کد خبر 10025
۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

عنابستانی:

حاشیه نشینی یکی از ۵ آسیب اصلی کشور است

حاشیه نشینی یکی از ۵ آسیب اصلی کشور است

رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توجه به توسعه و رشد مناطق روستایی برای بهبود کشاورزی از مهمترین موضوعاتی است که در کاهش حاشیه نشینی و رشد اشتغال تاثیر دارد، گفت: ارائه خدمات در مناطق محروم، توسعه پایدار و پیوسته را به دنبال خواهد داشت بر همین اساس منجر به کاهش حاشیه نشینی در کلانشهرها می‌شود.

به گزارش نمایندگان ما، علی اصغر عنابستانی رئیس کمیته اشتغال مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش حاشیه نشینی در برخی از شهرهای کشور گفت: حاشیه نشینی در ساختارهای مختلف تعاریف متفاوتی را به دنبال دارد، گاهی حاشیه نشینی به بخشی از شهر گفته می‌شود که خارج از محدوده جغرافیایی شهر قرار گرفته و به دلیل امکانات کم همیشه با مشکلاتی روبرو بوده است.

به آمارهای حاشیه نشینی اکتفا نکنید

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن افزود: آنچه امروز از حاشیه نشینی از آن یاد می‌کنند همان بافت محروم و ناسالم شهری است، بافت ناسالمی که به لحاظ ساختاری و اجتماعی در داخل محدوده شهری قرار دارد، البته در نظر داشته باشید آمار جمعیت حاشیه نشینی گاهی به واسطه مسئولان بعضا تا ۲۰ میلیون نفر هم عنوان می‌شود که بسیاری از این  آمار و ارقام درست نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در حاشیه نشینی باید محدوده تعریف را در داخل شهرها مشخص کنیم بر همین اساس وظایف شهرداری‌ها مشخص و ساماندهی می‌شود، فطرت حاشیه‌ها فضای بین روستاها و شهرها را شامل می‌شود، متاسفانه حاشیه شهرها از سلامت اجتماعی روستاها برخوردار نیستند و از فرهنگ برجسته و مدل شهرنشینی بهره‌ زیادی نبرده‌اند و به همین دلیل بیکاری و عدم ساختارهای اجتماعی و عمرانی درست مشکلاتی را به دنبال دارند.

حاشیه نشینی یکی از ۵ آسیب اصلی کشور است

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه حاشیه نشینی یکی از ۵ آسیب اصلی کشور است، گفت: در برنامه ششم توسعه مقرر شد هر ساله ۲۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی کشور کاهش پیدا کند، متاسفانه براساس گزارشات دیوان محاسبات کشور نه تنها با کاهش این معضلات روبرو نبودیم بلکه شاهد رشد بی رویه مشکلات در حاشیه نشینی نیز بوده‌ایم.

عنابستانی با بیان اینکه خراسان رضوی بیشترین حاشیه نشین را دارد، یادآور شد: خوزستان، مشهد، تهران و البرز از کلانشهرهای کشور هستند که بیشترین حاشیه نشینی را داشته‌اند به طور مثال سبزوار در خراسان حدود ۸۰ هزار نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و بیشترین حاشیه نشینی را به دنبال داشته است. باید برای این استان‌ها و شهرهای کشور که بیشترین نرخ نشینی را به خود اختصاص داده‌اند تدابیری داشته باشیم تا بتوانیم آسیب‌هایی که این معضل به همراه دارد را کاهش دهیم.

وی در ادامه یادآور شد: توجه به توسعه و رشد مناطق روستایی برای بهبود کشاورزی از مهمترین موضوعاتی است که در کاهش حاشیه نشینی و رشد اشتغال تاثیری کلی خواهد داشت کرد. ارائه خدمات در مناطق محروم توسعه پایدار و پیوسته را به دنبال خواهد داشت بر همین اساس منجر به کاهش حاشیه نشینی در کلانشهرها می‌شود.

خالی شدن مرزها مسئله امنیتی و دفاعی دارد

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان با اشاره به خالی شدن شهرهای مرزی، اظهار کرد: بی توجهی به شهرهای مرزی و عدم ارائه خدمات به این شهرها منجر به مهاجرت ساکنان این استان‌ها می‌شود؛ مردم به دنبال رفاه و خدمات بیشتر هستند و البته این یک امر عادی و طبیعی محسوب می‌شود، عدم ارائه رفاه منجر به مهاجرت و خالی شدن استان‌ها به ویژه شهرهای مرزی می‌شود که این موضوع مسئله امنیتی و دفاعی را به دنبال خواهد داشت.

اختصاص عادلانه خدمات رفاهی به استان‌ها توسط مجلس و دولت

رئیس کمیته اشتغال مجلس شوای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مباحث اجتماعی همیشه پیوسته هستند یک پارامتر سایر گزینه‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد باید خدمات رسانی به نقاط محروم با نگاه مجلس و دولت به تمام استان‌ها یکپارچه باشد، نیروی کار باید نان را در سفره‌های خود و در استان خود ببیند، در غیر اینصورت هر چه خدمات غیر عادلانه ارائه دهید سرعت مهاجرت افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

کد خبر 10025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =