کد خبر 9748
۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

جدی:

۱۲ میلیارد دلار ارز آوری پتروشیمی‌ها سبب بهبود اشتغال و ارزش افزوده در کشور شده است

۱۲ میلیارد دلار ارز آوری پتروشیمی‌ها سبب بهبود اشتغال و ارزش افزوده در کشور شده است

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به افزایش درآمد دولت از محل فروش نفت، گفت: ۱۲ میلیارد دلار ارز آوری پتروشیمی‌ها سبب بهبود اشتغال و ارزش افزوده در کشور شده است.

به گزارش نمایندگان ما، علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دیپلماسی اقتصادی و همسایگی در دولت قبل گفت: دیپلماسی اقتصادی دولت قبل با همسایگان به گونه‌ای بود که روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه از جمله پاکستان و ترکمنستان دچار چالش‌های اساسی شد، مراودت تجاری و اقتصادی ایران نیز با کشورهای آسیای مرکزی ضعیف بود.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: دولت قبل در صادرات نفت نیز کارنامه روشنی ندارد، با افزایش تحریم‌ها، بخش خصوصی اعلام کرد آماده دور زدن تحریم‌ها و صادرات نفت است، اما دولت سنگ اندازی کرد تا بخش خصوصی در عمل موفق به صادرات نفت نشوند.

نماینده مردم شیروان در مجلس با اشاره حمایت ویژه دولت سیزدهم از صادرات نفت اظهار داشت: دولت سیزدهم نه تنها مانعی برای صادرات نفت توسط بخش خصوصی و برخی نهادها ایجاد نکرد بلکه با افراد یا شرکت‌هایی که توانایی صادرات نفت را داشتند، همراه شد و به آن ها کمک کرد، این نگاه، طبق گزارش اخیر دیوان محاسبات، موجب افزایش میزان صادرات نفت شد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم موفق به حل اختلاف ایران و ترکمنستان شد، افزود: در دولت گذشته به دلیل بروز برخی اختلافات بین ایران و ترکمنستان، روابط در بخش ترانزیت گاز به صفر رسید. اما در دولت سیزدهم پس از سفر رییس جمهور به ترکمنستان، قرارداد مهم سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران منعقد شد بر اساس این قرارداد مقرر شد سالانه یک و نیم تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان صادر شود.

جدی درباره تاثیر میزان درآمدهای نفتی برای خنثی سازی تحریم‌ها گفت: معاندان و دشمنان نظام در پی ایجاد اخلال در تامین مالی کشور از طریق فروش نفت و صادرات صنعتی هستند. سیاست دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت تاثیر شگرفی درخنثی سازی تحریم‌ها داشت.

این نماینده مجلس با اشاره به میزان توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه در دولت سیزدهم گفت: پیش از این در دولت قبل، پالایشگاه‌ها به خصوص پالایشگاه‌های کوچک در تامین خوراک دچار مشکل بودند. به عنوان نمونه مینی پالایشگاهی وجود داشت که در صادرات فرآوردهای نفتی جزء ۱۰ رتبه برتر بود ولی همیشه در تامین خوراک دچار مشکل بود.

جدی ادامه داد: پالایشگاه‌های کوچک در تولید و صادرات نفت و فراورده‌های نفتی چابک عمل می‌کنند. در گذشته پالایشگاه‌هایی درمرز افغانستان و دوغارون یا در جنوب و شمال شرق کشور وجود داشت که به دلیل عدم تامین خوراک، تعطیل شده بود، دولت سیزدهم نسبت به راه اندازی دوباره این پالایشگاه‌ها همت کرد که سبب بهبود اشتغال و افزایش ارزش افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پتروشیمی‌ها در سال گذشته موفق به کسب درآمد ۱۲ میلیارد دلاری برای کشور شدند، دولت باید برای تکمیل این زنجیره بیش از پیش همت کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 9748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =