کد خبر 10118
۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

عسکری:

اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی برخلاف قانون است

اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی برخلاف قانون است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: برآوردها نشان می‌دهد حدود ۸ میلیون تن نهاده‌های دامی و کالای اساسی در بنادر کشور دپو شده است که ترخیص آن با روند فعلی به ۷ ماه زمان نیاز دارد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در تشریح نشست امروز (یکشنبه۸آذر) کمیسیون متبوع خود با حضور وزیر جهاد کشاورزی، گفت: در ماده ۲۳ قانون دائمی اعلام شده است که اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی ممنوع بوده و در بند (ش) تبصره ۸ قانون بودجه سال۱۴۰۱ نیز اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی مشروط بر اعلام هیات دولت از شش ماه قبل شده تا کشاورزان با علم، آگاهی و متناسب با نیاز تولید و در حوزه بازارهای صادراتی حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی یک تصمیم خلق الساعه است به همین دلیل وزیر جهادکشاورزی را به نشست امروز کمیسیون کشاورزی دعوت کردیم، ادامه داد: اگر قرار است در بازارهای کشورهای دور و نزدیک حضور داشته باشیم که از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است و موجب ارزآوری و اشتغالزایی می‌شود نباید چنین تصمیماتی را اتخاذ کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس با تاکید بر اینکه در حوزه کشاورزی باید بر اساس نقشه راه حرکت کنیم تا تولید کنندگان و صادرکنندگان بتوانند فعالیت کنند، عنوان کرد: در نشست امروز مقرر شد هرچه سریع تر وزارت جهاد کشاورزی موضوع اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی را ساماندهی کند.

عسکری با بیان اینکه در مکاتبه با رئیس جمهور این اقدام وزارت جهاد کشاورزی را خلاف قانون اعلام کردیم، تصریح کرد: با تداوم چنین رویه هایی بین صادرکنندگانی که اقدام به صادرات محصولات کشاورزی می‌کنند و مشتریان آنها در کشورهای منطقه فضای بی اعتمادی حاکم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برآوردها نشان می‌دهد حدود ۸ میلیون تن نهاده‌های دامی و کالای اساسی در بنادر کشور دپو شده است که با این روند و رویه با مشکلاتی مواجه می‌شویم، افزود: نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی حدود ۶۶ درصد از محصولات دپو شده در بنادر را تشکیل می‌دهند که شرایط نگهداری مناسبی نیز ندارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه دولت، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و سازمان بنادر باید در اسرع وقت اقدامات لازم برای توزیع و ترخیص نهاده‌های دامی دپو شده را در دستورکار خود قرار دهند، عنوان کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده با روال فعلی و شیب ترخیص موجود، انتقال نهاده‌های دامی دپو شده در بنادر کشور به حدود ۷ ماه زمان نیاز دارد.

عسکری با بیان اینکه متاسفانه نهاده‌های دامی به موقع به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد و در این خصوص با روسای قوا و نهاده‌های نظارتی مکاتباتی را داشته‌ایم، گفت: بازدیدهای میدانی از بنادر کشور داشته‌ایم و طی روزهای اخیر نیز مجددا از بنادر کشور بازدید می‌کنیم که گزارش نظارتی آن به رئیس قوه مقننه، رئیس جمهور و دستگاه‌های متولی ارائه می‌شود تا در این راستا مسائل تعیین تکلیف کنند.

انتهای پیام

کد خبر 10118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =