کد خبر 5757
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

گزارش اختصاصی؛

تیم اقتصادی دولت زیر تیغ استیضاح مجلس/ احتمال قوی استیضاح عبدالملکی و فاطمی امین

تیم اقتصادی دولت زیر تیغ استیضاح مجلس/ احتمال قوی استیضاح عبدالملکی و فاطمی امین

مروری بر دیدگاههای نمایندگان طی روزهای گذشته بیانگر آمادگی آنها برای سلب اعتماد از برخی وزرا و اخراج آنها از کابینه دولت است؛ اما باید دید کلیت مجلس تا چه حد برای انجام چنین کاری جدیت دارد.

پایگاه خبری-تحلیلی نمایندگان ما: طی روزهای گذشته موج جدیدی از گرانی ها در کشور شروع شده است. این مسئله منجر به انتقادات صریح نمایندگان از دولت سیزدهم شده و برخی از نمایندگان را مجاب کرده که می بایست برخی تغییرات در تیم اقتصادی دولت رخ دهد تا روز به روز بر وخامت وضعیت معیشتی مردم اضافه نگردد.

اعلام وصول استیضاح ها از هفته جاری

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در مصاحبه ای در رابطه با مساله استیضاح ‌ها که امضاء جمع آوری شده اما اعلام وصول نشده است، گفت: پیش‌بینی من به شخصه این است که در هفته پیش رو مجلس استیضاح‌ها را اعلام وصول کرده و در دستور کار قرار دهد، اگر این کار را نکند به عملکرد هیات رئیسه ایراد وارد است و حتما ما تذکرات جدی را به هیات رئیسه خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که جلوگیری از طرح استیضاح‌ها به منظور تعامل با دولت انجام می‌شود، بیان کرد: به نظر من دولت خیلی این رفتار را مثبت ارزیابی نمی‌کند، بعضی از دوستان فکر می‌کنند که اگر استیضاح‌ها را اعلام وصول نکنند کمک به دولت است، اما دولت اعتقادی به این ندارد، اگر داشت که از مجلس دفاع می‌کرد.

نماینده مردم قزوین در ادامه تصریح کرد: من فکر می‌کنم که مجلس قوی، دولت قوی را می‌سازد، مجلس قوی باید به وظایف خود عمل کند. یکی از عرصه‌های بروز قوی بودن مجلس ورود دیوان محاسبات به این حوزه‌ها است، بعد دیگر سوال و تذکر و استیضاح است. این‌ها ظرفیت‌هایی است که مجلس دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند تا وزرا و کابینه و دولت قدرتمندتر عمل کنند.

تیم اقتصادی دولت زیر تیغ استیضاح مجلس/ احتمال قوی استیضاح عبدالملکی و فاطمی امین

وزیر صمت و کار در آستانه استیضاح مجلس

در رابطه با اینکه کدام یک از وزرا در خطر استیضاح قرار دارند اعلام شده که وزرای صمت و کار بیشترین امضا برای استیضاح دارند و برکناری این دو وزیر نسبت به سایر وزرا محتمل تر است. در این خصوص عضو هیات رئیسه مجلس، گفت: در حال حاضر درخواست استیضاح دو وزیر صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین امضاء را دارد. علی کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی درخصوص آخرین وضعیت درخواست‌های استیضاح‌ که به هیات رئیسه رسیده است، گفت: تا این لحظه هیچ استیضاحی اعلام وصول نشده است، تا ان‌شاءالله در جلسه آینده هیات رئیسه ببینیم چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: در حال حاضر درخواست استیضاح دو وزیر صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشترین امضاء را دارد.

وی درخصوص زمان نزدیک‌ترین جلسه هیات رئیسه مجلس، ابراز داشت: هیات رئیسه در هفته پیش رو جلسه خواهد داشت اما مشخص نیست که حتما درخصوص استیضاح‌ها تصمیم‌گیری صورت بگیرد یا خیر، در واقع زمان دقیق اعلام وصول و طرح آن معلوم نیست.

تیم اقتصادی دولت زیر تیغ استیضاح مجلس/ احتمال قوی استیضاح عبدالملکی و فاطمی امین

نمایندگان به دولت فرصت اصلاح امور می دهند

از طرفی دیگر برخی از نمایندگان بر این باورند که با وجود اعتراضات نمایندگان به عملکرد برخی وزرا، عزم جدی برای استیضاح و برکناری وزرا در بین نمایندگان وجود ندارد. محمدحسن آصفری، نماینده مجلس، در این رابطه درباره تغییرات کابینه و احتمال استیضاح برخی وزرا در مجلس گفت: استیضاح جدی هیچ‌یک از وزرا در دستورکار مجلس قرار ندارد. البته نمایندگان مجلس از عملکرد برخی وزرا گله‌مند هستند، اما کار به جایی نرسیده است که دنبال استیضاح باشند. وزرا به مجلس می‌آیند و در کمیسیون‌های مختلف به سؤالات و انتقادهای نمایندگان پاسخ می‌دهند؛ بعضا هم موضوعات رفع می‌شود، اما فعلا استیضاح هیچ وزیری در دستورکار مجلس قرار ندارد.

این نماینده مجلس درباره رایزنی بین دولت و مجلس برای اصلاح کابینه بدون انجام استیضاح بیان کرد: نمایندگان به‌عنوان مجلس شورای اسلامی چنین اقدامی انجام نداده‌اند؛ البته شاید کسی به‌طور انفرادی این توصیه را داشته باشد.

آصفری درباره تأثیر تداوم گرانی‌ها بر قضاوت مردم درخصوص نوع نظارت مجلس بر دولت بیان کرد: البته دولت تنها مقصر وضع موجود نیست؛ به‌هرحال مجلس نماینده مردم است و به‌طور جد مطالبات آن‌ها را دنبال می‌کند؛ هر هفته نمایندگان سؤالاتی را از وزرا در کمیسیون‌های مختلف مطرح می‌کنند، بنابراین این‌طور نیست که ما میرزابنویس دولت باشیم.

تیم اقتصادی دولت زیر تیغ استیضاح مجلس/ احتمال قوی استیضاح عبدالملکی و فاطمی امین

خواست نمایندگان برای ایجاد تغییرات در تیم اقتصادی دولت

ایجاد تغییرات در کابینه چند هفته ای است که به صورت جدی مطرح شده و کارشناسان سیاسی و اقتصادی و همچنین برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که رئیس جمهور باید قبل از آنکه دیر شود اقدام به یک جراحی در کابینه خود به ویژه در بخش اقتصادی آن بکند. برخی بر این باورند که احتمال دارد خود رئیسی طی روزهای آینده تعدادی از وزرا را کنار بگذارد و اعضای جدیدی را وارد دولت کند که نسبت به وزرای فعلی کارآمدتر و کاربلدتر باشند. اگرچه که بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در آخرین سخنان خود که در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد، تغییر در کابینه را شایعه خواند.

از طرفی دیگر برخی بر این باورند که نمایندگان باید پیش قدم شده و وزرای ناکارآمد را استضاح و برکنار کنند. به ویژه اینکه در روزهای گذشته برای استیضاح برخی وزرا امضاهایی جمع آوری شده است. هر چند این استیضاح ها تاکنون توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول نشده اند. برخی در این فکرند که مجلس بیش از حد با دولت مدارا می کند و این مسئله موجب فرصت سوزی می شود و اوضاع اقتصادی روز به روز بدتر می شود، بعضا حتی هیات رئیسه مجلس را متهم به کوتاهی در این باب می‌کنند

طی هفته های گذشته نمایندگان مردم در خانه ملت از تریبون های مختلف اعلام کرده اند که رئیس جمهور باید تغییراتی در کابینه خود ایجاد کند چرا که از منظر آنان مردم از لحاظ معیشتی تحت فشار هستند و وزرای اقتصادی عملکرد مناسبی طی ۹ ماه گذشته نداشته اند. با توجه به عدم واکنش رسمی از سوی رئیس جمهور نسبت به انتقادات وارد شده به نظر می رسد که بحث استیضاح ها جدی باشد و طی چند روز آتی شاهد اعلام وصول استیضاح از برخی وزرا باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 5757

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم ر IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    خدا شاهده خدا شاهده من خیلی دلم میخواد برم ترکیه خدا خودش می‌دونه خدا شاهده.خودش می‌دونه طعنه نمی‌زنم من سفر ترکیه می‌خوام کی میشه م فقرا اهم بریم . نیازهایمان از برنج و تخم مرغ ماشین و‌نام ماکارونی خونه بشه سفر ترکیه گردشگری . خدایا ااااااااایعنی اون روز هم میرسه ماهم بریم ترکیه ،بهدخدا طعنه نیستا آروزی ما هست