کد خبر 17054
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۴

نمایندگان گزارش می‌دهد؛

داستان ادامه دار کمبود معلم/ احتمال ارجاع پرونده سازمان استخدامی به قوه قضاییه 

داستان ادامه دار کمبود معلم/ احتمال ارجاع پرونده سازمان استخدامی به قوه قضاییه 

در ماجرای کمبود معلم در سال تحصیلی جاری، سازمان اداری و استخدامی از این جهت که مجوز کافی متناسب با نیازهای وزارت آموزش و پرورش را صادر نکرده و به دلیل تعلل در صدور مجوز آموزگاری و دبیری در سال جاری مقصر شناخته شد؛ حالا تقاضای جمعی از نمایندگان درباره اعمال ماده ۲۳۴ در این مورد در جریان بررسی است.

به گزارش نمایندگان، بررسی تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم تامین نیروی انسانی کافی برای وزارت آموزش و پرورش (کمبود معلم) توسط سازمان اداری استخدامی کشور، هفته جاری در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی می‌شود. اعضای این کمیسیون همچنین بحث و بررسی در خصوص ارائه راهکارهایی  برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال تحصیلی آتی را نیز به بحث خواهند گذاشت. 

بر اساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

کمیسیون حداکثر ظرف مدت ۱۰ ‌روز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد. چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.

کمبود معلم در سال های اخیر یکی از پرتکرارترین تذکرات نمایندگان بوده است؛ هم به عنوان یک موضوع ملی و هم به طور خاص در ارتباط با حوزه های انتخابیه خود با این معضل مواجه هستند اما مهر ماه امسال در حالی مدارس شروع به کار کردند که بسیاری از مدارس در سراسر کشور با بحران کمبود معلم مواجه بودند و مهر ماه و حتی در برخی موارد آبان ماه سال تحصیلی برای برخی کلاس ها بدون معلم سپری شد. 

کمبود ۳۰۰ هزار نفری معلم و نیروی آموزشی 

در این مورد بیستم مهر ماه بود که گزارش نظارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نشست علنی در خصوص بررسی علل و عوامل کمبود معلم قرائت شد. این گزارش اذعان می‌داشت: کمبود معلم در شرایطی به وقوع پیوسته است که وجود کلاس‌هایی با جمعیت بالاتر از ۴۰ نفر، تعطیلی فرآیند تعلیم و تربیت بهینه را در این کلاس‌ها نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن تمامی رشته‌های شغلی فرهنگیان همچون مربی پرورشی، متصدی کتابخانه، معلم تربیت‌بدنی و متصدی آزمایشگاه، حداقل به ۳۰۰ هزار نیروی انسانی نیاز است.

چرا کمبود معلم ایجاد شد؟

بررسی های این کمیسیون نشان می‌دهد عوامل زمینه ساز کمبود معلم و نیروی انسانی عبارتند از ضعف مدیریت و عدم پیش بینی مسئله در مجموعه ستادی وزارت آموزش و پرورش، تعلل و تأخیر سازمان اداری و استخدامی در صدور ردیف‌های آزمون استخدامی موضوع ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و کاستی در تعداد این مجوزها، عدم پرداخت منظم حق‌التدریس شاغلان و بازنشسته‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و کاهش شدید انگیزه آنان برای همکاری، کاهش جذب دانشجومعلمان در دانشگاه‌های فرهنگیان، نقص در زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ظرفیت بسیار اندک آنها برای تأمین نیاز آموزش و پرورش، انحراف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت تربیت دبیر در دهه ۹۰ و عدم تناسب جذب از طریق آزمون‌های استخدامی در ۱۰ سال گذشته.

به این عوال باید طولانی شدن روند ارزیابی داوطلبان آزمون آموزگاری، آمار بالای بازنشستگی معلمان در سه سال گذشته، ممنوعیت به کارگیری معلمان خرید خدمات، ضعف ساختار منابع انسانی آموزش و پرورش و درنتیجه عدم برنامه‌ریزی به موقع برای تأمین نیروی انسانی و کاهش جذابیت حرفه معلمی را اضافه کرد که از دیگر عوامل بروز این بحران و تشدید آن از آغاز سال تحصیلی جاری بود. 

مقصران اصلی چه کسانی هستند؟

از دیدگاه کمیسیون تخصصی مجلس، وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت کشور به دلیل ضعف مدیریت و عدم پیش بینی به موقع و حل مسئله کمبود معلم در اول مهرماه مقصر بوده هرچند  بارها وزارت آموزش و پرورش از همکاری ضعیف سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در جلسات رسمی شکوه نموده است.

سازمان اداری و استخدامی کشور به دلیل عدم صدور مجوز کافی متناسب با نیازهای وزارت آموزش و پرورش و تعلل و تأخیر در صدور مجوز آموزگاری و دبیری در سال جاری و سازمان برنامه و بودجه کشور به دلیل عدم پرداخت مناسب، منظم و ماهانه حق‌التدریس شاغلان و بازنشسته‌ها و سایر مطالبات معلمان که باعث کاهش شدید انگیزه آنان برای همکاری شد نیز از دیگر مقصران بروز این بحران بودند. 

وزیر آموزش و پرورش: کمبود نداریم، اگر هم هست تقصیر ما نیست!

رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش مشکلات را مربوط به دولت قبل دانست و معتقد بود: دوستانی که اکنون ما را نقد می‌کنند، خودشان می‌دانند چه کار کردند. پذیرش دانشگاه فرهنگیان را به زیر ۴هزار نفر آوردید. ما هم نمی‌خواهیم بگوییم شما چقدر به مردم جفا کردید!

اما در حالی که مجلس همچنان پیگیر این موضوع است و تذکرات نمایندگان مجلس بر مبنای گلایه مردم حوزه انتخابیه شان تداوم این مشکل را در برخی نقاط نشان می‌دهد، وزیر آموزش و پرورش در توضیح چرایی کمبود معلم در مدارس کشور می‌گوید: کمبود معلم در مدارس کنونی نداریم، همه مدارس ما معلم دارند!   

دلیل استیضاح صحرایی فقط کمبود معلم نیست

در بحبوحه پیگیری‌های نمایندگان برای رفع موضوع کمبود معلم، زمزمه های استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز مطرح شد. حالا محمد وحیدی، نایب رئیس دوم کمیسیون آموزش و تحقیقات، می‌گوید: وزیر آموزش و پرورش باید به موقع کمبود معلم را تشخیص دهد و با اطلاع دادن به نهادهای مربوطه و دریافت مجوزها،فرآیند جذب را انجام دهد و بحث استیضاح از این جهت مطرح شده؛ضمن اینکه مشکل آموزش و پرورش فقط همین یک مورد نیست و با نگاهی به محورهای استیضاح می‌توان دید که موارد دیگری نیز وجود دارد.

آنچنان که اعضای کمیسیون آموزش مجلس روایت می کنند، رای آنها به وزیر شدن صحرایی ۹ رای مثبت در مقابل ۸ رای منفی بوده است؛ بنابراین انتقادات کمیسیون تخصصی مجلس نسبت به وزیر آموزش و پرورش عمیق تر از کمبود معلم است. 

اما به هر حال موضوع کمبود معلم، از جهت دربرگیری جامعه مخاطب و مردم حوزه های انتخابیه برای نمایندگان اولویت دارد. همین هفته گذشته یعنی پیش از تعطیلات مجلس بود که شیوا قاسمی عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از نحوه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش در تذکری اعلام کرد: متأسفانه با وجود به پایان رسیدن آبان ماه و گذشت ۲ ماه از شروع سال تحصیلی، گزارش‌ها حاکی از این است که همچنان با کلاس درس خالی از معلم مواجه هستیم. به گفته وی فقط در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد ۳۰ کلاس درس وجود دارد که هنوز معلم ندارد.

فردا نخستین نشست علنی مجلس پس از فراغت از بررسی برنامه هفتم برگزار می‌شود؛ پیش از این برخی نمایندگان گفته بودند که استیضاح وزیر آموزش و پرورش را بعد از اتمام بررسی برنامه به جریان خواهند انداخت. 

انتهای پیام

کد خبر 17054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =