کد خبر 751
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷

ساردوئی:

امیرعبداللهیان دیپلماتی با تجربه است

امیرعبداللهیان دیپلماتی با تجربه است

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، گفت: یکی از اولویت‌های آقای امیرعبداللهیان تحکیم و تثبیت مرجعیت وزارت امور خارجه در دیپلماسی جمهوری اسلامی و نیز بهره برداری از ظرفیت میدان و دیپلماسی است.

به گزارش نمایندگان‌ما، ذبیح الله ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، در خصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: آقای امیرعبداللهیان، دیپلماتی باهوش، با تجربه و حرفه‌ای است که کار خود را از کارشناسی در وزارت امور خارجه شروع و تا معاونت این وزارتخانه انجام وظیفه کرده، وی فردی اخلاق مدار است که مورد قبول بدنه کارشناسی و مدیریتی وزارت امور خارجه نیز می‌باشد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارت امور خارجه هر کشور ویترین و نماینده آن کشور در نظام بین المللی است و اصولا تابع احزاب و جناح‌های داخلی نیست به این دلیل که راهبردها و خطوط سیاست خارجی کشورها با آمدن یک حزب و جناح و رفتن حزب و جناح دیگر تغییر نمی‌کند زیرا منافع ملی ثابت است و کمتر تغییر می‌کند.

وی افزود: آن چیزی که ممکن است با تغییر دولت‌ها در سیاست خارجی تغییر کند تاکتیک‌ها و نحوه اجرای سیاست خارجی است که در برنامه آقای امیرعبداللهیان به صورت برجسته مشاهده می‌شود، وی بر اجماع سازی در کشور برای پیشبرد سیاست خارجی و استفاده از همه ظرفیت‌های نظام در حوزه  سیاست خارجی تاکید دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: موضوع ارتقاء و تحکیم رابطه با همسایگان و حل و فصل مسائل منطقه و تنش زدایی در منطقه و جهان از اولویت‌های سیاست خارجی دولت است و رئیس جمهور نیز بر آن تاکید دارد؛ با توجه به تخصص و تجربه آقای امیر عبداللهیان در خاورمیانه، بهترین و شایسته ترین فرد برای این مهم محسوب می‌شود.

اعظمی ساردویی، افزود: در سال‌های اخیر محوریت و نقش وزارت امور خارجه در تعیین و اجرای سیاست خارجی تضعیف شده، وزارتخانه‌ها و نهادها گاهی بدون هماهنگی و مشورت با وزارت امور خارجه خارجه اقدام کرده‌اند که پیامدهای منفی برای کشور به همراه داشته است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از اولویت‌های آقای امیر عبداللهیان تحکیم و تثبیت مرجعیت وزارت امور خارجه در دیپلماسی جمهوری اسلامی و نیز بهره برداری از ظرفیت میدان و دیپلماسی است. با توجه به تجربه وی در هماهنگی میان میدان و دیپلماسی و رابطه نزدیک با سردار حاج قاسم سلیمانی در سال‌های اخیر وزیر پیشنهادی امور خارجه توان فعال کردن این ظرفیت‌ها را دارد و در واقع حضور امیرعبداللهیان یک فرصت برای کشور و سیاست خارجی محسوب می‌شود.

وی، گفت: برای همه نمایندگان و مردم کشور استفاده از ظرفیت های دیپلماسی اقتصادی و توجه به نقش اقتصاد و امنیت اقتصادی در سیاست خارجی بسیار مهم است یکی از انتقادهایی که از وزارت امور خارجه وجود دارد این است که سیاست خارجی امنیت محور بوده و این وزارتخانه توجه کافی به دیپلماسی اقتصادی ندارد، تا کنون نیز هماهنگی میان نهادها و وزارتخانه‌های اقتصادی و بخش خصوصی و دستگاه سیاست خارجی ضعیف بوده است. سفارتخانه‌ها و سفرا توجه کافی به بهره‌برداری از ظرفیت های اقتصادی در خصوص صادرات محصولات متنوع کشاورزی در سیاست خارجی ندارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: برنامه آقای امیرعبداللهیان در واقع مانیفست وی در دوران وزارت است و بخش بزرگی از برنامه آقای عبداللهیان به موضوعات اقتصادی و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و امنیت غذایی و کشاورزی اختصاص یافته از جمله ایجاد شورای هماهنگی تجارت خارجی و بین المللی در وزارت امور خارجه و ایجاد ساز و کار فعال و کارآمد در حوزه اقتصادی با هدف توسعه صادرات تجارت خارجی و بین الملل با ایجاد معاونت تجارت بین الملل.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با توجه به همکاری کمیسیون کشاورزی مجلس با وزارت امور خارجه در ۲ سال اخیر برای صادرات محصولات کشاورزی این برنامه عملی است، خاطرنشان کرد: از تیم اقتصادی وزارت امور خارجه که در این دو سال با ما همکاری کردند تشکر می کنم اما انتظار بیشتر است که دکتر عبداللهیان در وزارت امور خارجه با انتخاب رایزن های متخصص امور اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه، اتحادیه اوراسیا، چین و هند در رونق صادرات تولیدات ایرانی به خصوص محصولات کشاورزی کشور، کشت های فراسرزمینی و دیپلماسی آب دیپلماسی محیط زیست و طراحی سیستم حمل و نقل متمرکز گام‌های موثری بردارند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 751

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =