کد خبر 2248
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳

عباسی:

برنج از شالی کار حدود ۳۵ - ۳۶ هزار تومان خریداری می‌شود

برنج از شالی کار حدود ۳۵ - ۳۶ هزار تومان خریداری می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تنها بخشی از افزایش قیمت برنج به افزایش هزینه‌های تولید برنج برمی‌گردد، گفت: برنج از شالی کار حدود ۳۵ - ۳۶ هزار تومان خریداری می‌شود. راهکار سودآور کردن کشاورزی، افزایش قیمت کالاها نیست.

به گزارش نمایندگان ما، علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت برنج ایرانی، اظهار کرد: در دو - سه سال اخیر به خاطر تورم اقتصادی، هزینه‌های تولید برنج افزایش پیدا کرده است. هزینه کارگر، هزینه‌های سم و کود، اجاره بهای زمین و ادوات کشاورزی بالا رفته است. قیمت تمام شده برنج برای کشاورز اما نسبتی با قیمت برنج در بازار ندارد. وضعیت بگونه‌ای است که انگیزه‌ای برای تولید برنج برای کشاورز باقی نمانده است.

افزایش هزینه‌های تولید برنج، یک عامل غیرتأثیرگذار در افزایش قیمت برنج

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه تنها بخشی از افزایش قیمت برنج به افزایش هزینه‌های تولید برنج برمی‌گردد، گفت: باید بگویم که از تولید کننده تا مصرف کننده ما واسطه‌هایی وجود دارند که فاصله قیمتی ایجاد می‌کنند. قیمت ۶۰ هزار تومانی هر کیلو برنج ایرانی، قیمتی نیست که کشاورز آن را دریافت کند. واسطه‌هایی وجود دارند که در حد دلالان خرد عمل نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که دلالان چه کار می‌کنند، گفت: منظور از واسطه‌ها، کسانی هستند که برنج را احتکار می‌کنند و باعث افزایش تقاضا برای برنج ایرانی و در نهایت افزایش قیمت می‌شود. تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده باید جدا ورود کرده و نظارت بیشتری داشته باشند.

راهکار سودآور کردن کشاورزی، افزایش قیمت کالاها نیست

این عضو مجمع نمایندگان استان البرز در بیان راهکاری برای کاهش قیمت برنج ایرانی گفت: کشاورزی باید برای کشاورز ما سودآور شود. کمیسیون کشاورزی مجلس در جلسات متعددی این موضوع را بررسی کرده است. راهکار سودآور کردن کشاورزی، افزایش قیمت کالاها نیست چرا سودآوری که به ضرر مصرف کننده باشد، بی‌فایده است؟  وقتی قیمت برنج گران شود، مصرف برنج هم کم می‌شود و کشاورز به نوعی ضرر می‌کند.

نماینده مردم کرج با بیان اینکه ما باید راهی پیدا کنیم تا هزینه‌های تمام شده کشاورز را کم کنیم، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر کشاورزی در هر هکتار شالی‌کاری، دو تن برداشت می‌کند، هزینه‌های او برای یک هکتار است. ما می‌توانیم با انتقال تکنولوژی  و دانش به کشاورز، عملکرد کشاورز را بهتر کنیم. بنابراین ما باید به سمت سودآور کردن کشاورزی، از طریق حمایت کشاورزان برویم. مصداق بارزش استفاده از ذخایر ژنتیکی است که باعث می‌شود یک کشاورز به جای تولید دو تن برنج در یک هکتار، سه تن برنج تولید کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در پیشنهادی برای کاهش اجاره بهای زمین، گفت: کشاورزان به کشت تلفیقی بپردازند. کشت تلفیقی بدان معناست که مثلا شالی کار در کنار کشت برنج، به پرورش ماهی یا اردک بپردازد. این موضوع هم مستلزم حمایت کردن از کشاورزان است.

برنج از شالی کار حدود ۳۵ - ۳۶ هزار تومان خریداری می‌شود

عباسی از به‌صرفه نبودن کشاورزی در ایران خبر داد و گفت: هم اکنون برنج از شالی کار حدود ۳۵ - ۳۶ هزار تومان خریداری می‌شود. اگر این موضوع ادامه پیدا کند، کشاورز ما رغبتی برای کاشت برنج نخواهد داشت و ممکن است میزان تولید ما در سال را کاهش داده و کشور را با بحران مواجه کند. حدود دو میلیون تن از سه میلیون تن برنج کشور توسط تولید داخل انجام می‌شود.

نماینده مردم کرج در مجلس همچنین در مورد واردات برنج اذعان داشت: مدیریت واردات باید یک هوشمند باشد. تا چند وقت پیش در زمان برداشت برنج ایرانی، برنج خارجی وارد می‌شد و باعث ضرر تولید کننده داخلی می‌شد. بسیاری از کشاورزان ما پولی برای سرمایه‌گزاری ندارند و بعضا در اردیبهشت و فروردین، محصولات خود را پیش فروش می‌کنند. واردات در اصل به این علت ممنوع می‌شود چرا که باعث افت قیمت برنج ایرانی در زمان پیش فروش می‌شود. افت قیمتی که سود کلانی برای دلالان در آینده دارد.

عباسی در پایان در پاسخ به این پرسش که در واردات در مواردی منجر به افزایش قیمت برنج ایرانی می‌شود، گفت: نکته اینجاست که اگر برنج خارجی در بازار نباشد و برنج ایرانی به خاطر افزایش تقاضا، افزایش قیمت داشته باشد، امکان کنترل قیمت بیش از هر وضعیت دیگری وجود دارد. علتش هم این است که کشاورز نمی‌تواند برنجش را نفروشد. این وضعیت را می‌توان با نظارت سر و سامان داد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر 2248

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =