کد خبر 17185
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

انتقاد صریح فعال فرهنگی به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتقاد صریح فعال فرهنگی به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی

محسن جوهری، کارشناس حوزه فرهنگی، عدم هماهنگی و ضعف شورای عالی انقلاب فرهنگی با سازمان‌ها را بزرگ‌ترین چالش این شورا بیان کرد و گفت: متاسفانه شورای عالی فرهنگی با وجود فراز و نشیب‌های متعدد طی سال‌های گذشته چیزی جز سند نویسی و تولید متون کلی و بعضا کم فایده نداشته است، البته که اهمیت نوشتن اسناد بر کسی پوشیده نیست اما اکتفا کردن به این اسناد، موضوع اصلی ماست.

به گزارش نمایندگان، به نقل از  روابط عمومی"تهران 20"، محمود حاجیلویی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب در پاسخ به این سوال که آیا شورای عالی تاکنون در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت بزرگی را پس از انقلاب جمهوری اسلامی که مسئله فرهنگ و علم است را به شکل خیلی جدی‌تر توسط رهبران و مدیران عالی دنبال کرده است.

وی با اشاره به اینکه این شورای از توجه و اهتمام به حوزه علم و فرهنگ متولد شده است، افزود: با توجه به نگاه واقع بینانه تقریبا شورای عالی فرهنگی مسیر بلوغ را طی کرده است. به نظرمی‌رسد که امروز آنچه ما در حوزه‌ فرهنگ و علم داریم ثمره‌ تلاش‌هایی است که در سازمان‌های مختلف در دستگاه‌ها و مجموعه‌های مردمی، خبرگان نخبگان به صورت نسبی ایجاد شده است.

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب تصریح کرد: همه مجموعه‌های حاکمیتی، دولتی و مردمی در حوزه‌ فرهنگ تلاش کرده‌اند اما به طور کلی نمی‌توان حد و حدود گذاشت و بگوییم که موفقیت از آن کیست؟

وی ادامه داد: تمامی این موارد را می‌توان چله تلاشگری شورای عالی فرهنگی عنوان کرد اما مردم باید نمره قبولی به ما دهند.

باور و ذهنیت غلطی در حوزه ازدواج

حاجیلویی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره استحکام وضعیت خانواده‌ها، گفت: متاسفانه یک ذهنیت غلطی در زمینه ازدواج اعم از متلاشی شدن کانون خانواده و ... ایجاد شده است. در شورای عالی طی برنامه هفتم، پیمایشی درباره ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان صورت گرفت که در نتیجه مشخص شد، «خانواده» همچنان مستحکم‌ترین نهاد اجتماعی در ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: در واقعیت در نحوه محاسبه‌ نرخ طلاق اختلافی وجود دارد و به این معنای که می‌گویند نیست.

حل معضلات فرهنگی نیازمند زمان است

دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی ضمن دفاع از عملکرد شورا در حوزه کنکور، گفت: به هیچ وجه حوزه فرهنگی و اجتماعی، قابل مقایسه با حوزه علم و فناوری نیست. ما در حوزه فرهنگی با تعدد دستگاه‌ها، نگاه‌های مختلف و مسائل تاریخی مواجه هستیم که حل معظلات فرهنگی نیازمند زمان و اقدامات موثری‌تری است.

انتقاد صریح فعال فرهنگی به عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی

تیشه مشکلات اقتصادی بر ریشه خانواده

سیدمحمدحسین هاشمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز اظهار کرد: مفهوم موفقیت برای هر سیستم اجتماعی ازجمله شورای عالی فرهنگی یک مفهوم نسبی است. در واقع این شورا در عرصه علم و فناوری نسبت به حوزه فرهنگی عملکرد و موفقیت بیشتری را کسب کرده است؛ چراکه در سیاست‌گذاری علم و فناوری با یک نهاد مستحکمی همچون مدرسه و دانشگاه روبرو هستیم اما عرصه فرهنگی یک پدیده‌ فوق‌العاده پیچیده است که متغیرهای بسیار زیادی از بیرون بر نظام فرهنگی اثرگذار خواهند بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه باید به سه گام «ایجاد، توسعه و تحکیم خانواده» توجه کرد، گفت: با بررسی تمام موارد، باید گفت که متاسفانه آمار رضایت‌بخشی در این حوزه‌ها نداریم؛ چراکه سن ازدواج در جامعه بالا رفته است. همچنین هیچ شکی نیست که با بحران جمعیت و با آسیب طلاق در جامعه روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مسائل مهم در حوزه فرهنگی، به ویژه «خانواده»، ریشه اقتصادی دارد. طبقه متوسط شهری به دلیل اینکه با مشکلات اقتصادی روبرو هستند به سراغ فرزندآوری نمی‌روند. یعنی فرهنگ اقتصادی که با خود به ارمغان می‌آورد چنین بحران‌هایی را برای حوزه خانواده ایجاد می‌کند.

هاشمیان در پاسخ به انتقادها درباره عملکرد شورای عالی فرهنگی، گفت: نباید به دنبال موفقیت‌های بزرگ باشیم. بسیاری از مسائل دارای نکات و چالش‌هایی است که طی سال‌های گذشته ما هراس از ورود به این مسائل داشته‌ایم.

افکار عمومی را با خود همراه نکرده‌ایم

عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: اقدام شورای عالی فرهنگی درباره مسئله «کنکور» کاملا قابل دفاع بوده است؛ چراکه برگزاری دو مرحله کنکور استرس را کاهش می‌دهد، همچنین افزایش سهمیه‌های پزشکی جزو دستاورد خوب این شورا بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه تاکنون نتوانسته افکار عمومی را نسبت به فضای مجازی با خود همراه و با جامعه گفت‌وگو کنیم 70 درصد اینترنت بین‌الملل کشور در اینستاگرام مصرف می‌شود و بانوان خانه‌دار بیشترین کاربران آن محسوب می‌شوند. چه انتظاری از یک خانواده دارید که در فضای لغزانی شکل می‌گیرد، تا چه میزانی این خانواده می‌تواند استوار باشد؟

سندنگاری و بسندگی به نوشتن آن‌ها

محسن جوهری، کارشناس حوزه فرهنگی نیز در گفتگوی تلفنی از عملکرد شورای عالی فرهنگی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه شورای عالی فرهنگی با وجود فراز و نشیب‌های متعدد طی سال‌های گذشته، یک نهاد کم اثر در فضای فرهنگی کشور بوده است. علی‌رغم اینکه در حوزه علم و فناوری، عملکرد قابل قبولی را ارائه داده‌اند اما در عرصه فرهنگی نواقض بسیار جدی وجود دارد.

وی، سنجش امور فرهنگی در کشور را بسیار پیچیده دانست و گفت: شورای عالی فرهنگی چه در موضوع خانواده و چه در سایر موضوعات چیزی جز سند نویسی و تولید متون کلی و بعضا کم فایده نداشته است. اهمیت نوشتن اسناد بر کسی پوشیده نیست و کاملا موثر است اما اکتفا کردن به اسناد موضوع اصلی ماست.

عدم هماهنگی و ضعف شورای عالی انقلاب فرهنگی با سازمان‌ها

جوهری، گریزی به تحول انقلابی کنکور دو مرحله‌ای زد و افزود: ورود شورای عالی فرهنگی به مسئله کنکور کاملا درست بوده است؛ چرا که شورا مدت‌هاست به مسائل روز و عینی جامعه ورود نمی‌کرد اما متاسفانه نحوی تعامل شورا با قوا، سازمان‌ها و نهادها به یک چالش اساسی مواجه شد؛ در واقع تعامل شورا با مجلس شورای اسلامی به یک مسئله تبدیل و این عدم هماهنگی و ضعف شورای عالی انقلاب فرهنگی با سازمان‌ها سبب اختلال در آرامش ذهنی نوجوان شد.

کارشناس حوزه فرهنگی تصریح کرد: علاوه بر این، متاسفانه شورای عالی فرهنگی در حوزه افکار عمومی از مصوبات خود دفاع نمی‌کند و اعضای این شورای برای تصمیمات خود چندان اهمیتی قائل نیستند؛ به طوری که سال گذشته با اغتشاشات و فتنه مواجه بودیم، اعضای شورای همچون رئیس صدا وسیما پای کار گفتمان فرهنگی خود نبودند و با وجود اینکه پارسال مسئله «حجاب، عفت و خانواده» نشانه گذاری شده بود اما هیچ کدام از اعضا از طریق تریبون‌هایی که در اختیار خود بودند استفاده و سکوت پیشه کردند.

انتهای پیام 

کد خبر 17185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =