کد خبر 14375
۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳

عزیزی:

باید از ظرفیت کشورهای همسو برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده کرد

باید از ظرفیت کشورهای همسو برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده کرد

نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار دلار زدایی که امروز حرکت خوبی در بین کشورهای جهان آغاز شده، باید اهداف اقتصادی را با هم پیمانان پولی و مالی پیش برد و اهداف و برنامه‌هایی که در بخش انرژی بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین وجود دارد، ارتقاء داد.

به گزارش نمایندگان، ابراهیم عزیزی نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره دستاوردهای سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین و رایزنی با سران کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا گفت: سفر آیت الله رئیسی به برخی از کشورهای آمریکای لاتین نشانه تلاش جدی و هوشمندانه دولت در حوزه دیپلماسی بین المللی است که بالاترین سطح و در نزدیکترین نقطه به آمریکا، رییس جمهور و هیات همراه مورد استقبال گرم مردم و مسوولان این کشورها قرار گرفتند.

نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این سفر دستاوردهای مهمی در حوزه اقتصادی، فرهنگی، ‌ بازرگانی، سیاسی و حتی دفاعی و امنیتی به هراه داشته و می تواند در پیشبرد اهداف آنها موثر باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه باید از ظرفیت کشورهای همسو با ایران برای پیشبرد اهداف اقتصادی دوسویه استفاده کرد، یادآور شد: در کنار دلار زدایی که امروز حرکت خوبی در بین کشورهای جهان آغاز شده، باید اهداف اقتصادی را با هم پیمانان پولی و مالی پیش برد و اهداف و برنامه‌هایی که در بخش انرژی بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین وجود دارد، ارتقاء داد.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی پارلمانی برای ارتقاء روابط به این کشورها فراهم است، یادآور شد: خوشبختانه مجلس و دولت هم افزایی خوبی در این بخش‌ها دارند و هماهنگی ارکان نظام با یکدیگر برای پیگیری دغدغه‌ها و نگاه هوشمندانه به آینده سبب بهره گیری از ظرفیت‌های مشترک برای حل مشکلات شده است و سفر رییس جمهور در این مقطع تاثیر مهمی در پیشبرد این اهداف و توسعه روابط در حوزه دیپلماسی خارجی دارد.

عزیزی درباره تاثیر سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین برای خنثی کردن تحریم‌ها، گفت: بدون شک یکی از فرصت‌های ارزنده برای مقابله و مبارزه با تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران و کشورهای آمریکای لاتین، بهره بردن از ظرفیت‌های کشاورزی، ‌ امنیت غذایی، انرژی، تولید فراورده‌های نفتی و ارتقاء و رشد اقتصادی است که در حقیقت مقابله عملگرایانه با موضوع تحریم‌ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه ارتباطات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسو و هم پیمان می‌تواند زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها را بیش از گذشته فراهم کند، خاطرنشان کرد: توسعه روابط اقتصادی، تجاری و بازرگانی باکشورهای همسایه، منطقه و حتی خارج از قاره آسیا که دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود در دستور کار قرار داده است، اثرات چشمگیری در قدرت سیاسی و اقتصادی ایران اسلامی گذاشته تا هژمونی آمریکا بیش از گذشته افول یابد.

آیت الله رئیسی بامداد دوشنبه ۲۲ خرداد ماه در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو و در سفری پنج روزه عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.

در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه های مختلف اعم از انرژی صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رسید. همچنین مقرر شد صدور خدمات فنی مهندسی، صادرات محصولات دانش بنیان، تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و ایجاد بازارهای جدید بین این کشورها صورت بگیرد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 14375

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =