زنگ خطر بحران جمعیت به صدا درآمده است و بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که داده های جمعیتی کشور بیانگر وقوع یک فاجعه در چند سال آینده است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: ایران،  کشوری که در حال حاضر با داشتن حدود ۷۰ درصد جمعیت فعال، «میانسال» خطاب می شود.

آمارها در خصوص وضعیت جمعیت کشور چه می گویند؟

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، نرخ رشد جمعیت در سال ۶۵ حدود ۳.۴ درصد و در سال ۷۵، ۱.۹۶ درصد بوده و در سال ۸۵ به ۱.۶۱ درصد، در سال ۹۰ به ۱.۲۹ درصد و در سال ۹۵ به ۱.۲۴ درصد رسیده است. نگاهی به وضعیت آماری میزان ولادت در کشور حاکی از آن است که در سال ۶۵ میانگین تعداد فرزندان هر مادر ۷ فرزند بود که این تعداد در سال ۸۵ الی ۹۰ به ۱.۸ فرزند رسید و تا سال ۹۵ رشد جمعیت ۱.۲۴ درصد بوده است. ادامه این وضعیت کشور را در آستانه یک بحران جمعیتی قرار داده است.

بحران سالمندی و عواقب جبران ناپذیر آن

نتایج تحقیقات نهادهای گوناگون حکایت از فاجعه ای است که در حال رخ دادن است و ما به سادگی از کنار آن در حال گذر هستیم. فاجعه ای که چند سال آینده کشور را درگیر خواهد کرد و کمترین اثرات آن کمبود شدید نیروی کار و بحران سالمندی و مسائل مرتبط به آن خواهد بود. براساس پژوهش‌ها، پیش بینی می‌شد که شمار موالید سال ۹۸، رقم یک میلیون و ۲۰۵ هزار نفر باشد اما دلایل متعدد معادلات را به هم ریخت و این رقم به یک میلیون و ۱۹۶ هزار نفر نزول پیدا کرد. ادامه پیدا کردن روند فعلی و عدم اجرای صحیح و کامل قوانین حوزه جمعیت عاملی خواهد شد تا نهایتاً کشور طی دو دهه آتی به کشوری سالمند و پیر تبدیل شود و فرصت برای جبران در کوتاه مدت از بین برود.

مجردهای فراری از ازدواج

تعداد مجردین کشور طبق آخرین آماری که مدیرکل دفتر جمعیت و سرشماری مرکز آمار ایران ارائه داده است حدود ۱۰ میلیون نفر می باشد که بسیاری از آنها متعلق به دهه شصت می باشند. دهه ای که زاد و ولد در آن رونق داشت، لیکن مشکلات اقتصادی چند سال اخیر و تغییر در سبک زندگی و سیاستهای فرهنگی منجر به این شد که این نسل بیشترین آمار مجردهای کشور را به خود اختصاص دهد.

ناباروری در ایران بالاتر از میانگین جهانی

حدود ۶۰ درصد زوج‌های نابارور کنونی، نابارور ثانویه هستند، نابارور ثانویه یعنی زوج‌هایی که بارور بوده‌اند اما به دلایلی همچون سبک زندگی، تاخیر در فرزندآوری، تغذیه و... و. قدرت باروری خود را از دست داده‌اند. از سال ۹۲ تا ۹۴ در برخی استان‌های پرجمعیت کشور، آمار ناباروری بیش از ۲۰ درصد است، در کشور حدود ۴ میلیون زوج نابارور داریم که نیازمند دریافت خدمات درمان مشکل ناباروری هستند. میانگین نرخ ناباروری در جهان ۱۵ درصد اسـت، عددی کـه در ایـران به ۲۲ درصـد هـم می‌رسد.

یک قدم تا ایران سالمند/ مجلس یازدهم پیش رو در حمایت از فرزندآوری

بر اساس نمودار فوق، طی ۲۵ سال، روند ناباروری زوج‌های ایرانی از ۵ درصد در اوایل دهه ۷۰ با سیری صعودی در اواسط دهه ۹۰ به بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است!

پنجره جمعیتی ایران در حال بسته شدن

با توجه به موارد فوق الذکر و هشدار کارشناسان و متخصصان حوزه جمعیت و خانواده، تا بسته شدن پنجره طلایی جمعیت ایران کمتر از یک دهه زمان باقی مانده است و اگر در طی این چند سال تدبیری برای این بحران اندیشیده نشود کشور دچار عواقب وخیم و جبران ناپذیری در ابعاد مختلف اقتصادی، نظامی، فرهنگی و ... خواهد شد. از این لازم است که هر چه سریعتر اقدامات مناسب برای رفع این معضل اندیشیده و به مرحله اجرا درآید.

چاره اندیشی مجلس یازدهم برای بحران جمعیت

مجلس یازدهم که طیف وسیعی از آن را نیروهای انقلابی تشکیل می دهند، طی سال گذشته قانونی را مصوب کرد که هدف اصلی آن کمک به درمان بحران جمعیت بود. قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» با ۷۳ ماده درصدد است تا با ارائه انواع مشوق ها زمینه های لازم برای ازدیاد نسل و افزایش رغبت برای فرزندآوری در خانواده ها را فراهم کند. اجرای دقیق و پیگیرانه این قانون توسط ارگانها و نهادهای مسئول و نظارت مستمر مجلس بر عملیاتی شدن آن می تواند گرهی بر بحران جمعیت باشد که کشور دچار آن شده و عواقب ویرانگر آن در آینده نه چندان دور در انتظار ایران است.

انتهای پیام

کد خبر 6050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =