کد خبر 7054
۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰

نمایندگان استان خوزستان در دیدار با رئیس مجلس مطرح کردند؛

از تعیین تکلیف پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری تا خروج خوزستان از ریل توسعه

از تعیین تکلیف پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری تا خروج خوزستان از ریل توسعه

نمایندگان استان خوزستان در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر لزوم مطرح شدن پروژه ۵۵۰هکتاری در نشست سران قوا خواستار بازگشت این استان به ریل توسعه شدند.

به گزارش نمایندگان ما، مجمع نمایندگان استان خوزستان  ظهر امروز (چهارشنبه ۸ تیرماه) در نشستی با محمد باقر قالیباف به بیان مشکلات، نیازها و کمبودهای استان خوزستان و حوزه انتخابیه خود پرداختند و از عدم وجود هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی گلایه کردند.

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان با اولویت در نشست سران قوا مطرح شود

براساس این گزارش قندعلی ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس در این نشست، گفت: یکی از فواید اجرای طرح ۵۵۰ هکتاری خوزستان تامین امنیت غذایی و در عین حال از بین رفتن بهانه بالادست از سر استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری است. سال گذشته تلاش های خوبی در مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص حقآبه و تعیین تکلیف وزارت نیرو در زمینه ارائه جداول حقآبه در خصوص این پروژه شد.

وی با اشاره به اینکه علیرغم سفر رئیس جمهور به استان خوزستان اراده ای در دولت برای اجرای طرح ۵۵۰ هکتاری نیست، ادامه داد: کمیسیون های اصل ۹۰ و کشاورزی مجلس باید مجددا در راستای پیگیری افرادی که کم کاری و قصور کرده اند فعال شوند زیرا این طرح می تواند بخش زیادی از بیکاری در استان را از بین ببرد. طرح به صورت اولویت دار در سران قوا پیگیری شود.

خوزستان از استان ویژه بودن تنها واژه آن را لمس کرده است

سید مجتبی محفوظی نیز در این نشست، گفت: همه به عقب ماندگی استان اذعان دارند و دلیل آن ضعف در مدیریت است. ما از استان ویژه بودن تنها واژه ویژه را لمس کردیم، چه نیازی بود وزیر کشور ۶ روز در محل حادثه متروپل مستقر شود مگر استاندار ویژه ندارد. این موارد ضعف مدیریت را نشان می دهد.

سیدکریم حسینی نیز با بیان اینکه معاونین استاندار خوزستان از تعاملات خلیلیان راضی نیستند، گفت: متاسفانه استاندار در تصمیم گیری ها کند عمل می کند، مدیران کل سازمان های اصلی دخیل در حوزه های کشاورزی و صنعت تغییر نکرده اند و اینگونه مباحث بی ثباتی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: مکه رفتن استاندار در شرایط فعلی مشکلات را حل نمی کند، نحوه مدیریت استاندار صحیح نبوده و اهل تعامل نیست. تمامی مشکلات مطرح شده به مدیریت بازمی گردد.

محمدطلا مظلومی آبرزگه نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی در نشست مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: ۵ شهرستان با موضوع مارون ۲ درگیر هستند و اعلام شده است که اگر تا خردادماه ماده ۲۳ آن گرفته نشود، احداث آن منتفی است.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این انتظار را داریم تا با پشتکار و پیگیری شما بخشی از مشکلات این استان برطرف شود.

احداث مارون ۲ نابودی کل مارون را به همراه دارد

مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در این نشست، گفت: سال های سال است که مردم در خصوص انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز به حق نگران هستند، وضعیت فعلی آبادان، خرمشهر و شادگان به عنوان شهرهای انتهای حوزه کارون از نابودی عبور کرده و آب دریا در حال بازگشت است و نخلستان های عظیم و تالاب شادگان در حال نابودی می باشد.

وی با اشاره به اینکه شرایط زراعت در استان خوزستان مهیا بوده و هزینه کمتری دارد، افزود: احداث سد مارون ۲ به معنای نابودی کل مارون است، این طرح علیرغم عدم اخذ ماده ۲۳ حذف نشده است. آب شرب شادگان شوری بالایی دارد و طعم آن مطلوب نیست.  

اعتبار ۱۵ میلیاردی به نمایندگان اختصاص پیدا نکرده است

براساس این گزارش ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در این نشست، گفت: ۳۰ هزار هکتار زمین در حوزه انتخابیه اینجانب وجود دارد که شرکت های مختلفی بر روی آن کار کرده اند، اکنون نیز در دست شرکت طلایه داران است که علیرغم حقآبه از دو سد، کاری بر روی آن انجام نشده است. هفته گذشته معاون وزیر نیرو با حضور در منطقه معتقد بود که این شرکت باید اراضی را واگذار کند و این اراضی قابلیت ایجاد اشتغال زیادی برای شهرستان دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ شهر از سد مارون آبگیری می کند اگر سدی بر روی آن زده شود با مشکل مواجه می شوند، ادامه داد: ۱۵ میلیارد اعتباری که قرار بود در اختیار نمایندگان قرار بگیرد تاکنون تخصیص پیدا نکرده و امیدواریم در این خصوص تعیین تکلیف شود.

خوزستان طی ۲۵ سال پس از جنگ تحمیلی از ریل توسعه خارج شد

فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نحوه هزینه ها باعث شده تا علیرغم تخصیص اعتبارات شاهد نگرانی مردم باشیم، افزود: استان های نفت خیز باید در برنامه هفتم توسعه به صورت ویژه دیده شوند تا از شرایط فعلی عبور کنند، لازم است تا از صندوق توسعه ملی به پروژه های استان خوزستان سهمی اختصاص داده شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طی پروژه ای ۲۵ ساله و بعد از جنگ تحمیلی خوزستان از ریل توسعه خارج شد، عنوان کرد: امروز دیگر خوزستان در مسیر توسعه فولاد قرار ندارد، روزگاری این استان جایگاه اصلی تولید انرژی را به خود اختصاص داده بود.

وی افزود: اگر ۵ درصد از درآمدهای نفتی را برای توسعه زیرساخت های حوزه نفت و گاز هزینه کنیم خوزستان از آن سهم زیادی خواهد داشت. کمیته ای تشکیل دهید تا مصوبات سفر رئیس مجلس به استان خوزستان پیگیری شود زیرا این موضوع خشنودی مردم را به همراه دارد. پیشنهاد می دهم با تصمیم نمایندگان هر حوزه انتخابیه ۲ موضوع به عنوان اولویت اعلام و پیگیری گردد.

علیرغم وجود ۲۳ مجتمع پتروشیمی در ماهشهر میزان بیکاری ۲۵ درصد است

حبیب آقاجری نماینده بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه از ناحیه مردم تحت فشار شدید هستیم، عنوان کرد: در سفر استانی رئیس جمهور هیچ کدام از شهرهای حوزه انتخابیه اینجانب اعتباری دریافت نکرده و مبلغی برای آن ها دیده نشده است، نمی دانیم معیارها برای تخصیص اعتبار چه بوده است.  بحث تامین آب شرب و آب موردنیاز کشاورزی در منطقه ما خصوصا شهر هندیجان در حال بحرانی شدن است.  

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه طی روزهای گذشته آقای علی عسکری تعداد ۱۳ مدیر برای پتروشیمی ها تعیین کردند که همه آن ها پروازی هستند، عنوان کرد: علیرغم وجود ۲۳ مجتمع پتروشیمی در ماهشهر میزان بیکاری در این شهرستان ۲۵ درصد است.

جلیل مختار با اشاره به اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم که مجمع نمایندگان طی یک سال گذشته آن را پیگیری کرده، دریافت ردیف اعتباری برای پروژه هایی است که مجوزهای زیست محیطی ندارند، افزود: در جریان سفر خود به استان خوزستان و آبادان در حضور صیادان قول دادید اعتبار اسکله صیادی را تامین کنید اما تاکنون یک ریال به این موضوع اختصاص پیدا نکرده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دلیل خروج خوزستان از ریل توسعه تدوین طرح آمایش سرزمینی در دولت اصلاح طلبان است، مردم از ۲ سو در حال ضربه خوردن هستند و از زیر بار دوگانگی مدیریتی له می شوند.

وی ادامه داد: در خصوص تحقیق و تفحص از پروژه های انتقال آب فرآیند قانونی رعایت شده و محوریت ما کلی بوده و هیچ جا در خصوص تنها یک استان موضوعی مطرح نشده است.

عبدالله ایزد پناه نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: اگر مشکلات ما توسط دولت دولت پیگیری شود اینگونه نشست ها را برگزار نمی کنیم. روز گذشته در نشست فراکسیون فرهنگیان با حضور آموزش و پرورش در خصوص رتبه بندی معلمان به جایی نرسیده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه از دولت ناامید شده ایم و اگر پروژه ها را در حوزه انتخابیه دنبال نکنیم از دستورکار خارج می شوند، تصریح کرد: دولت و قوه قضائیه شعار تعامل می دهند اما تعامل نمی کنند، شهرستان های ایذه و باغملک از سفر رئیس جمهور اعتباری دریافت نکرده اند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 7054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =