کد خبر 12306
۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹

گزارش اختصاصی؛

توافقات ایران و عربستان نقشه‌های دشمنان را خنثی خواهد کرد / بازنده اصلی رژیم صهیونسیتی است

توافقات ایران و عربستان نقشه‌های دشمنان را خنثی خواهد کرد / بازنده اصلی رژیم صهیونسیتی است

پس از برگزاری ۵ دور مذاکرات اولیه ایران با عربستان که به میزبانی عراق و عمان انجام شد، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

به گزارش نمایندگان ما،   پس از برگزاری ۵ دور مذاکرات اولیه ایران با عربستان که به میزبانی عراق و عمان انجام شد و همچنین به دنبال سفر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به چین، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

سرانجام پس از گفت‌وگوهای فشرده، شفاف و همه‌جانبه میان ایران و عربستان، در جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، دو کشور توافق کردند که پس از ۷ سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

در بخشی از بیانیه مشترک سه‌جانبه میان ایران، عربستان و چین که در پکن صادر شد، آمده است: «در نتیجه گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.» واس (خبرگزاری رسمی عربستان سعودی)، ‌ عصر دیروز جمعه ۱۹ اسفندماه در گزارشی بیانیه سه‌جانبه ایران، عربستان سعودی و چین درباره ازسرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض در آینده نزدیک را تأیید کرد.  

همچنین سیف محمد عبید الزعابی سفیر امارات متحده عربی در چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد، طی این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد که کشور امارات متحده عربی یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران است و می‌توانیم بیش از پیش آن را توسعه دهیم، امروز موضوع ترانزیت از مسیر امارات و ایران به سمت روسیه، ترکیه و کشورهای آسیایی و منطقه اوراسیا فرصت بی‌بدیلی را برای دو کشور به وجود آورده است لذا باید با توجه ویژه به آن از فرصت‌ها استفاده کرده و بدانیم سرمایه گذاری‌ها در این باره در دو کشور می‌تواند در توسعه اقتصادی هر دو طرف مؤثر باشد.

همچنین سیف محمد عبید الزعابی نیز در این نشست ضمن تقدیم تحیات حاکم امارات متحده عربی و سایر مسئولان دولت این کشور، گفت: بسیار خرسندیم که روابط دو جانبه شما با عربستان در حال شکل‌گیری است و این روابط به طور کلی با کشورهای همسایه، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و به طور ویژه با کشور امارات شکل گرفته است.

در این باره  فرهاد بشیری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، می گوید: توافق ایران و عربستان اقدام شایسته‌ای است که جا دارد از دستگاه دیپلماسی و شورای عالی امنیت ملی و مسئولان عراق، عمان و چین قدردانی کنیم؛ این مدل توافقات بسیار مطلوب بوده و خیلی از فرصت های «خباثت آلود» استکبار جهانی و دشمنان ملت ایران را از بین خواهد برد لذا به دستگاه دیپلماسی تأکید می‌کنم با حفظ عزت، حکمت و مصلحت در خصوص ارتباطات بیشتر با سایر کشورها به ویژه همسایگان اقدام کند.

انتهای پیام 

کد خبر 12306

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =