کد خبر 7679
۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

با رای نمایندگان؛

لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی تصویب شد

لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی تصویب شد

نمایندگان مجلس با تصویب کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی با ۲۰۶ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

در ماده واحده لایحه مذکور آمده است:

موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی، مشتمل بر یک مقدمه و چهارده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

همچنین در تبصره ماده واحده لایحه مذکور ذکر شده؛ رعایت اصول هفتاد و هفتم(۷۷)، یکصد و بیست و پنجم(۱۲۵) و یکصد و سی و نهم(۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این موافقتنامه الزامی است.

براساس این گزارش ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دفاع از این لایحه، بیان کرد: در لایحه مذکور به جزئیات اشاره شده است؛ در این لایحه به مواردی مانند معافیت مالیاتی، مصونیت در مقر دبیرخانه، مصونیت کارکنان، ارائه تسهیلات در اخذ ویزا به کارکنان توجه شده است البته تمامی این موضوعات در چارچوب قوانین و مقررات داخلی است.

وی ادامه داد: استقلال، تمامیت ارضی و قوانین جمهوری اسلامی مدنظر قرار گرفته و کمیسیون ملاحظات امنیتی و حفاظتی را به دقت مورد ارزیابی قرار داده است.

همچنین نماینده دولت در موافقت با این لایحه، گفت: توانمندی کشورها در سازماندهی سازمان های منطقه ای و بین المللی از نمادهای اقتدار دیپلماسی هر کشور است، همچنین توان جذب سازمان های بین المللی و دبیرخانه های آن در پایتخت جمهوری اسلامی ایران رویداد مهمی است.

وی سازماندهی تشکل های پارلمانی مانند مجمع مجالس آسیایی را یکی از موفقیت ها و ابتکارعمل ها دانست و ادامه داد: استقلال و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی باید موردتوجه قرار گیرد.

سیدسلمان ذاکردر جلسه علنی امروز (یکشنبه ۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی  لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی و در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: با توجه به ابهاماتی که در این موافقتنامه وجود دارد و همچنین مواردی که در این لایحه با قانون اساسی مغایرت دارد لازم است که این موارد حل و روشن شود چرا که ما در این موافقتنامه امتیازات و مصنونیت‌هایی را ایجاد می‌کنیم که لازم است در تمامی ابعاد مورد بررسی قرار گیرد.

غلامرضا نوری قزلجه در موافقت با کلیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی و در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی گفت: این مجمع با ابتکار جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و با توجه به فعالیت‌هایی که این مجمع انجام داد و همچنین حضور و فعالیت مستمری که میان مجالس دنیا انجام داده است، لذا لازم است که به این موارد توجه ویژه صورت گیرد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: این مجمع با توجه به جمعیت کشورهای آسیایی بزرگترین تشکل در جهان است و در مناسبت‌های بین‌المللی تأثیرات قابل توجهی دارد اما با توجه به مواردی که مخالفان در خصوص ابهامات و مغایرت‌های این لایحه با قانون اساسی مطرح شد باید گفت که این مشکلات در دل خود لایحه حل شده است.

وی افزود: حس مشارکت و پرداخت عضویت و همچنین جذب دیپلمات‌های سایر کشورها نیز می‌تواند باعث تقویت این مجمع شود لذا لازم است به این نکات توجه و اهتمام ویژه صورت گیرد و با رأی قاطع به این لایحه دبیرخانه این مجمع در تهران تثبیت شود.

محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: کسی با اصل نفس این کار مخالفتی ندارد اما با توجه به اینکه دبیرخانه این مجمع در تهران خواهد بود باید امتیازات و مصونیت‌هایی را برای آن در نظر گرفت بنابراین باید به این سوال پاسخ داد که امتیازات و مصونیت‌هایی که در نظر گرفته می‌شود مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند یا خیر. نفس کار خوب است و ما حمایت می‌کنیم اما باید به ابهامات موجود پاسخ داد.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به مصونیت‌هایی که وجود دارد و با توجه به اینکه مغایرت‌هایی نیز با قانون اساسی در این لایحه دیده شده است لازم است نماینده دولت به خوبی توضیحات لازم را در خصوص این ابهامات بیان کند.

محمدحسن آصفری در موافقت با کلیات  لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی و در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی نیز گفت: نفس تشکیل این مجمع با توجه به حوادثی که در اطراف کشور ما اتفاق می‌افتد، بسیار خوب و مناسب است. همچنین با توجه به اقدامات تروریستی که طی سال‌های اخیر در اطراف کشور صورت گرفته است این مجمع می‌تواند بستر بسیار خوبی برای مبارزه با این حوادث باشد.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایجاد توسعه همه‌جانبه میان کشورهای آسیایی می‌تواند در زمینه‌های مختلف باعث تحکیم روابط شود از طرفی نیز این مجمع می‌تواند باعث ایجاد اتحاد کشورهای آسیایی در مقابل زورگویی‌های کشورهای غربی و آمریکا باشد لذا باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد تا بتوانیم این مجمع را به تثبیت برسانیم.

وی افزود: تثبیت دبیرخانه این مجمع باعث خواهد شد که جایگاه این مجمع محکم‌تر شود و قصد ما از این موافقتنامه دائمی کردن دبیرخانه آن است که لازم است با رأی قاطع به این موافقتنامه روابط پارلمانی را نیز توسعه دهیم.

انتهای پیام

کد خبر 7679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =