کد خبر 13945
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷

جلال زاده:

همکاری اقتصادی با اقلیم کردستان عراق کافی نیست

همکاری اقتصادی با اقلیم کردستان عراق کافی نیست

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه همکاری اقتصادی خوبی بین ایران و اقلیم کردستان عراق وجود دارد، گفت: البته همکاری اقتصادی و تجاری بین استان‌های ۲ طرف مرز کافی نیست.

به گزارش نمایندگان ما، وحید جلال زاده روز پنجشنبه در نشست استانداران استان‌های مرزی ایران با اقلیم کردستان عراق افزود: سهم جمهوری اسلامی ایران بخصوص استان‌های هم مرز با اقلیم کردستان در صادرات خدمات فنی مهندسی به این منطقه خیلی قابل توجه نیست.

وی با بیان اینکه پیشرفت و امنیت عراق و کردستان عراق پیشرفت و امنیت جمهوری اسلامی است، اضافه کرد: وقتی پیشرفت‌های شما را می‌بینیم بسیار خوشحال می‌شویم چون اقتصاد همیشه امنیت ساز بوده و ما باید زمینه همکاری بخش خصوصی ۲ طرف را فراهم کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه گذاری‌های مشترک می‌تواند در توسعه مراودات بسیار موثر باشد و در این راستا می‌توان با راه اندازی شهرک مشترک مرزی در تمرچین، اقدامی اثرگذار داشته باشیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: همکاری اقتصادی با اقلیم کردستان عراق کافی نیست

رییس مجموع نمایندگان آذربایجان غربی و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: ارتباط و مراودات بین استان‌های هم مرز با اقلیم کردستان عراق، رابطه‌ای برد - برد است.

روح الله حضرت پور افزود: آماده ایجاد ‌کارخانه‌های صنایع تبدیلی و نمایشگاه‌های مشترک در اقلیم کردستان عراق هستیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس: همکاری اقتصادی با اقلیم کردستان عراق کافی نیست

دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست اظهار کرد: رویکرد مجلس شورای اسلامی در جهت تقویت تجارت بین المللی است و لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در راستای توجه به موضوع مهم واردات و صادرات از سوی مجلس در حال بررسی است.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر ادامه داد: اولویت اول در مراودات تجاری بالا بردن سرانه درآمد مرزنشینان است چون زمینه کاهش و مهار تورم را فراهم می‌کند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی هم با قدردانی از برگزار کنندگان این نشست اظهار کرد: امیدواریم این نشست‌ها به توسعه ارتباطات روزافزون بین استان‌های مرزی ایران اسلامی با اقلیم کردستان عراق شود.

حسین پور اضافه کرد: امیدواریم مرز جدیدی بین ۲ طرف در شهرستان تازه تاسیس میرآباد هم با تدبیر مسوولان ۲ کشور ایران و عراق ایجاد شود.

نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه در حال برگزاری است.

در این آیین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از کشورمان و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیات‌های بلند پایه ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

گسترش روابط تجاری و تسهیل در واردات و صادرات کالا و همچنین افزایش مبادلات تجاری، گسترش بازارچه های مرزی و تعمیق روابط مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

آذربایجان غربی ۲۵۰ کیلومتر با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر و سردشت، مناطق مرزی این استان با این اقلیم را تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 13945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =