کد خبر 9681
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

عمویی خبر داد

بررسی التهابات ارزی در فراکسیون انقلاب/ اقدامات روانی، دلالی و بازارسازی واسطه ها دلیل افزایش قیمت ارز

بررسی التهابات ارزی در فراکسیون انقلاب/ اقدامات روانی، دلالی و بازارسازی واسطه ها دلیل افزایش قیمت ارز

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: با توجه به التهابات ارزی و حساسیت پیش آمده ناشی از شرایط فعلی بازار، فراکسیون، صبح امروز و پیش از نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با حضور اعضای مجمع عمومی و با دعوت از صالح آبادی رئیس بانک مرکزی تشکیل جلسه داد.

ابوالفضل عمویی سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نمایندگان ما، در تشریح نشست امروز صبح (سه شنبه ۱۷ آبان ماه) این فراکسیون گفت: با توجه به التهابات ارزی و حساسیت پیش آمده ناشی از شرایط فعلی بازار، فراکسیون، صبح امروز و پیش از نشست علنی مجلس شورای اسلامی، با حضور اعضای مجمع عمومی و با دعوت از صالح آبادی رئیس بانک مرکزی تشکیل جلسه داد.

وی افزود: در این جلسه ۱۵ نفر از نمایندگان به بیان نظرات، دیدگاه ها و نظرات خود درخصوص نحوه عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز و ضرورت تقویت عملکرد بانک ها ارائه کردند و ادامه جلسه صرف بحث کارشناسی درخصوص چگونگی مدیریت بازار و کنترل نرخ دلار شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: در این جلسه صالح آبادی با اشاره به تحولات روز دنیا و جنگ اوکراین و تاثیر این وقایع بر تورم جهانی و افزایش تورم در اکثر کشورهای دنیا تاکید کرد: پس از بحران اوکراین، شاهد کاهش ارزش پول ملی بیشتر کشورها در برابر دلار و تضعیف یورو، پوند، لیر و بسیاری از ارزها در برابر دلار بوده ایم به طوری که به ترتیب؛ لیر، پوند و یورو، ۱۰۸ درصد، ۳۲ درصد و ۲۲ درصد در برابر دلار تضعیف شده اند.

عمویی خاطرنشان کرد: براساس گزارش آقای صالح آبادی، وضعیت تخصیص ارز برای واردات در سامانه نیما با قیمت متعادل حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان با روانی تداوم دارد و کالاهای مورد نیاز وارداتی برای کشور با این قیمت تامین ارز می شود و از ابتدای سال ۲۶ میلیارد دلار در این سامانه برای مایحتاج اصلی تامین شده است. دولت در روزهای آتی، در چارچوب اقدامات مداخله ای در بازار با همکاری صادرکنندگان و عرضه کنندگان ارز به سمت ایجاد آرامش و کاهش نوسانات ارزی و مقابله با دلالان و نوسان سازان حرکت خواهد کرد.

سخنگوی فراکسیون اکثریت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقدامات روانی، دلالی و بازارسازی برخی از واسطه ها در بازار در فضای مجازی که بعضا از خارج کشور مدیریت می شود، و همچنین تاثیرات تورم داخلی از علل اصلی افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است و بانک مرکزی درصدد مقابله با آن و کنترل بازار است.

عمویی تاکید کرد که بنا به گزارش آقای صالح آبادی شرایط فروش نفت نیز نسبت به گذشته مطلوب بوده و بانک مرکزی در تامین ارز وارداتی در چارچوب سامانه نیما و بازار متشکل ارزی مشکلی ندارد. سخنگوی فراکسیون انقلاب در پایان خاطرنشان کرد: مقرر شد به منظور بررسی بیشتر عملکرد بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز و همچنین نظارت بر بانک ها و تسهیلات ارائه شده جلسات دیگری در چارچوب فراکسیون اکثریت مجلس تشکیل شود و با توجه به حساسیت فراکسیون بر کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم این جلسات تداوم یابد.

انتهای پیام

کد خبر 9681

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =