کد خبر 12723
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲

گزارش اختصاصی؛

حکایت ناکارآمدی وزرا و نارضایتی وکلای ملت! / از استیضاح وزیر صمت تا اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد

حکایت ناکارآمدی وزرا و نارضایتی وکلای ملت! / از استیضاح وزیر صمت تا اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد

درحالی که کارنامه ناموفق سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، عاملی شد که در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی او را برای استیضاح به صحن علنی پارلمان بکشانند، استیضاح سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی  نیز با سه طرح استیضاح و با حضور نمایندگان متقاضی استیضاح، در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، درحالی که کارنامه ناموفق سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، عاملی شد که در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی او را برای استیضاح به صحن علنی پارلمان بکشانند، استیضاح سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی  نیز با سه طرح استیضاح و با حضور نمایندگان متقاضی استیضاح، در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، موضوع استیضاح این دو وزیر، مدت هاست که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درحال پیگیری است و در حال حاضر این دو وزیر برای استیضاح، مورد خطاب نمایندگان مجلس قرار گرفته اند.

ناکارآمدی وزیر صمت و درپی آن عدم رضایت مردم از وضعیت کنونی خودرو

یکی از عواملی که موجب ضعف مشهود فاطمی امین (وزیر صمت) در سکانداری وزارت صمت شد، نوع انتصابات وی در این وزارتخانه بود، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش زیادی از مدیران جدیدالورود به وزارت صمت سنخیتی با کار در این وزارتخانه مهم نداشته و همین افراد نیز عاملی شدند تا یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی دولت با ضعف و نقصان مواجه شود، به کار گیری مدیران بی‌تجربه و کنارگذاشتن مدیران با تجربه و متخصص، از مورادی است که موافقان استیضاح آن را مطرح کرده اند.

از سویی دیگر عمده مشکل موافقان استیضاح، در حوزه خودرو است، یعنی کیفیت و قیمت خودرو مسئله اصلی موافقان استیضاح است که در اینجا افزایش قیمت خودرو اهمیت بیشتری دارد، مورد دیگری که باعث نارضایتی از وزیر صمت شده است، افزایش قیمت بعضی از محصولات عمده صنایع مثل فولاد و سیمان است.

در این باره الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی که خود از امضاکنندگان طرح استیضاح فاطمی امین است، می گوید: آقای فاطمی امین به برنامه‌ها و وعده‌های خود عمل نکرده و قیمت‌ها به شکلی لجام گسیخته بالا رفته است، اخیرا فرمایشات مقام معظم رهبری نیز در همین حوزه تورم، قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی و کوچک شدن سبد معیشت مردم بود که به وزارت صمت مربوط است.

 فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، باعث شد که طرح استیضاح به کمیسیون مربوطه ارجاع و سپس در صحن علنی اعلام وصول شود، در مجموع ۴۰ نفر به شکل علنی طرح استیضاح را امضا کردند که این استیضاح ناشی از فشار مردم بر گرده نمایندگان به دلیل وضعیت نابسامان امروز بازار است که بی عملی مسئولین وزارت صمت، سیاست‌های نادرست و عدم تحقق وعده‌ها از مهم‌ترین دلایل استیضاح وزیر صمت است.

در حال حاضر استیضاح وزیر صمت در دستور کار مجلس قرار گرفته است و وزیر صمت ۱۰ روز کاری فرصت دارد برای پاسخگویی محورهای استیضاح در مجلس حاضر شود.

در چنین شرایطی باید دید که طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین چه سرنوشتی در اردیبهشت ماه سال جاری پیدا می‌کند، وزیری که استیضاح‌کنندگان او را مسئول وضعیت کنونی التهابات بازار می‌دانند و برای بار دوم برای ماندن در کابینه سیزدهم باید از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.

استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی و زمان اعلام وصول آن

در وضعیت نابسامان ارزی کشور که مدیریت اصلی منابع ارزی، سیاست‌های مالی و پولی بر عهده وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی است، این دو مسئول باید امروز پاسخگوی وضعیت اقتصادی باشند، از این رو مجلس استیضاح وزیر اقتصاد را پیگیری می‌کند، در حال حاضر مجلس پیگیر وضعیت بازار ارز است و وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی درباره این وضعیت باید پاسخگو باشند.

در پی همین مسائل بود که پس از تبادل نظرهای فراوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دوشنبه (۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲) سه طرح استیضاح سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی را با حضور نمایندگان متقاضی استیضاح و وزیر اقتصاد، در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بررسی کردند که پس از استماع نظرات استیضاح کنندگان و وزیر اقتصاد، کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش خود را به هیئت رئیسه مجلس جهت تصمیم‌گیری نهایی ارسال خواهد کرد.

طبق گفته اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، هیئت رئیسه مجلس در صورتی که تعداد امضاهای استیضاح وزیر اقتصاد از حد نصاب نیفتد، درباره به جریان افتادن این استیضاح و اعلام وصول آن تصمیم گیری خواهد کرد و بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اگر تعداد متقاضیان استیضاح به کمتر از ده نفر برسد، این استیضاح از دستورکار مجلس خارج می‌شود، با این حال هیئت رئیسه مجلس در این باره تصمیم می‌گیرد.

‏درحال حاضر استیضاح وزیر اقتصاد در دستور کارمجلس قرار دارد و قرار است که خرداد ماه سال جاری اعلام‌ وصول شود.

انتهای پیام

کد خبر 12723

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =