کد خبر 6972
۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶

باقری:

وزیر صمت فشار و دخالت در عزل و نصب‌ها را تایید کرد

وزیر صمت فشار و دخالت در عزل و نصب‌ها را تایید کرد

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس، گفت: طی نشستی در جریان مشکلات وزیر صمت قرار گرفتیم و برنامه‌های وی برای ادامه کار را شنیدیم و موضوعی نیز در خصوص فشار و دخالت برخی از نمایندگان در عزل و نصب‌ها و تاکید بر اجرایی شدن خواسته‌ها مطرح شد که وزیر این فشارها را تایید و به نوعی از آن گلایه نمود.

به گزارش نمایندگان ما، مهدی باقری نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، در خصوص استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: در زمینه این استیضاح مردم باید مطمئن باشند که نمایندگان پیگیر منافع آنها هستند، بخشی از مشکلات موجود در کشور متوجه وزارت صمت است و باید خدماتی را به میزانی که ماموریت این وزارتخانه است ارائه نماید تا مشکلات معیشتی و اقتصادی تاحدی فروکش کند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نمایندگان طبیعتا پیگیر موضوعات هستند، عنوان کرد: یکی از حقوق و وظایف نمایندگان این است که در صورتی که به یقین رسیدند حقوقی از ملت به دلیل سوء مدیریت و یا ضعف وزیری ضایع شده تکلیف دارند تا وزیر مربوطه را استیضاح و رای اعتماد داده شده خود را در معرض رای مجدد قرار دهند و آن را پس بگیرند و رئیس جمهور مکلف به انجام مراحل بعدی است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از آقای فاطمی امین خواسته شد تا در نشستی توضیحاتی را ارائه کند، افزود: در این نشست در جریان مشکلات وزیر قرار گرفتیم و برنامه‌های وی برای ادامه کار را شنیدیم و موضوعی نیز در خصوص فشار و دخالت برخی از نمایندگان در عزل و نصب‌ها و تاکید بر اجرایی شدن خواسته‌ها مطرح شد که وزیر این فشارها را تایید و به نوعی از آن گلایه نمود و اعلام کرد که پیشنهادات را از همه از جمله  نمایندگان می‌شنوم اما تا کنون این فشار را نپذیرفته و تحت تاثیر قرار نگرفته‌ام و اعتماد مجلس به خود را با فشارهای اعمالی نمی‌شکنم هرچند تحت فشار و استیضاح قرار بگیرم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: مردم باید بدانند که جنس نظارت بر رفتار نمایندگان داخلی بوده و مجلس خودنظارتی دارد و مرجع پیگیری‌ها هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است. نمایندگان هستند که باید از مجلس صیانت کنند و مراقب یکدیگر باشند و درصورت نیاز به همدیگر تذکر دهند و موضع گیری نمایند مخصوصا که مدال انقلابی گری را مقام معظم رهبری به این دوره از مجلس داده‌اند و این موضوع وظیفه خود نظارتی مجلس را سنگین تر کرده است.

باقری با اشاره به اینکه نمایندگان باید بسیار مراقب باشند تا اعتماد مقام معظم رهبری و مردم به مجلس و امید آنها به دلیل رفتار اشتباه برخی افراد خدشه دار نشود، افزود: طبیعتا مردم باید بدانند که ما صریح هستیم و نمایندگان با یکدیگر تعارف ندارند و تعارض منافی وجود ندارد که سکوت کرده و امر به معرف و نهی از منکر نکنیم و واقعیات را انکار نماییم. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد ادوار بعدی مجلس به خطر می‌افتد و این مسیر نمی‌تواند تداوم داشته باشد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از ابزارهای نظارتی برای صیانت از مجلس و منافع ملت استفاده کنیم افزود: ممکن است نماینده‌ای با شعار و رفتار انقلابی کار خود را آغاز و اما در نهایت مسیر وی تغییر کند، در چنین موردی نهادهای نظارتی مجلس وظیفه دارند موضع گیری کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: زمانیکه مقام معظم رهبری مکرر از مجلس دفاع و حمایت کرده و  شعارهای آن را تایید می‌کند این حمایت نباید خدشه دار شود.

وی، ادامه داد: موضوع التزام عملی سیاست مداران به ولایت فقیه مورد تاکید است و فردی هر قدر شعار انقلابی سر دهد و منتصب به انقلاب و خانواده شهدا و ایثارگران باشد و در رفتار و صحبت‌ها، خود را علاقه‌مند به ولایت فقیه نشان دهد اما در عمل ملتزم به اوامر ولی فقیه نباشد قطعا صلاحیت حضور در جایگاه‌های سیاسی کشور را ندارد، خصوصا جایگاه خطیر مجلس.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که شاهد هستیم مقام معظم رهبری تاکید دارند که نمایندگان در جایگاه قانونی خود باشند و تفکیک قوا که قانون اساسی نیز به آن تاکید دارد را مدنظر قرار دهند و در انتصابات و امور اجرایی دخالت و ورود نکنند باز نماینده‌ای این خطا را مرتکب می‌شود قطعا بحث التزام به ولی فقیه وی خدشه دارد باید نهادهای نظارتی اقدامات موثر را در زمان مناسب انجام دهد.

باقری، ادامه داد: اگر نهادهای نطارتی مجلس موضع گیری‌های خود را از اکنون نشان دهد به نوعی از مجلس صیانت کرده و این اقدام نوعی تذکر و یادرآوری برای نمایندگان محسوب می‌شود تا خطا نکنند. امیدواریم خداوند توفیق دهد تا نمایندگان در سوال و تذکرات خود منافع ملت را مدنظر قرار دهند و منافع شخصی و گروهی پیگیری نشود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر کار نماینده قانونی است باید امکان علنی شدن داشته باشد، افزود: اگر به وزیری پیشنهادی دارم و قصد دارم در مسیر قانون حرکت کنم می‌توانم اسم ۱۰ نفر را فهرست کرده و اعلام کنم این افراد تخصص دارند و جهت آشنایی وزیر اسم آنها ارائه شده است. پیگیری وضعیت این فهرست از کانال‌ها و طرق مختلف فشار تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه نماینده زمانی که قصد دارد در مورد ناکارآمدی مدیری صحبت کند باید موید به تمامی مسائل باشد، تصریح کرد: هرگاه تمامی دستگاه‌ها و شاخص‌ها اعلام کردند که مدیری ناکارآمد است نماینده به عنوان صدای مردم ناکارآمدی این مدیر را اعلام می‌کند و در صحن علنی تذکر می‌دهد. اگر وزیری چنین مدیر ناکارآمدی داشت و او را عزل نکرد نماینده می‌تواند با صراحت مسئله را به عنوان دلیل استیضاح وزیر مطرح کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: اگر فردی را ناکارآمد می‌دانیم باید اعلام کنیم تا وزیر مدیر کارآمدی را به کارگیری کنند نه اینکه بر بکارگیری فردی خاص تاکید داشته باشیم.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 6972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =