کد خبر 2022
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

احمدی:

تقویت زیرساخت‌ها مهمترین مطالبه مردم استان بوشهر از دولت سیزدهم است

تقویت زیرساخت‌ها مهمترین مطالبه مردم استان بوشهر از دولت سیزدهم است

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: تقویت زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی و ایجاد رونق و توسعه مهمترین مطالبه مردم این استان از دولت سیزدهم است.

به گزارش نمایندگان ما، موسی احمدی رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری به استان بوشهر، افزود: امیدواریم دولت سیزدهم در این سفر مهم یادگاری‌های خوبی به جا گذاشته و موجب امیدواری مردم شود.

وی بیان کرد: تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره و به سرانجام رساندن آنها و آغاز پروژه‌های مهم و تاثیر گذار در بعد اجتماعی و اقتصادی از مطالبات مهم مردم این استان به شمار می‌رود.

احمدی اظهار کرد: استان بوشهر دارای منابع مادی و معنوی فراوانی از جمله بیشترین نوار ساحلی با خلیج فارس، دسترسی به آب‌های آزاد بین المللی، همجواری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، منطقه آزاد، منابع غنی، فرآورده‌های دریایی، امکانات مربوط به پرورش آبزیان بویژه میگو، تاسیسات بندری،  نخلستان‌های گسترده و تولید فراوان خرما، ذخایر و منابع عظیم نفت،  گاز و پتروشیمی از شمال تا مرکز و جنوب این استان، وجود بزرگترین پایانه نفتی کشور در جزیره خارگ، پالایشگاه گاز فجر جم، ده‌ها فاز پالایشگاهی و مجتمع پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده و در دست احداث در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

وی اضافه کرد: همچنین منابع غنی معدنی، جذابیت‌های گردشگری، آبزی پروری، بزرگترین بندر صیادی، کشتی سازی، سازه‌های دریایی، نیروگاه اتمی، گازی، جزایر زیبا، وجود مناطق ویژه اقتصادی و انرژی و روان سازی صادرات و واردات، نزدیکی به بازارهای هدف، فرصت‌های بی نظیر سرمایه ‌ذاری پربازده و سایر پتانسیل‌ها و نقش موثر در درآمد ملی، بوشهر را به استانی متمایز تبدیل کرده است.  

نماینده مردم کنگان، دیر، عسلویه و جم در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود همه این قابلیت‌ها اما هنوز این استان به عنوان یکی از استان‌های محروم کشور است و  برطرف کردن برخی از این مشکلات از مطالبه مهم مردم این استان به شمار می‌رود.

راه آهن آرزوی دیرینه بوشهری‌ها

به گفته احمدی وصل شدن بوشهر به خط ریلی امروز یکی از مطالبات مردم و گامی برای توسعه این استان به شمار می‌رود و  تحقق این خواسته در گرو تامین اعتبار لازم برای سرعت بخشی در اجرای این پروژه است.

نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به وجود صنایع پتروشیمی در جنوب و تصویب منطقه آزاد تجاری بوشهر؛ راه آهن یکی از زمینه‌های توسعه برای استان به شمار می‌رود.

وی راه آهن را از الزام‌های توسعه صادرات و واردات و رساندن فرآورده های نفتی و تجاری به شهرهای بزرگ معرفی کرد و گفت: در زمان حاضر فرآورده‌های  پتروشیمی با کامیون‌هایی حمل می‌شود که این شیوه حمل و نقل می‌تواند ضربه‌ سنگینی به جاده‌ها وارد کند.

تکمیل بزرگراه ساحلی بوشهر - دیر

وی به سرانجام رساندن اتوبان بوشهر – دیر (جاده ساحلی) که موجب اتصال کریدور شمال به جنوب می‌شود را از دیگر مطالبات مردم این استان از رئیس دولت سیزدهم عنوان کرد.

به گفته احمدی سالانه حوادث وحشتناکی در جاده بوشهر – دیر به دلیل غیراستاندارد بودن رخ می‌دهد به همین دلیل امروز این جاده به عنوان جاده مرگ در این استان معروف است و به سرانجام رساندن آن از جمله خواسته‌های مردم منطقه است.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی پروژه اتوبان بوشهر- دیر طی سال‌های گذشته آغاز و پیمانکاران متعددی وارد کار شدند اما به دلیل تامین نشدن اعتبار کافی کار را نیمه تمام رها کردند که تعیین تکلیف این پروژه با توجه به بار ترافیکی که دارد از جمله اولویت‌های سفر رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر به سرانجام رساندن بزرگراه شیراز – بوشهر و جاده فیروزآباد - جم - عسلویه را از دیگر مطالبات مردم این استان از رئیس دولت سیزدهم عنوان کرد.

توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها

احمدی تکمیل زیرساخت‌ها وامکانات رفاهی بویژه در بخش آب و تکمیل و افزایش شمار آب شیرین کن‌ها با توجه به اینکه بوشهر در این بخش به استان‌های دیگر وابسته است که برطرف کردن این نیاز کهنه از دیگر مطالبات به حق مردم این استان عنوان کرد.

وی با اشاره به پروژه آب سیراف - جم در جنوب استان بوشهر گفت: این پروژه پس از ۱۲ سال هنوز به صورت نیمه تمام باقی مانده که بهره‌برداری از آن از جمله خواسته‌های مردم و شهرک‌های صنعتی به شمار می‌رود.

احمدی یادآور شد: این پروژه آبرسانی از سیراف شروع شده دارای ۶ مخزن و خط انتقال است که این خط آماده و تعدادی از مخازن نصب و دیزل‌هایی که آب را پمپاژ می‌کند نیز به کار گرفته شده اند.

وی اظهار کرد: مهمترین مشکل در زمینه پروژه آبرسانی سیراف – جم برق است که هر چند تاکنون در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده اما این میزان اعتبار با توجه به حجم کار کافی نیست.

احمدی ادامه داد: این پروژه آبرسانی در جنوب استان بوشهر قرار است به صورت مشترک بین وزرات نفت و نیرو اجرا شود به همین دلیل جلسه‌های متعددی با معاونان این وزیران برگزار شده است.

احمدی مهمترین مشکل پروژه آبرسانی سیراف – جم را حمایت مالی عنوان کرد که در صورت تامین اعتبار شاهد بهره برداری ازاین پروژه مهم و تاثیر گذار در جنوب استان بوشهر خواهیم بود.

سامان دادن کالاهای همراه ملوان (ته لنجی)

به گفته احمدی تجارت از راه تامین کالاهای همراه ملوان (ته لنجی) یکی از راه‌های کسب درآمد مردم حاشیه نشین خلیج فارس به شمار می‌رود که با توجه به وضع میعشتی مردم منطقه افزایش شمار سفرها یکی از مهمترین مطالبات مردم استان بوشهر از رئیس جمهوری است.

نماینده مردم کنگان، دیر، عسلویه و جم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کالای همراه ملوان از جمله راه‌های کسب درآمد مردم این استان به شمار می‌رود و به نوعی زندگی مردم به این کار گره خورده و علاوه برتجارت موجب تالیف قلوب کشورهای همسایه می‌شود.    

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر گفت: در برخی از برهه‌های زمانی برخی از مسئولان صحبت‌هایی کرده و طرح ‌هایی درمورد کالای همراه ملوان اجرا و تصمیم‌هایی گرفته اند که موجب نگرانی مردم این استان شده است.

وی تاکید کرد: از نظر ما کالای همراه ملوان به هیچ وجه قاچاق نیست بلکه ضرورت‌هایی است که زندگی مردم با این ضرورت‌ها گره خورده  و این مساله را بارها در جلسه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و فراکسیون مرزی از سوی نمایندگان مردم این استان مطرح شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در باره  تبدیل شناورهای چوبی گفت: تا زمانی که زیرساخت‌ها ایجاد نشود نمی‌توانیم برای کسانی که وام گرفته و برای خرید لنج به نوعی زیر بار قرض رفته اند این شرط و الزام را به وجود آوریم که برای انجام تجارت بزرگ باید شناورهای قدیمی خود را با شناورهای جدید غول پیکر آهنی جایگزین کنید.

وی یادآور شد: در منطقه ما تجارت به صورت خُرد انجام می شود و برای اینکه مردم صدمه نخورند باید با تامین تسهیلات لازم به آنها فرصت داد تا خود را با شرایط روز تطبیق بدهند.

احمدی، ایجاد راهکاری برای پیشگیری از متضرر شدن نخلداران، به سرانجام رساندن طرح نخلستان با هدف تغییر شیوه آبیاری نخیلات، برنامه‌ریزی برای خرید منظم و صادرات گوجه فرنگی خارج از فصل و جلوگیری از صید ترال به عنوان مهمترین خواسته صیادان و  مطالبات بحق کشاورزان این استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به بحث گردشگری گفت: امروز گردشگری در دنیا یکی از منابع درآمدی کشورها و دریا از مهمترین قابلیت‌های فعالیت در این بخش به شمار می‌رود که از این ظرفیت در استان بوشهر بخوبی استفاده نشده است.

احمدی اظهار کرد: در کنار دریا قابلیت‌های تاریخی و میراث فرهنگی قوی در استان وجود دارد که باید با پرداختن به آنها زمینه جذب گردشگر را در این استان فراهم کرد.

وی نیروگاه اتمی بوشهر را از جمله دیگر قابلیت های این استان عنوان کرد و گفت: باید از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کرد.

وی برطرف کردن مشکلات بهداشت و درمان مردم استان بوشهر و توسعه اماکن بهداشتی و درمانی را به عنوان دیگر خواسته و مطالبه مردم این استان خواند.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی سهم این استان از مدیریت‌های کلان کشوری و صنعت نفت را بسیار ناچیز عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود دولت سیزدهم به این بی عدالتی در حق جوانان نخبه استان بوشهر پایان دهد.

احمدی با اشاره به سرمایه های انسانی استان بوشهر اضافه کرد: سرمایه‌های ارزشمندی که با وجود شایستگی فراوان آن گونه که باید در مدیریت‌های کلان کشور به کارگیری نشده اند.

وی بیان کرد: گلایه‌های بی‌شماری در زمینه استفاده نکردن از جوانان در پروژه‌های نفتی و کاهش سهم تخصیص درآمدهای صادرات به استان بوشهر وجود دارد که امیدواریم برطرف شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 2022

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =