کد خبر 12951
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵

گزارش اختصاصی؛

یکشنبه سخت استیضاح/ آیا نمایندگان پای مطالبات مردم می‌ایستند؟

یکشنبه سخت استیضاح/ آیا نمایندگان پای مطالبات مردم می‌ایستند؟

با خبرسازی جریان خاص در دفاع از ناکارآمدی فاطمی امین این سوال مطرح است که آیا استیضاح کنندگان در روز یکشنبه پای مطالبات مردم می ایستند یا رای به تداوم ناکارآمدی آقای وزیر می‌دهند.

به گزارش نمایندگان ما، جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت یکشنبه هفته آینده(۱۰ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

داستان استیضاح وزیر یکی از پرحاشیه ترین استیضاح هایی چندسال اخیر بوده است.

سال گذشته نمایندگان مجلس استیضاح سید رضا فاطمی امین را ناکارآمدی و شرایط نابسامان بازار، نوسان قیمت‌ها و تورم فزاینده و از همه مهمتر افزایش قیمت بی‌رویه و لحظه‌ای خودروهای داخلی کلید زدند که در میانه راه برخی نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند و نزدیک به زمان استیضاح ابراهیم رییسی با طرح تشکیل وزارت بازرگانی از مجلس مهلت گرفت و با گذشت ماهها نه تنها لایحه‌ای تشکیل وزارت بازرگانی به عنوان راه فرار وزیر صمت از استیضاح ارائه نشد بلکه داستان استیضاح نیز به حاشیه رفت تا اینکه نمایندگان در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ بار دیگر استیضاح وزیر را به دلیل نابسامانی بازار خودرو و همراهی وزیر صمت با آنچه مافیای خودرو خوانده می‌شود به جریان انداختند که رسانه‌های همسوی دولت و جریان خاص موافق وزیر با توجیه شرایط و عملکرد فاطمی امین از رسمی شدن آن ممانعت کردند.

تداوم نابسامانی و آشفتگی بازار خودرو و از سویی مخالفت با واردات خودروهای دست دوم خارجی صدای نمایندگان مجلس را همسو با مطالبه مردم بلند کرد. امضاها برای استیضاح وزیر بیش از حد نصاب رسید که برخی امضاها با لابی‌گری جریان موافق ابقای فاطمی امین پس گرفته شد و با وجود این همچنان امضاها برای استیضاح حد نصاب لازم را دارد و قرار است روز یکشنبه دهم اردیبهشت استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود.

اما ماجرا به اینجا ختم نشده است، برخی نمایندگان از جمله احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی عنوان کرده است که «در ماجرای استیضاح قبلی وزیر صنعت، معدن و تجارت مشاهده کردیم که تعدادی خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در پارکینگ مجلس پارک شده است. وقتی موضوع را مورد پیگیری قرار دادیم متوجه شدیم که شرکت بهمن خودرو برای انصراف نمایندگان از استیضاح وزیر صمت این خودروها را با مباشرت و همراهی معاون اجرایی مجلس به نمایندگان اهدا کرده است».

اظهارات علیرضا بیگی با واکنش های نمایندگان و هیات رییسه مجلس مواجه شد. سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در پی ادعای یک نماینده مبنی بر واگذاری ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس در جریان استیضاح سال گذشته وزیر صمت، این موضوع از سوی حراست قوه مقننه مورد بررسی قرار گرفت و کذب بودن آن مشخص شد.

اینکه ماجرا چیست و کم و کیف آن چگونه است، با توجه به چندگانگی اظهارنظرها و تکذیب و تأییدهایی که صورت می‌گیرد، به صورت دقیق مشخص نیست و باید منتظر ماند تا در آینده نزدیک مستنداتی در تأیید یا تکذیب این ادعاها ارائه شود.

در کنار این اظهار نظر آنچه برای مردم. رسانه‌ها سوال برانگیز است کم شدن تعداد امضاهای طرح استیضاح وزیر صمت و دفاعیاتی است که در رسانه‌ها از سوی دولتی‌ها و برخی نمایندگان مجلس از فاطمی امین صورت می‌گیرد.

اولویت ما استیضاح وزیر صمت است

علی‌اصغر باقرزاده نماینده بابلسر و فریدون‌کنار در این مورد گفت: با پیگیری‌های شدیدی که انجام دادند و رایزنی‌هایی که کردند توانستند امضاهای استیضاح وزیر را از حد نصاب بیندازند اما ما از هفته بعد که مجلس شروع به کار کرد سعی خواهیم کرد بار دیگر استیضاح را مطرح کنیم. فعلا متاسفانه آنها موفق بودند اما ما قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: تماس‌هایی داریم حتی از دوستان که در حمایت از دولت توصیه می‌کنند یا اینکه می‌گویند در آینده انتخابات مجلس را داریم پس خوب نیست وارد استیضاح شوید چون به ضررتان خواهد شد البته اینها را از سر خیرخواهی می‌گویند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اکنون اولویت اول ما استیضاح وزیر صمت است و بعد از تعیین تکلیف آن به سراغ استیضاح آقای خاندوزی خواهیم رفت، البته ما تلاش خود را می‌کنیم و باید ببینیم در نهایت زورمان می‌رسد یا خیر.

استیضاح به قوت خود باقی است

سید احمد رسولی نژاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد گفت: استیضاح وزیر صمت به قوت خود باقی است، رسانه‌های وابسته به دولت تلاش می‌کنند از سخنان مقام معظم رهبری به نفع خود برداشت کنند؛ مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود به این نکته اشاره نکردند که نمایندگان مجلس به وظایف قانونی خود عمل نکنند ایشان براجرای وظایف قانونی مجلس تاکید دارند؛ بنابراین طرح این دست از سخنان که رهبری می‌خواهد قوا بایکدیگر همراه باشند از این‌رو نباید فاطمی امین استیضاح شود در واقع به تضعیف مجلس ختم می‌شود.

رسولی‌نژاد با اشاره به وعده‌های اجرا نشده فاطمی‌امین، اضافه کرد: ااستیضاح‌کنندگان، استیضاح فاطمی‌امین را در ۲۹ بند و ۴ محور بازار، تولید، خودرو و نیروی انسانی دسته‌بندی کردند و باتوجه به اهمیت خودرو برای مردم ۷ بند از ۲۹ بند به چالش‌های پیشروی صنعت خودرو تخصیص داده شده است؛ رسیدگی به بندها را بین استیضاح کنندگان تقسیم کردیم و در مجموعه ۱۰ نفر در روز استیضاح سخنرانی خواهند کرد.

این نماینده مجلس تعداد امضا کنندگان برای استیضاح را ۴۵ نماینده دانست و افزود: مطابق با آنچه در اختیار هیات رئیسه مجلس است تاکنون هیچ نماینده‌ای امضای خود را در سیستم پس نگرفته و اگر غیر از این روش شخصی بخواهد امضای خود را پس بگیرد غیرقانونی و قابل اعتنا نیست. استیضاح‌ کنندگان برخواست خود اصرار دارند و قاطعانه و با دست پر، یکشنبه هفته آینده در روز استیضاح حضور پیدا می‌کنند؛ اکثریت نمایندگان مجلس دریافته‌اند که استیضاح وزیر صمت درخواست و مطالبه عمومی است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: استیضاح با ۱۰ امضا نیز انجام می‌شود و نیاز به لشکرکشی برای امضا گرفتن نیست.

با وجود اخبار ضد و نقیضی که درباره منتفی شدن استیضاح وزیر منتشر می‌شود، استیضاح وزیر صمت به قوت خود باقی است و در دستور کار جلسه علنی روز یکشنبه مجلس قرار دارد.

با فضاسازی جریان خاص که در روزهای اخیر با تناقض گویی و خبرسازی در دفاع از ناکارآمدی فاطمی امین ادامه دار شده است،باید منتظر ماند که آیا استیضاح کنندگان در روز یکشنبه پای مواضع و مطالبات مردم و مجلس می ایستند یا بار دیگر رای به تداوم ناکارآمدی آقای وزیر و آشفته‌بازار و نابسامانی اقتصادی می‌دهند.

انتهای پیام

کد خبر 12951

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =