کد خبر 1963
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

سلیمی:

احتکار و واسطه‌ها عوامل اصلی افزایش قیمت برنج هستند

احتکار و واسطه‌ها عوامل اصلی افزایش قیمت برنج هستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: علت اصلی گرانی برنج واسطه‌ها هستند که برنج را با یک قیمت پایین از کشاورزان خریداری و سپس این محصول را انبار کرده و به شکل قطره چکانی وارد بازار می‌کنند.

به گزارش نمایندگان ما، اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت برنج در بازار، اظهار کرد: برخی از کالاها در زندگی روزمره مردم نقش اساسی دارند که یکی از این کالاهای اساسی برنج است. در کل مرغ، برنج، روغن، لبنیات و نان جز کالاهایی هستند که در زندگی مردم نقش اساسی دارند. شهروندان ایرانی حداقل یک بار در روز از برنج استفاده می‌کنند که بالا رفتن قیمت این کالا به هر دلیلی روی زندگی مردم تاثیر مستقیم می‌گذارد.

وی افزود: هم اکنون قیمت یک کیسه برنج ۳۰ کیلویی ایرانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود که این امر نشان می‌دهد قیمت هر کلیو برنج ایرانی به ۵۰ هزار تومان رسیده است. این نرخ برای مردمی که درآمد زیادی ندارند بسیار سنگین است و برای مثال اگر یک خانواده بخواهد میهمانی دهد با احتساب سایر مخارج هزینه‌های آن سرسام آور می‌شود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: به همین دلیل دولت باید تمهیدات خاصی را برای تنظیم بازار برنج بیندیشد. البته خواهان آن هستیم تولیدات داخلی در اختیار مردم قرار بگیرد، اما اگر شرایط به این شکل کنونی باشد چاره‌ای جز واردات این محصول برای تنظیم قیمت آن وجود ندارد.

سلیمی تصریح کرد: معتقدم علت اصلی گرانی برنج واسطه‌ها هستند که برنج را با یک قیمت پایین از کشاورزان خریداری و سپس این محصول را انبار کرده و به شکل قطره چکانی وارد بازار می‌کنند تا با گران تر شدن آن سود بیشتری به جیب بزنند. دولت باید در این زمینه راهکاری بیندیشد تا افراد سودجو نتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: احتکار برنج، قیمت این محصول را بالا می‌برد که دولت باید جلوی دلالان را بگیرد تا مردم از حداقل‌های زندگی محروم نشوند. مجلس نیز تذکرات لازم را به وزاری جهاد کشاورزی، صمت و اقتصاد خواهد داد و از آن‌ها می‌خواهیم که جواب قانع کننده‌ای بدهند و سریع تر وارد عمل شوند.    

قیمت برنج متاثر از افزایش قیمت تمام کالاها است

همچنین رحمت الله فیروزی-نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس گفت: البته قیمت برنج افزایشی شده است، اما به اندازه دیگر کالاها این افزایش قیمت محسوس نبوده است. به هر حال کالاهایی که مورد نیاز مردم است نباید با این قیمت‌ها به بازار عرضه شود و دولت باید در تنظیم قیمت چنین کالاهایی وارد عمل شود.

وی افزود: کشاورزان سود چندانی از فروش محصول خود نمی‌کنند و این واسطه‌ها و دلالان هستند که قیمت‌ها را بالا می‌برند. دولت باید مکانیزم ویژه‌ای برای کنترل و نظارت قیمت‌ها داشته باشد چون مردمی که درآمد بالایی ندارند خرید این اقلام برای آنان مشکل است.

نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس گفت: علاوه بر واسطه‌ها افزایش قیمت برنج به دلیل افزایش قیمت تمام کالاها است و متاثر از قیمت دیگر کالاها می‌شود. وقتی دلار ۲۸ هزار تومان می‌شود تاثیر خود را روی گرانی بیشتر کالاها می‌گذارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر 1963

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =