کد خبر 5370
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

گزارش اختصاصی؛

خدا نکند نیت شخصی برخی نمایندگان در استیضاح وزرا دخیل باشد/ هیأت رئیسه ضامن نگه داشتن نصاب امضای استیضاح نیست

خدا نکند نیت شخصی برخی نمایندگان در استیضاح وزرا دخیل باشد/ هیأت رئیسه ضامن نگه داشتن نصاب امضای استیضاح نیست

عضو هیات رئیسه مجلس درباره واقعی بودن و یا غیر واقعی بودن استیضاح برخی وزرا عنوان کرد: نمی‌توانم درباره نیت برخی نمایندگان مجلس صحبت کنم ولی خدا نکند که نیت شخصی برخی نمایندگان در استیضاح برخی وزرا دخیل باشد.  

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: دو نماینده مجلس هر چند وقت یکبار بحث استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت را مطرح می‌کنند اما افکار عمومی درباره نیت برخی از این استیضاح‌ها ابهام دارند؛ این استیضاح‌ها هر چند هفته یکبار با انتشار مصاحبه‌ها در رسانه‌های مختلف داغ می‌شود اما چقدر واقعی است و می‌تواند رافع مشکلات کشور باشد را باید از صحن علنی مجلس پرسید.  

این سوال در رسانه‌ها و مردم درباره حقیقت پشت پرده ماجرای استیضاح‌ها وجود دارد همچنین این ابهام که آیا این استیضاح‌ها به باج گرفتن نماینده‌ها از وزرا باز می‌گردد هم مربوط است که باید برای آن پاسخی پیدا کرد.  

برای بررسی این استیضاح‌ها و همچنین نیت طراحان با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.  

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما،  درباره جدی بودن درخواست‌های نمایندگان برای استیضاح برخی از وزرا اظهار داشت: از روز رأی اعتماد مجلس یازدهم به وزرای دولت سیزدهم تا پایان عید نوروز زمان خوبی برای محک خوردن وزرا بوده است؛ نمایندگان مجلس می‌توانند به راحتی در خصوص قوی یا ضعیف بودن برخی وزرا به جمع‌بندی لازم برسند.

هنوز برخی استیضاح‌ها در مجلس جدی نشده

وی افزود: از ابتدای آغاز سال جاری زمان محک خوردن وزرا دیگر تمام شده و بایستی عملکردها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار داد ولی اگر عملکرد وزیری ضعیف و غیر قابل دفاع باشد می‌بایست به فکر استیضاح او بود و به همین دلیل برخی نمایندگان به این موضوع فکر می‌کنند؛ برخی از استیضاح‌ها در مجلس جدی است ولی برخی دیگر اینگونه نیست. هرچند که هیأت رئیسه مجلس تابع نمایندگان است و هیأت رئیسه مجلس نمی‌تواند از استیضاح وزیری توسط نمایندگان مجلس جلوگیری کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: هیأت رئیسه مجلس امانتدار نمایندگان است و هنوز برخی استیضاح‌ها در مجلس جدی نشده است.

سلیمی درباره واقعی بودن و یا غیر واقعی بودن استیضاح برخی وزرا عنوان کرد: نمی‌توانم درباره نیت برخی نمایندگان مجلس صحبت کنم ولی خدا نکند که نیت شخصی برخی نمایندگان در استیضاح برخی وزرا دخیل باشد.  

وی افزود: نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرا بایستی مصالح نظام را در نظر بگیرند و براساس هوای نفس نبایستی تصمیم‌گیری کنند. اما من تاکنون در جریان استیضاح‌ها هیچ‌گونه نیت شخصی نمایندگان را ندیده‌ و نشنیده‌ام.  

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هیأت رئیسه امانتدار نمایندگان است و اگر نمایندگان به دنبال استیضاح هستند آن را اعلام وصول خواهیم کرد. هر چند که برخی استیضاح‌ها قبل و بعد از اعلام وصول با پس گرفتن امضاها مواجه می‌شوند و آن استیضاح از نصاب می‌افتد؛ هیأت رئیسه مجلس ضامن آن نیست که حد نصاب استیضاح‌ها را نگه دارد.

 وزرای دارای دور موتور ضعیف باید جابه‌جا شوند!

سلیمی گفت: اگر عملکرد وزیری ضعیف باشد به نحوی که منجر به ضعف کلیت دولت انقلابی شود بایستی استیضاح در دستور کار قرار گیرد. این در حالی است که آیت‌الله رئیسی برای خدمت به مردم روز و شب نمی‌شناسد و همواره در تلاش است.

وی افزود: حرف مردم و نمایندگان آن است که بایستی وزرا در حد رئیس جمهور تلاش و کوشش داشته باشند و روز و شب نشناسند؛ متأسفانه برخی وزرا در حد آقای رئیسی ظاهر نشدند و توقعات مردم و مجلس را برآورده نکرده‌اند و چون استیضاح حق وکلای مردم در مجلس است نمی‌توانیم این حق را نادیده بگیریم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: زمان محک وزرا دیگر گذشته است و عملکرد وزرا بعد از گذشت هشت ماه قابل بررسی است.  

سلیمی گفت: متأسفانه برخی استانداران دولت هم ضعیف هستند و بایستی قوه مجریه به این نتیجه برسد که سریع‌تر آنان را تغییر دهد و دستی بر کابینه بکشد تا موتور پرقدرت دولت با قدرت فعلی پیش برود و نبایستی اجازه دهیم دور موتور دولت کم شود.

وی در پایان گفت: وزرایی که دور موتور دولت را کم می‌کنند سریعاً باید جای خود را به کسانی که پرقدرت‌تر، جدی‌تر و با برنامه‌تر هستند، بدهند.

انتهای پیام

کد خبر 5370

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =