کد خبر 6573
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸

حق وردی:

تعاملات بین مجلس و سازمان فنی و حرفه ای و مهارتی باید افزایش پیدا کند

 تعاملات بین مجلس و سازمان فنی و حرفه ای و مهارتی باید افزایش پیدا کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با بازدید اعضای این کمیسیون از مرکز تخصصی مهارت و فناوری خودرویی سازمان فنی و حرفه ای گفت: مشکلات سازمان فنی و حرفه ای و مهارتی کشور در سه سطح وجود دارد که در این راستا باید تعاملات بین مجلس و سازمان فنی و حرفه ای و مهارتی افزایش پیدا کند.

به گزارش نمایندگان ما، حسین حق وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در رابطه با بازدید امروز (دوشنبه ۲۳ خرداد) رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از ظرفیت‌های آموزشی و دستاوردهای مهارتی مرکز تخصصی مهارت و فناوری خوردرو ۹ دی، بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از اولویت های اصلی کمیسیون آموزش و تحقیقات در سال سوم فعالیت خودش بحث آموزش های فنی و حرفه ای است، امروز این بازدید و جلسه انجام شد.

وی در ادامه توضیح داد: تقریبا چهار بخش آموزش دولت به کمیسیون آموزش و تحقیقات مرتبط است که شامل بخش های آموزش و پرورش، آموزش عالی، آموزش فنی و حرفه ای و معاونت علمی تحقیقاتی ریاست جمهوری می شود. در سه زمینه آموزش و پرورش، آموزش عالی و همچنین دانش بنیان ها که سال گذشته بود و با توجه به استقبال امسال از سوی مقام معظم رهبری که سال دانش بنیان ها، تولید و اشتغال آفرینی نام گذاری شد مصوبات خوبی داشتیم. در زمینه فنی و حرفه ای هم مصوبه داشته ایم مثل مجوزی که به سازمان برای جذب کمک های خیرین دادیم که لایحه دولت قبل بوده و در ارتباط با بحث اخذ مجوز برای سازمان است تا بتواند کمک های خیرین را جذب کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس یازدهم افزود: اما به صورت ویژه آنچنان که برای آن سه بخش مصوبه داشتیم در این رابطه تا امسال مصوبه ای نداشتیم، لذا امسال اولویت را به آموزش های فنی و حرفه ای داده ایم. با توجه به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی در اولویت کار مجلس و کمیسیون قرار گرفت، بنده جلسه ای با دکتر حسینی نیا و معاونین ایشان در هفته گذشته داشتم و با توجه به اینکه مهمترین متولی آموزش های فنی و مهارتی در کشور سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است، به همین خاطر باید تعاملات بین مجلس و این سازمان افزایش یابد و مشکلات آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی و همچنین مشکلاتی که خود سازمان دارد در تعامل بیشتر مجلس و مسئولین سازمان بررسی شده و راهکارهایی برای آنها پیدا شود.

حق وردی خاطرنشان کرد: لذا با توجه به این ضرورت بود که امروز این بازدید انجام شد و مرکزی که بازدید شد مرکز فنی و حرفه ای نظام مهارتی خودرو بود که از بخش های مختلف آن بازدید به عمل آمد. ضمن اینکه برخی از آموزشگاه هایی که از سازمان فنی و حرفه ای در سایر بخش های آموزش حرفه ای مجوز داشتند نمایشگاهی ترتیب داده بودند که اعضای کمیسیون در این بازدید با فعالیت های آنها نیز آشنا شدند.

وی با اشاره به اینکه بعد از بازدید نیز جلسه ای تشکیل شد که مشکلات سازمان و مشکلات مرتبط با آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی بررسی شد، تصریح کرد: این مشکلات در سه سطح وجود دارد که باید فکری برای آن اندیشیده شود. سطح اول مشکلات مربوط به برزورسانی قوانین و مقررات موجود در بحث های آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی است، چرا که از برخی قوانینی که در این زمینه تصویب شده دهه ها می گذرد و احتیاج به بروزرسانی و اصلاح دارند. همچنین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در ارتباط با اینکه مصوبات مجلس بیشتر لایحه محور باشد، مسئولین سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید مشکلات موجود در قوانین و مقررات موجود و نقص ها و ایراداتی که در اجرا وجود دارد را منعکس کنند تا ما در کمیسیون آموزش و مجلس آنها را اصلاح کنیم.

عضو کمیسیون  آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بخش دوم از مشکلات، مشکلات ساختاری موجود در سازمان است؛ مشکلاتی که در زیر نظام های آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی کشور وجود دارد. به طور مثال سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هنوز اساسنامه ندارد و بر اساس قانون تشکیل این سازمان اداره می شود. البته اصرار ندارم که حتما باید برای این سازمان اساسنامه بنویسم، اما باید بررسی شود که اگر تدوین اساسنامه برای سازمان لازم و ضروری است و می تواند در حل مشکلات سازمان موثر باشد باید به آن سمت برویم. بنابراین مشکلات بعدی مشکلات موجود در ساختارهای آموزش های فنی و حرفه ای است که باید فکر اساسی برای آن اندیشیده شود که آن هم در تعامل بیشتر بین مجلس و فعالان فنی و حرفه ای امکان پذیر است.

حق وردی با بیان اینکه مشکل سوم در سازمان فنی و حرفه ای که شاید اساس این مشکلات بود مساله کمبود منابع اعتباری آموزش های فنی و اعتباری در سطح کشور است، گفت: این مساله به صورت عمومی و به ویژه کمبود منابع اعتباری سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی از جمله این مشکلات است. همانطور که می دانید شاید مربیانی که در این سازمان کار می کنند و نیروی رسمی سازمان هستند جز اقشاری باشند که کمترین حقوق را در بین کارمندان دولت دارند و لذا تقاضا دارند که فکر اساسی برای آنها شود. مثلا رتبه بندی که برای فرهنگیان و معلمان آموزش و پرورش در مجلس مصوب شد، اینها نیز خواهان تسری رتبه بندی به مربیان سازمان فنی و حرفه ای هستند.

وی افزود: این خواسته خوبی است چرا که حقوق این مربیان بسیار پایین است با توجه به اینکه این مربیان ۴۴ ساعت در هفته تدریس می کنند و مثل یک کارمند هستند ولی حقوقشان از آموزش و پرورشی ها پایین تر است و لذا  باید فکر اساسی برای این موضوع اندیشیده شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: در این سه سطح مشکلات بررسی شد و قرار شد تعاملات بین مجلس و سازمان فنی و حرفه ای و فعالان فنی و حرفه ای و مهارتی افزایش پیدا کند.

حق وردی با اشاره به اینکه با توجه به نیاز روز جامعه یکی از مشکلاتی که در سطح کشور داریم تربیت تکنیسین است، گفت: اصلی ترین متولی تربیت تکنیسین در کشور سازمان فنی و حرفه ای است. همچنین با توجه به نیاز روز جامعه و اشتغال و تولید و نقش بسیار موثری که سازمان می تواند در ایجاد اشتغال در توسعه تولید داشته باشد، نمایندگان مجلس و خصوصا نمایندگان عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری نیز ضرورت رفع مشکلات را می دانند و کمک می کنند که ان شاءالله مشکلات سازمان فنی و حرفه ای و مهارتی کشور رفع شود.

انتهای پیام

کد خبر 6573

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =