کد خبر 10161
۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲

گزارش اختصاصی؛

سیاست یک بام و دو هوای غرب و توقف مذاکرات برجامی/ توقف مذاکرات یک قدم مانده به ایستگاه آخر

سیاست یک بام و دو هوای غرب و توقف مذاکرات برجامی/ توقف مذاکرات یک قدم مانده به ایستگاه آخر

در حالی که انتطار می‌رفت مذاکرات احیای برجام چند قدم مانده به ایستگاه آخر به نتیجه برسد، اما مواضع سیاسی و زیاده‌خواهی آمریکا و طرفین اروپایی، جریان مذاکرات را متوقف کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: پس از چند ماه وقفه و سکوت در مذاکرات احیای برجام، این موضوع بار دیگر به میانه خبرها آمده است، اما این بار خط روند برجام نه در مسیر پیشبرد مذاکرات و دست‌یابی به نتیجه بلکه به نوعی بی فرجام و رهاشده است.

در حالی که انتظار می‌رفت پس از ماه‌ها مذاکره و گفتگو طرفین بر احیای برجام و عمل به تعهدات خود توافق کنند اما برخی موضوعات غیر برجامی از جمله اعتراضات و ناآرامی‌ها در ایران از یک سو و ادعاهای طرفین غربی در مورد فروش تسلیحات نظامی ایران به روسیه در جریان حمله با اوکراین از دیگر سو بر جریان مذاکرات احیای برجام سایه انداخته است.

نیمه‌های تابستان سال جاری، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا متنی را به عنوان متن نهایی توافق احیای برجام به ایران و آمریکا ارائه و اعلام کرد که منتظر پاسخ ایران و آمریکا در باره متن توافق است. پس از آن تهران و واشنگتن پاسخ‌های خود را ارائه کردند که بورل هر دو پاسخ را معقول خواند و انتظار می‌رفت همانگونه که برخی صاحبنظران و کارشناسان در جریان مذاکرات اعلام کرده بودند، طرفین بر سر مفاد مورد توافق به نتیجه برسند و سرانجام احیای برجام نهایی شود.

در همین راستا میخاییل اولیانوف نماینده مسکو در مذاکرات وین گفت که موضع تهران در مذاکرات سازنده است اما غربی‌ها به‌جای نهایی‌کردن توافق، قطعنامه تصویب کردند، به نظرم می‌توان مذاکرات احیای برجام را خیلی سریع و به‌معنای واقعی کلمه ظرف چند روز تکمیل کرد. تقریباً همه مؤلفه‌های بسته پیشنهادی مورد توافق قرار گرفته‌اند.

سیاست یک بام و دو هوای غرب و توقف مذاکرات برجامی/ توقف مذاکرات یک قدم مانده به ایستگاه آخر

سایه مداخله جویی سیاسی بر مذاکرات برجام

اروپایی‌ها که تا پیش از جنگ روسیه و اوکراین و همچنین جریان ناآرامی‌ها در ایران مدعی پایبندی به برجام و تلاش برای رسیدن به توافق نهایی بودند، برجام را قربانی موضوعات غیر برجامی و مداخله جویی در امور داخلی ایران قرار دادند و در نهایت با صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، سدی بزرگ در مقابل به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام ایجاد شد و دستیابی به توافق را متوقف ساخت به طوری که برخی صاحبنظران از مرگ برجام می‌گویند.

نماینده روسیه در مذاکرات وین با بیان اینکه موضع تهران در مذاکرات سازنده است اما غربی‌ها به‌جای نهایی‌کردن توافق، قطعنامه تصویب کردند، گفت: به نظرم می‌توان مذاکرات احیای برجام را خیلی سریع و به‌معنای واقعی کلمه ظرف چند روز تکمیل کرد. تقریباً همه مؤلفه‌های بسته پیشنهادی مورد توافق قرار گرفته‌اند.  

مواضع ضد ایرانی و نقض کننده از سوی طرفین غربی در حالی است که که ایران به همه تعهدات برجامی خود عمل کرده و در جریان مذاکرات احیای برجام نیز هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکرده و در عین حال از حقوق مسلم خود نیز عقب‌نشینی نکرده است. آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در تاسیسات فردو را که در پی قطعنامه‌ای انتقادی درباره ایران در شورای حکام انجام شد، پاسخ ایران به مواضع و تهدیداتی است که غربی‌ها به ویژه در ماه‌های اخیر علیه ایران در پیش گرفته‌اند.

در همین زمینه محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست، درباره واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام گفت: گفته بودیم که فشار و قطعنامه سیاسی چیزی را تغییر نمی‌دهد و صدور قطعنامه واکنش جدی دارد و به همین خاطر تولید اورانیوم ۶۰ درصد در فردو از روز(یکم آذر) گذشته آغاز شده است.

سیاست یک بام و دو هوای غرب و توقف مذاکرات برجامی/ توقف مذاکرات یک قدم مانده به ایستگاه آخر

سیاست متناقض طرفین غربی مذاکرات برجام

در شرایطی که آمریکا و اتحادیه اروپا به صورت مستقیم علیه برجام و جمهوری اسلامی ایران موضع‌گیری می‌کنند اما آنگونه که افراد مطلع می‌گویند سیگنال‌های برای مذاکره نیز از سوی آنها ارسال می‌شود و این امر در کنار مواضع ضد ایرانی و مداخله جویی های اخیر، بیانگر رویکرد متناقض و غیر شفاف آنها در مذاکرات است.  

محمود عباس زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، درباره آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده است و الان هم توپ مذاکره در زمین غربی‌هاست. پیرو حوادث اخیر در کشورمان طرف غربی بازی درآورد و تصور کردند که قرار است در ایران اتفاقی بیفتد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که به ظاهر غربی‌ها ادعا می‌کنند که دنبال مذاکرات احیای برجام نیستند، اما در پشت پرده مدام پیغام می‌فرستند و پیگیر مذاکرات هستند.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مذاکرات رسمی بین ایران و کشورهای عضو برجام متوقف شده است اما به صورت غیررسمی پیغام‌هایی داده می‌شود.

سیاست یک بام و دو هوای غرب و توقف مذاکرات برجامی/ توقف مذاکرات یک قدم مانده به ایستگاه آخر

توقف مذاکرات برای امیتاز گیری از ایران

جریان مذاکرات احیای برجام تحت تأثیر موضوعات غیر برجامی متوقف شده است و آنگونه که شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار نمایندگان ما، گفته است غربی‌ها و به ویژه آمریکا تمایل و اشتیاق زیادی برای آغاز مذاکرات برجامی دارند اما مدام دنبال دریافت امتیاز هستند.

به گفته وی آنان اخیراً ایران را به بهانه‌های حقوق بشری تحریم کردند که قطعا این تحریم‌ها در روابط ایران و غرب و مذاکرات تاثیر منفی می‌گذارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تحریم‌های مجدد غربی‌ها فلسفه مذاکرات را که رفع تحریم‌های ایران بود، زیر سوال برده است.

«غربی‌ها اگر حسن نیت دارند، باید در عمل نشان دهند نه اینکه از یک طرف خواستار آغاز مذاکرات باشند و از سوی دیگر و در عمل ما را تحریم کنند. این اقدامات منفی غربی‌ها و آمریکا باعث می‌شود که مذاکرات متوقف بماند و به جایی نرسد و الان هم غربی‌ها به بهانه موضوعات حقوق بشری و نسبت دادن اتهامات وامی به ایران، در عمل مذاکرات را متوقف کردند و باید ببینیم در آینده چه می‌شود و آیا آنان دست از این اقدامات و تحریم ایران برمی‌دارند یا می‌خواهند به این اقدامات خود که نتیجه‌ای جز به نتیجه نرسیدن برجام ندارد، ادامه دهند.»

سیاست یک بام و دو هوای غرب و توقف مذاکرات برجامی/ توقف مذاکرات یک قدم مانده به ایستگاه آخر

صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامی مغرضانه و سیاسی است

به گفته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی‌ بود که با اهداف سیاسی و به منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستور کار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت.

به هر روی جریان مذاکرات با وجود مواضع سیاسی آمریکا و تروییکای اروپایی و اقدام ایران در غنی سازی ۶۰ درصدی سایت فردو، همچنان کج دار و مریز پیش می‌رود و به رغم مواضع صریح، تمایل طرفین به از سرگیری و تداوم مذاکرات است و باید منتظر ماند که طرفین چه رویکردی را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام

کد خبر 10161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =