کد خبر 6137
۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

بیاتی:

نظارت دقیق بر اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ها ضرورت دارد

نظارت دقیق بر اجرای طرح اصلاح نظام یارانه ها ضرورت دارد

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس با تاکید بر لزوم نظارت دقیق بر اجرای طرح اصلاح یارانه ها و عرضه کالاهای اساسی در کشور گفت: نظارت مستقیم و دقیق علاوه بر تامین کالای مورد نیاز مردم موجب جلوگیری از برخی سوء استفاده‌ها، واسطه‌گری و دلالی در شرایط موجود خواهد شد.

به گزارش نمایندگان ما، ولی‌الله بیاتی نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی در خصوص آزادسازی ارز ترجیحی اظهار کرد: دولت در سال گذشته پیشنهادی مبنی بر حذف ارز ترجیحی را ارائه کرد که در ابتدا با این پیشنهاد مخالفت شد و دلیل مخالفت شرایط اقتصادی بود که در کشور به لحاظ اوج تحریم‌ها وجود داشت.

وی بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ مقرر شد که دولت ۹ میلیارد تومان ارز ترجیحی استفاده کند در حالیکه سال قبل این میزان ۱۳ میلیارد بود و قرار بر این شد که چنانچه دولت تصمیم به برداشتن ارز ترجیحی از کالاهای اساسی بگیرد به مجلس برنامه ارائه دهد و جایگزین معرفی کند تا طبقه آسیب پذیر جامعه با مشکلی مواجه نشوند.

او افزود: دولت برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی در اصل اسکناس چاپ می کرد و برای تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی باید متوسل به بازار آزاد می‌شد. به عنوان مثال دولت آرد دولتی را به کارخانجات تولید ماکارونی عرضه می کرد و این کارخانجات اقدام به صادرات می‌کردند که در نتیجه نوعی نابسامانی در بازار یا قاچاق شکل می‌گرفت و بر این اساس ضرورت داشت که اصلاح یارانه‌ها اتفاق بیفتد.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه نسبت به شیوه اجرای این طرح انتقاداتی وجود دارد، تصریح کرد: دولت باید با اقناع مردم و روشنگری، آنان را نسبت به ضرورت اجرای این طرح آگاه می کرد چراکه اگر مردم توجیه شوند خواهند پذیرفت که اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها به نفع مردم بویژه قشر آسیب‌پذیر جامعه است. اقناع سازی جامعه منجر به همراهی مردم خواهد شد که البته خوشبختانه همراهی خوبی از سوی مردم دیده شده که نشانگر درک بالا و شعور مردم است.

وی با تاکید بر این‌که برای اجرای درست این طرح باید زیرساخت‌های مناسب دیده شود، گفت: در خصوص توزیع یارانه ها باید زیرساخت های لازم فراهم شود چراکه در برخی روستاهای دورافتاده که از اینترنت یا کارت بانکی محروم هستند توزیع عادلانه یارانه‌ها با مشکل مواجه می‌شود و باید تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود.

او در ادامه تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را از دیگر زیرساخت های لازم در اجرای این طرح دانست و افزود: در حال حاضر برخی فروشگاه ها در تامین کالاهای اساسی مردم با مشکل مواجه هستند، به طوری که هم اکنون روغن و شکر به مقدار کافی وجود ندارد. در برخی فروشگاه ها نیز تخم مرغ که باید به نرخ ۳۸ هزار تومان به ازای هر کیلو عرضه شود با بسته بندی جزئی به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب و تا ۵۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

بیاتی با تاکید بر لزوم نظارت دقیق در اجرای این طرح و عرضه کالاهای اساسی در کشور گفت: نظارت مستقیم و دقیق علاوه بر تامین کالای مورد نیاز مردم موجب جلوگیری از برخی سوء استفاده‌ها، واسطه‌گری و دلالی خواهد شد و این طرح که با شهامت بالای رئیس جمهور به اجرا درآمده است نتیجه بخش و با موفقیت انجام می شود تا کالا در دسترس مردم قرار گرفته و از آسیب رسیدن به دهک‌های پائین جامعه پیشگیری بعمل آید.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم در کنار دولت است و از هر تصمیمی که منجر به تامین منافع مردم شود حمایت خواهد کرد. هر لایحه ای که در حمایت از مردم به مجلس از سوی دولت ارائه شود با فوریت به تصویب خواهد رسید و چنانچه نیاز به تغییر و اصلاح بودجه باشد مجلس با بررسی دقیق در کمیسیون‌های تخصصی از دولت حمایت و با او همراهی خواهد کرد.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی گفت: قوه مقننه، قضائیه و مجریه با هدف رفع مشکلات مردم باید در میدان باشند و نباید شرایطی پیش آید که برخی از این وضعیت سوءاستفاده کرده، یا حتی دست به اختلاس بزنند. متاسفانه در دوره های گذشته وقتی شرایط بحرانی پیش می‌آمد عده ای سوءاستفاده و کالاها را احتکار می کردند یا با اشکال مختلف از شرایط بهره‌برداری می‌کردند که در سایه نظارت دقیق و مستمر می‌توان مانع از وقوع این تخلفات شد.

وی بیان کرد: تمامی کمیسیون های تخصصی مجلس آمادگی لازم را برای کمک به دولت دارند و چنانچه به وضع قانون جدید یا اصلاح قوانین گذشته نیاز است، مجلس آماده همکاری است تا این طرح با کمترین تخلف از سوی سوء استفاده کنندگان، به اجرا درآید.

انتهای پیام

کد خبر 6137

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =