کد خبر 11819
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

گزارش؛

مصوبات تلفیق از اخذ مالیات از خانه‌های لوکس تا شروطی برای معافیت مالیاتی مشاغل

مصوبات تلفیق از اخذ مالیات از خانه‌های لوکس تا شروطی برای معافیت مالیاتی مشاغل

جلسه کمیسیون تلفیق برای بررسی مفاد ارجاعی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از جلسه علنی تشکیل شد و اعضا مصوباتی در زمینه اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و شروطی نیز برای معافیت مالیاتی مشاغل داشتند.

به گزارش نمایندگان ما ، در جریان بررسی بودجه سال 1402، در جلسه علنی برخی از مفاد برای رفع ابهامات و بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع شدند که کمسیون تلفیق در این باره تشکیل جلسه داد و وضعیت این مفاد را تعیین تکلیف کرد که در ادامه گذارش مصوبات اعضا کمسیون را می‌خوانیم :

* مصوبه کمیسیون تلفیق برای اخذ مالیات از خانه‌های لوکس*

یکی از مفاد ارجاعی موضوع اخذ مالیات از خانه‌های لوکس بو که به کمسیون تلفیق ارجاع شده بود که اعضا این ماده واحده را تعیین تکلیف کردند.

در این جلسه بند (ذ) تبصره شش لایحه بودجه اصلاح شد، اعضای کمیسیون در این بند مصوب کردند که خانه‌های لوکس با قیمت بالای 20 میلیارد تومان مشمول مالیات دو در هزار شوند.

این مصوبه مربوط به همه واحدهای مسکونی نیست‌ و مربوط به خانه های لوکسی است که قیمت آنها بالای 20 میلیارد تومان است لذا این خانه‌های لوکس مازاد بر 20 میلیارد تومان ارزش، مشمول مالیات می‌شوند.

طبق این گزارش، بند(ذ) تبصره شش به شرح زیر اصلاح شد؛ «خانه های لوکس و زمین های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی اداری و تجاری و باغ ویلاهای مجاز با احتساب(عرصه و اعیان) که ارزش روز آنها بیش از 200 میلیارد ریال باشد؛ مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می شوند.آیین نامه اجرایی این بند ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون توسط دولت تهیه خواهد شد.».

*شروط برخورداری مشاغل از تخفیف مالیاتی*

بر اساس این گزارش، مهدی طغیانی عضو کمیسیون تلفیق با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق، پیرو بررسی مواد ارجاعی لایحه بودجه سال 1402 گفت: در جریان جلسه کمیسیون تلفیق بند (ل) تبصره (6) لایحه بودجه اصلاح شد.

وی افزود:این بند حکم تبصره (7) ماده (105) و تبصره ماده (113) قانون مالیات‌های مستقیم را موقوف‌الاجرا می‌کرد، لذا تبصره (7) ماده (105) تأکید می کند اگر فردی آمد و خودش اظهار مالیاتی داشت یعنی اظهار 10 درصد درآمد بیشتر کرد، به ازای هر 10 درصد، یک درصد به آن فرد تخفیف داده شود که این مسئله برای شرایط عادی در نظر گرفته شده بود.

وی تأکید کرد: با این حال دولت در لایحه خود آورده بود که این مسئله به طور کل موقوف‌الاجرا شود اما کمیسیون تلفیق مصوب کرد که 10 درصد درج شده در قانون به 20 درصد تغییر کند یعنی هر 20 درصد افزایش درآمد ابرازی مشمول یک درصد تخفیف مالیاتی خواهد شد.

عضو کمیسیون تلفیق در ادامه با اشاره به اصلاح بند (ن) تبصره (6) که به حقوق ورودی ماشین آلات، تجهیزات، قطعات و مواد اولیه واسطه‌ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی اشاره داشت، گفت: *پیش تر شرکت‌های دانش‌بنیان‌ از حقوق گمرکی واردات ماشین آلات و تجهیزات معاف بودند. اما در سال 1400 که قانون جهش تولید دانش بنیان اجرایی شد این بخش‌ها به یک آن از معافیت خارج شده و حقوق گمرکی آنها 4 درصد لحاظ شد، این در حالی است که نرخ ارز 4200 تومانی هم به نرخ ETS یعنی 23 هزار تومان تبدیل شده بود و این مسئله هزینه سرسام‌آوری را به واحدهای تولیدی تحمیل می‌کرد لذا کمیسیون تلفیق بر اساس مصوبه خود این حقوق گمرکی را از 4 درصد به یک درصد تبدیل کرد.

طغیانی بیان کرد: بر اساس این مصوبه این حقوق گمرکی شامل ماشین آلات و تجهیزات، قطعات و مواد اولیه واسطه‌ای تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی خواهد شد.

*مصوبه کمیسیون تلفیق درباره معافیت مالیاتی فعالیت های مطبوعاتی، قرآنی و موسسات رسانه ای*

همچنین در جلسه کمسیون تلفیق جزء 3 بند (ث) تبصره شش لایحه بودجه که مربوط به ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست گذاری در معافیت‌های مالیاتی است اصلاح شد کمیسیون در جلسه خود این جز لایحه بودجه را اصلاح و تاکید کرد؛«معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند (ل)ماده (139 )قانون مالیاتهای مستقیم به استثنای فعالیت های انتشاراتی ،مطبوعاتی، قرآنی و موسسات رسانه ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حداکثر معادل 4 برابر سقف مالیات ماده 84 قانون مذکور است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات های مستقیم ،مشمول مالیات است.*

در این بند فعالیت‌های برشمرده شده از پرداخت مالیات مستثنی شدند و برای سایر امور مازاد بر چهار برابر سقف، مالیات اخذ می شود.

انتهای پیام

کد خبر 11819

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =