کد خبر 16368
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

نمایندگان گزارش می‌دهد؛ 

مهر بی معلم گذشت؛ وزیر آموزش و پرورش در راه مجلس

مهر بی معلم گذشت؛ وزیر آموزش و پرورش در راه مجلس

کلاس‌های خالی از معلم در حالی که به پایان مهر نزدیک می‌شویم، برای وزیر آموزش و پرورش دردسرساز شد. در حالی که برخی نمایندگان استیضاح وزیر را دنبال می‌کنند، رئیس مجلس از فراخواندن وزیر برای برگزاری یک جلسه غیر رسمی خبر می‌دهد.

به گزارش نمایندگان، در حالی که مهر ماه به پایان خود نزدیک می‌شود هنوز مشکل کمبود معلم در مدارس دولتی حل نشده است و به همین دلایل این روزها در کنار تذکراتی که نمایندگان مجلس درباره کمبود معلم در مدارس در صحن مجلس مطرح می‌کنند؛ جمعی از نمایندگان هم برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش دست به کار شده‌اند. 

هفته گذشته بود که علی خضریان نماینده تهران از ثبت استیضاح وزیر آموزش پرورش و آغاز روند قانونی آن خبر داد و گفت: در مدت تصدی مسئولیت وزارت آموزش پرورش توسط آقای صحرایی، نه تنها آنچه در برنامه ایشان به نمایندگان اعلام شده بود، محقق نشده است، بلکه در موارد متعددی عکس آن نیز در حال انجام است.

کمبود معلم در صدر درخواست‌های استیضاح کنندگان

ضعف در برنامه‌ریزی برای تأمین معلمان مورد نیاز پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ و در نتیجه کمبود معلم در بسیاری از مناطق کشور، تأخیر در اعلام نتایج آزمون آموزگاری و دبیری، فقدان برنامه‌ای منسجم برای اجرای سند تحول بنیادین و پرداخت افراطی به کارهای حاشیه‌ای و گفتمانی، اظهارنظرهای غیرحساب شده و فقدان مدیریتی صحیح مسائل آموزش و پرورش در رسانه، تراکم بالای کلاس‌های درسی و شرایط نامناسب مدارس در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از جمله محورهایی است که وکلای ملت را تنها 4 ماه بعد از آنکه به رضا مراد صحرایی رای اعتماد داده بودند، حالا به سمت استیضاح سوق داده است. 

اما چرا به ناگاه مدارس امسال با کمبود معلم مواجه شدند؛ آیا این وضعیت برای وزارت آموزش و پرورش قابل پیش بینی نبود. در این مورد خضریان می‌گوید: متأسفانه شاهدیم به دلیل کسری قابل توجه معلم، بسیاری از مدارس کشور با فقدان معلم مواجه شده‌اند. به عنوان مثال در تهران بیش از چهار هزار معلم کمبود وجود دارد که این مسأله عملاً موجب تعطیلی مدارس یا افت شدید کیفیت آموزشی شده است، در حالی که پیش از این مشخص بود در سال جاری به دلیل نهایی شدن اجرای رتبه‌بندی و افزایش حقوق‌ها، ‌بسیاری از معلمان در شرف بازنشستگی درخواست بازنشستگی خواهند داد.

اولویت برنامه یا مدارس بی معلم؟

با این حال اما علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: هنوز طرحی تحت عنوان طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیات رئیسه مجلس واصل نشده است.

استدلال این عضو هیات رئیسه این است که نمایندگان مجلس در اوضاع کنونی در حال بررسی لایحه برنامه هفتم هستند و اولویت اصلی مجلس رسیدگی به لایحه برنامه است اما به نظر می‌رسد با توجه به گذشت یک ماه از سال تحصیلی و تداوم کمبود معلم این موضوع می‌تواند اولویت‌های مجلس را تغییر دهد. 

صحرایی وزیر آموزش و پرورش اخیرا در گفت‌وگویی در واکنش به طرح استیضاحش گفته بود: همکاری وزارت آموزش و پرورش با نمایندگان مجلس در حد اعلای آن است.

قالیباف (23 مهر): جلسه غیررسمی با وزیر آموزش و پرورش برگزار می‌کند

امروز اما بار دیگر موضوع کمبود معلم و کلاس‌های بلاتکلیف به صحن مجلس باز شد و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به رئیس مجلس یادآوری کرد: شما از قول وزیر آموزش و پرورش گفتید مشکل کمبود معلم در تمام مدارس حل شده، اما این اتفاق رخ نداده است. 

پاسخ رئیس مجلس به این تذکر این بود که با توجه به اینکه مجلس در حال بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم است، قرار شده است که در یک جلسه غیر رسمی جلسه‌ای با وزیر آموزش و پرورش برگزار شود.

قالیباف (17 مهر): مشکل کمبود معلم به زودی حل می‌شود

در روزهای اخیر نمایندگان دیگر نیز در نطق های میان دستور و تذکرات و اخطارهای خود به این موضوع اعتراض کرده بودند. 

روح الله نجابت با استناد به اصول 3 و 30 قانون اساسی در اخطاری از کمبود معلم و همچنین انکار این موضوع از سوی دولت گلایه کرد. او از رئیس مجلس و کمیسیون آموزش مجلس خواست تا به موضوع ورود کنند. 

این تذکر 17 مهر ماه مطرح و رئیس مجلس اطمینان داده بود که مشکل کمبود معلم به زودی حل می‌شود. قالیباف گفته بود: جلسه ای در این خصوص برگزار شد و مساعدت هم صورت گرفت. قطعا در ابتدای سال تحصیلی مشکل کمبود معلم وجود داشت، ولی با اتفاقاتی که رخ داد و جلسه ای که دیروز برگزار شد، این موضوع با سرعت حل خواهد شد.

رقم واقعی کمبود معلم چقدر است؟

تداوم این روند اما موجب شد تا جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در نطق میان دستور خود در صحن مجلس در روزهای بعد اعلام کند: وزارت آموزش و پرورش با سیاست بسیار غلطی که در تاخیر در اعلام نتیجه آزمون داشت، باعث شده ۴۰ تا ۵۰ هزار کلاس درس خالی از معلم بماند. مجلس باید با این نوع بی قانونی و بی ضابطگی برخورد کند.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اما در گفت‌وگویی به رمزگشایی از دلیل کمبود معلم پرداخته و تاکید کرده است : کمبود معلم به خاطر جمع کردن دانشسراها و تربیت معلم‌ها را رخ داده است. او می‌گوید:  کمبود معلم به این دولت مرتبط نیست و یک مساله چند ساله است. در دولت سیزدهم بیشترین جذب معلم صورت گرفته است و به جز کمبود معلم، ۵۰ هزار نیروی پشتیبان در آموزش و پرورش کم داریم.

محمدمهدی زاهدی، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم می‌گوید: وزیر آموزش و پرورش در تماس با رئیس مجلس اعلام کرد که سه هزار کلاس با کمبود معلم مواجه هستند. باور ما این است که آمار بیشتر از اینهاست.

انتهای پیام

کد خبر 16368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =