کد خبر 12938
۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۱

در سفر نظارت ستادی قالیباف از استان آذربایجان شرقی؛

قالیباف موانع عدم بهره برداری از آلومینا سراب را بررسی کرد/ کمیسیون صنایع مجلس مامور رفع مشکلات پروژه شد

قالیباف موانع عدم بهره برداری از آلومینا سراب را بررسی کرد/ کمیسیون صنایع مجلس مامور رفع مشکلات پروژه شد

رییس مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در کارخانه آلومینا شهرستان سراب حضور یافت و از نزدیک موانع بر سر راه عملیاتی شدن این پروژه پس از سال های طولانی را بررسی و برای رفع مشکلات دستوراتی را صادر کرد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه) در جریان سفر نظارت ستادی از استان آذربایجان شرقی از کارخانه  آلومینا شهرستان سراب بازدید کرد.

این گزارش می‌افزاید، رییس قوه مقننه در جریان این بازدید ضمن بررسی مشکلات بر سر راه احداث و بهره برداری از کارخانه آلومینا، گفت: مسئولان اجرایی این پروژه باید پاسخ دهند برنامه مشخص‌شان در این عرصه چیست؛ آیا مشکل مدیریتی بوده یا مالی است؟.

 رییس مجلس شورای اسلامی خواستار تسریع در عملیاتی شدن فاز نخست این کارخانه در بازه زمانی مشخص شد و اظهار کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس باید در جلسه ای مشترک با حضور دستگاه ها و مسئولان مربوطه، موانع را بررسی و برطرف کنند.

وی تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که سرمایه گذاران این حوزه بتوانند پای کار بایستند. به عنوان مثال مجموعه غدیر که اکنون خودش سرمایه گذار و تولیدکننده است بتواند راه را ادامه دهد.

یوسف داودی، نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت بهره‌برداری از کارخانه آلومینا، گفت: با توجه به اینکه ذخایر اکسید جاجرم در حال پایان یافتن است ، اگر این کارخانه به بهره‌برداری نرسد، صنایع متعددی در سراسر کشور دچار مشکل خواهند شد لذا مجبور به واردات آلومینا خواهیم شد.

وی تصریح کرد: دو سال از عمر اجرای این پروژه گذشته و دو سال دیگر زمان باقی مانده که باید برای تحقق آن تسریع صورت بگیرد لذا درخواست می شود رییس مجلس شورای اسلامی شخصا این موضوع را پیگیری کنند.

در ادامه مسئولان اجرایی پروژه مذکور، تصریح کرد: اجرای این پروژه سال های متعددی معطل مانده است؛ در بازه زمانی شرکت ان.اف.سی به دلیل تحریم ها در سال های گذشته از اجرای پروژه سر باز زد لذا در دولت‌های گذشته عملیاتی شدن این کارخانه به سه بخش تقسیم شد که مجددا نیز در سال های اخیر شرکت آلمانی و حتی پیمانکار داخلی نیز نتوانستند کارها را پیش ببرد. اکنون پروژه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا واگذار شده و همچنین موضوع غیراقتصادی بودن اجرای پروژه نیز با تدابیری برطرف شد؛ امیدواریم مطابق زمان بندی مشخص شده تا پایان شهریورماه سال 1404 شاهد بهره برداری از این کارخانه باشیم.

طرح تولید آلومینا از معدن نفلین سینیت شهرستان سراب از جمله طرح های راهبردی معطل مانده حوزه معدن آذربایجان شرقی طی سالیان گذشته است.

گفتنی است، ظرفیت فاز اول این واحد ۷۰ هزار تن پودر آلومینا از نفلین سینیت است که قابلیت ارتقاء تا ۲۰۰ هزار تن در سال را نیز دارا است؛ همچنین با بهره‌برداری از فاز نخست این مجموعه، برای ۸۰۰ نفر به‌ طور مستقیم و ۳۵۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

 رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از پروژه کارخانه آلومینا، با خانواده شهدای مدافع سلامت گفتگو کرد و در جریان دغدغه‌های آنان قرار گرفت.

انتهای پیام

کد خبر 12938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =